Rotterdam Insight 2021 #7

Zicht op de Rotterdamse haven 2021 #7

Scan de QR-code en vraag direct een proefrit aan seversbreeman.nl Alphen aan den Rijn • Gouda • RotterdamNoord • Rotterdam Zuid • Woerden Ontdek de nieuwe BMW iX en BMW i4 en vraag nu een proefrit aan De BMW iX biedt tot 630 km* actieradius en tot 523 pk vermogen. De BMW i4 heeft een actieradius tot 590 km* en tot 530 pk. Beleef de nieuwste modellen van BMW nu bij Severs Breeman. * Gemeten volgens de WLTP testcyclus.

MASTERS IN LUXURY YACHTS Wi th more than 25 years of experience we are special ized in Yacht Brokerage, sel l ing or buying luxury yachts – and al l that comes wi th i t- is our passion. We share your dream; cal l i t a l i festyle, cal l i t an adventurous way of l i fe. Our mission is to belong to the top yacht brokers in Europe and the Middle EastPerfect ion is what we aim for . We provide an exclusive and personal service. Whether we assist in buying, sel l ing or char tering yachts , we wi l l always meet the cl ient ’s needs . Our knowledge, ski l ls and exper t ise wi l l make the di f ference. We are a ful l service company, dedicated to make people’s dreams come true! ALSO A BLUE AMIGO MASTERS IN LUXURY YACHTS Wi th more than 25 years of experience we are special ized in Yacht Brokerage, sel l ing or buying luxury yachts – and al l that comes wi th i t- is our passion. We share your dream; cal l i t a l i festyle, cal l i t an adventurous way of l i fe. Our mission is to belong to the top yacht brokers in Europe and the Middle EastPerfect ion is what we aim for . We provide an exclusive and personal service. Whether we assist in buying, sel l ing or char tering yachts , we wi l l always meet the cl ient ’s needs . Our knowledge, ski l ls and exper t ise wi l l make th di f ferenc . We are a ful l service company, dedicated to make peo le’s dreams come true! ALSO A BLUE AMIGO I L R Wi th more than 25 years of ex eri n ar sp cial i n Brokerage, sel l ing or buyi l x ry ht d l l ha m wi th i t- is our pas ion. We share your r ; al l i t a l i , a an advent ro s way of l i f . Our mis ion is to belong to the top yac t ro ers i Eur p an the Middle EastPerfect ion is what e ai f r . e pro i exclusive and personal service. Whether we assist in buying, sel l i or char tering yachts , we wi l l al ays eet t e cl ient ’s ds . r knowledge, ski l ls and exper t ise wi l l ake the di f fere ce. We ar a ful l service company, dedicated to make people’s dreams come true! L O BL AMI MASTERS IN LUX RY YACHTS Wi th more than 25 years of experience we ar special ized in Yacht Brokerag , sel l ing or buying luxury yachts – and al l tha comes wi th i t- is our passion. We share your dream; cal l i t a l i festyle, cal l i t an adventurous way of l i fe. Our mission is to bel ng to the top yacht brokers in Europe and the Middle EastPerfect ion is what we aim for . We provide an exclusive and personal service. Whether we assist in buying, sel l ing or char tering yachts , we wi l l always meet the cl ient ’s needs . Our knowledge, ski l ls and exper t ise wi l l make the di f ference. We are a ful l service company, dedicated to make people’s dreams come true! ALSO A BLUE AMIGO MASTER Wi th more th n 25 year Brokerage, s l l ing or wi th i - is our p ssion. W an Our mission is to belo the Middle EastPerfe exclusive and personal s or char t ring yachts , w knowledge, ski l ls and a ful l service company A

RS IN LUXURY YACHTS rs of experience we are special ized in Yacht buying luxury yachts – and al l that comes We share your dream; cal l i t a l i festyle, cal l i t adventurous way of l i fe. ong to the top yacht brokers in Europe and ect ion is what we aim for . We provide an service. Whether we assist in buying, sel l ing we wi l l always meet the cl ient ’s needs . Our exper t ise wi l l make the di f ference. We are , dedicated to make people’s dreams come true! ALSO A BLUE AMIGO

- 6 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 LEO RUIJS CEO Hutchison Ports ECT Rotterdam PAPIER IS GEDULDIG… Richting de decembermaand blikken wij veelal even terug op het afgelopen jaar. We hebben een pandemie van reeds 20 maanden achter ons liggen, welke tot enorme uitdagingen in ons privé en zakelijke leven heeft geleid. En nog steeds hebben wij hier iedere dag mee te maken, want het virus laait weer op. Daarnaast zagen wij geweld en criminaliteit steeds vaker in het nieuws komen en is ook de klimaatverandering aan de orde van de dag. Maatschappelijke problemen waar wij alleen in gezamenlijkheid een oplossing voor kunnen vinden.

