Rotterdam Insight 2021 #7

- 31 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Port NOLA Met zijn ligging aan de Mississippi en de Golf van Mexico is New Orleans een belangrijke toegangspoort tot de Verenigde Staten. “De haven van de stad (‘Port NOLA’, red.) maakt deel uit van een tientallen kilometers lang haven- en industriegebied dat langs de Mississippi loopt en eindigt bij de haven van Baton Rouge", vertelt Dircke verder. Het is onder meer een belangrijke hub voor olie. Wat dat betreft is het wel te vergelijken met de haven van Rotterdam met de Botlek, Europoort en Maasvlakte en zijn ligging in een rivierdelta. Bovendien ligt New Orleans ook gedeeltelijk onder zeeniveau. Er zijn dus nogal wat overeenkomsten en dat leidde in de periode dat ik stedelijk watermanagement doceerde aan de Hogeschool Rotterdam (van 2007 tot 2014, red.) tot een aantal samenwerkingen tussen beide steden op gemeentelijk niveau." Niet voldoende bescherming Aan al die economische activiteiten in het gebied zitten ten aanzien van het watermanagement volgens Dircke ook grote nadelen. “Het is een van de oorzaken die ervoor zorgt dat de ring rond New Orleans over een aantal decennia niet voldoende bescherming meer biedt. Door onder andere aantasting van de natuurlijk kustbescherming, bodemdaling, erosie, zeespiegelstijging en grotere weersextremen door de opwarming van de aarde zullen de ring en kustbescherming versterkt moeten worden. De USACE is inmiddels begonnen met aanpakken van een deel van die oorzaken. Zo zijn wij momenteel betrokken bij een project dat het slib uit de Mississippi beter moet verdelen langs de kust." buitenaf, bijvoorbeeld door een stuk dijk dat verzakt is, maar de ring is zo gebouwd dat die niet bezwijken zal. Daarin heb ik alle vertrouwen." Daarbij gaat Dircke uit van de situatie van nu, want in de toekomst bieden de ‘Hollandse waterwerken’ rond de stad volgens hem niet voldoende bescherming meer. Voordat hij daarop ingaat, wil hij eerst nog iets anders kwijt: “Door de Nederlandse achtergrond van Arcadis en de betrokkenheid van andere Nederlandse bedrijven bij het ‘Deltaplan’ voor New Orleans (waaronder Boskalis en Royal Haskoning, red.) wordt dit vaak gebracht als een stukje ‘Hollands glorie’. Gedeeltelijk is dat terecht en we zijn ook erg trots op de projecten die we daar gerealiseerd hebben, maar naast een aantal Nederlandse experts waren het bij ons met name Amerikanen die eraan hebben gewerkt." Waterbouwkundige Piet Dircke was als directeur watermanagement van Arcadis intensief betrokken bij het ‘Deltaplan’ dat New Orleans moet beschermen tegen orkanen. Het West Closure pumping station van de buitenkant. HAVEN NEW ORLEANS

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=