- 7 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Regelmatig wordt mij de vraag gesteld: ‘Wat is als manager van een bedrijf in de Rotterdamse haven de eerste prioriteit in deze tijd?’ Het antwoord is eigenlijk heel simpel, namelijk het welzijn en de gezondheid van onze medewerkers en de mensen om ons heen. En dat klinkt als een cliché, maar zo moet het wel zijn! Voorts is uiteraard business continuïteit van eminent belang. We moeten ons immers non-stop blijven focussen op het doordraaien van de ‘core business’ en de operationele processen. Nog steeds ondervinden we dagelijks aanhoudende problemen en veranderingen als we kijken naar de ontwikkelingen die in de markt gaande zijn. De containervaart maakt op dit moment monsterwinsten, door onder andere de recordprijzen voor containervervoer. Men verwacht dat dit ook volgend jaar wederom het geval zal zijn. Door het gebrek aan ruimte op de diensten zijn spot-tarief aanvragen sky-high en is het überhaupt al de vraag of ‘de markt’ een plek weet te bemachtigen aan boord van de overvolle schepen. De congestie is in onze industrie, in de huidige verschijningsvorm, een ‘hot topic’. De ‘supply chain’ zit wereldwijd werkelijk muurvast. De ‘window’ betrouwbaarheid van de rederijen is ondermaats, de vaarschema’s liggen overhoop, de tijdelijke opslagplaatsen voor containers op de diepzee terminals zitten op de maximale werkbare capaciteit en soms er over, de achterland terminals op het Europese continent zijn druk bezet en overbelast en ook de empty depots zitten behoorlijk vol. Helaas duren deze problemen langer dan verwacht en het welbekende wereldwijde tekort aan verschillende grondstoffen, de door het dak geschoten brandstof- en energieprijzen krijgen wij allemaal voor onze kiezen. Congestie is alles behalve een ‘cash cow’, de grote rederijen in financiële zin uitgezonderd, want deze situatie kent vooral verliezers. Het enige ‘momentum’ is dat iedere dienstverlener in de logistiek ermee te maken heeft, maar hier wel anders mee omgaat. Daarin kun je als bedrijf zeker onderscheidend kijken naar aspecten als service, communicatie, innovatie en transparantie. Logistieke bedrijven gaan met verschillende groeistrategieën de markt op. Wij zien trends waarin marktpartijen steeds groter worden en ‘buying power’ bundelen. Niet alleen door samen te werken maar ook door samen te varen, ‘warehousing’ te delen, ‘assets’ uit te wisselen en zelfs ‘data-sharing’ is een hype. Hoewel ‘big’ niet altijd ‘beautiful’ hoeft te betekenen wordt het steeds duidelijker dat ‘size matters’ als we kijken naar aspecten als schaalgrootte en netwerk bereik. Sommigen zien kansen als volledige ‘ketenregisseur’. Anderen focussen zich in eerste plaats op digitalisering of richten zich volledig op duurzaamheid. Feit is dat alleen een lage prijs bieden niet meer voldoende is en er zijn steeds meer aspecten die van belang worden. Uiteindelijk draait het erom dat je kunt voorzien in de behoeften van de markt en geloof houdt in de koers die is bepaald. In de Rotterdamse haven proberen we letterlijk en figuurlijk ‘eruit te halen wat erin zit’. Er komt in de komende jaren echter behoorlijk wat nieuwe scheepscapaciteit bij in de containervaart, terwijl een toename van de overslagcapaciteit in dat opzicht achterblijft. De vraag is echter hoe de wereldwijde economie zich met de huidige dynamiek zal ontwikkelen om te bezien of vraag en aanbod in de logistiek verder uit balans raken of dat de keten normaliseert en weer beheersbaar wordt. En zo is het ook de vraag hoe wij Corona onder controle krijgen, toenemend geweld en criminaliteit het hoofd gaan bieden en de klimaatverandering een halt toeroepen om met elkaar een veilige en gezonde toekomst tegemoet te kunnen gaan. Er kan makkelijk over al deze thema’s geschreven worden, maar het vinden en implementeren van breed gedragen oplossingen is een stuk complexer. Papier is geduldig, want in theorie lukt en werkt alles, de praktijk is in werkelijkheid echter veel weerbarstiger. VOORWOORD LEO RUIJS

- 8 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 COLOFON Rotterdam Insight Magazine verschijnt twee keer per jaar in een oplage van 5.000 stuks. 7e editie, 1e druk, 2021. UITGEVERS T: 06 - 22 29 02 13 www.bylipman.nl info@bylipman.nl T: 078-6397070 www.zpress.nl info@zpress.nl FOTOGRAFIE DK Photography, Onno Kemperman e.a. COVERFOTO Oceanco Fotografie: Francisco Martinez EINDREDACTIE Joyce Lipman REDACTIE Evelien Baks, Erik Stroosma, Corine van Driel, Sander de Kramer, Willem Rietdijk en Joyce Lipman AAN DEZE UITGAVE WERKTEN MEE Leo Ruijs, Mai Elmar, Marja WalravenBehrend, Arcadis Nederland, Christine en Klemens Key, HAL (Holland America Lijn), Bas van Dreumel, Bingham, Loodswezen, Woodwave, Scylla, Dutch Delta Cruise Port, Hein Sas, Douane Rotterdam Haven e.a. ADVERTENTIEVERKOOP Kenny Lagendijk, k.lagendijk@zpress.nl ZPRESS Media Group Joyce Lipman, joyce@bylipman.nl By Lipman VORMGEVING ZPRESS Studio DRUK WS Media Groep COPYRIGHT 2021 BY LIPMAN/ZPRESS Het auteursrecht op de in deze uitgave verschenen artikelen wordt door uitgever by Lipman voorbehouden. Niets in deze uitgave mag zonder schriftelijke toestemming van de uitgever worden verveelvoudigd, gekopieerd, hergebruikt of openbaar gemaakt worden. Rotterdam Insight Magazine is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in deze uitgave. Aan de inhoud van deze uitgave kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 96 12 62 24 41 70

Bedrijfsnaam • Adres, Postcode • emailadres • internetadres Arrow-right INHOUDS OPGAVE Leona Fotografie 55 Fotografie met focus op de mens en de scheepvaart STC-KNRM: 61 Zeezeilers, zee-wedstrijdzeilers, jachteigenaren opgelet! Rotterdam Robotics 62 Rotterdam Robotics ziet ze vliegen PLAN@OFFICE 68 ‘Complexe projecten geven PLAN@OFFICE vleugels’ Interview kapitein Rotterdam VII 70 ‘Je moet niet blind raken door alle weelde’ Werken in de haven 75 De vakmensen van Bingham, Loodswezen en Woodwave LVH Advocaten 83 ‘Wij zijn er voor ondernemers’ Riviercruisemarkt 85 Riviercruisessector treedt uit schaduw oceaanreuzen Platte oesters Maasvlakte 92 Zeldzame platte oester floreert op Maasvlakte Hondengeleidersteam Douane 96 Soms aaibaar, maar altijd effectief Gewoon lekker 105 Champagne, het beste mousserende onder de kurk Bedrijvenindex 109 INHOUDSOPGAVE - 9 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Voorwoord Leo Ruijs 6 Papier is geduldig… Voorwoord Joyce Lipman 11 Genieten op het water Oceanco 12 Elk detail telt Schildersbedrijf N. van der Ham B.V. 17 Die kunnen weer jaren mee… Licht NL 19 Best verlichte drivingrange van Nederland Mol Lifting 20 ‘Ook op onmogelijke plekken kunnen we liften plaatsen’ Interview Mai Elmar 24 Coronaproof cruisen Haven New Orleans 29 ‘Hollands glorie met een stevige Amerikaanse inbreng’ Havengroen 33 De Rotterdamse haven is groen bezig! Havennieuws 37 Technische innovaties HJF Advocaten 38 Sparringpartner voor ondernemers De vrienden van Sander 41 Sander de Kramer in gesprek met Robert Doornbos Havennieuws 47 Uit de kunst Radarstoomboot De Majesteit 48 ‘Troonopvolgers’ gezocht

SHIPREPAIR HARBOUR & VOYAGE HARBOUR & VOYAGE REPAIR WHEREVER YOUR ARE, WHENEVER YOU NEED US Meet our harbour & voyage repair service. We offer a wide range of on-site and on-voyage repair services. Wherever your vessel is, our mobile repair squad comes to you. Through close cooperation with Damen Services, and its many Service Hubs, we can serve you worldwide. We can offer you a single point of contact, from project start to finish. Clear lines of communication during repair work are crucial. With one point of contact we make sure there are no surprises. WHAT WE OFFER  Long track record  24/7 on-site and on-voyage ship repairs  From steel works to electrical and automation repairs and from piping works to machining works  Our service offering includes the repair, supply and installation of glass reinforced epoxy systems (NOV FGS Bondstrand)  Worldwide presence  One point of contact  Quick response time  Minimal downtime  A total service offering through our partners and subcontractors  A back-up of repair yard facilities FOR ALL SERVICE REQUESTS / INQUIRIES PLEASE CALL OR MAIL  Professor Gerbrandyweg 25  3197 KK  Botlek - Rotterdam  The Netherlands 24/7 service  +31 6 300 085 82  +31 10 204 12 22  DSHV-INFO@damen.com +31 6 300 085 82 24/7 SERVICE

Bedrijfsnaam • Adres, Postcode • emailadres • internetadres Arrow-right VOORWOORD JOYCE LIPMAN Genieten op het water Naast goederen worden er over het water in de Rotterdamse haven ook dagelijks veel passagiers vervoerd. Dit kan met de waterbus, maar het kan ook met meer luxe. In deze editie van Rotterdam Insight geven we deze keer extra aandacht aan de pleziervaarten, cruiseschepen en jachtbouw. ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 - 11 - www.rotterdam-insight.nl Rotterd mInsight Rotterdam Insight Magazine Redactie Rotterdam Insight Robert Doornbos. Ze spraken over zijn liefde voor Rotterdam, Zandvoort en zijn privéleven. Uiteraard ontbreekt het havennieuws niet en voor de rubriek buitenlandse haven kijken we naar de haven van New Orleans, die meer gemeen heeft met de haven van Rotterdam dan dat wij weten. Kortom, ook deze editie van Rotterdam Insight is weer de moeite waard om te lezen. Namens ZPRESS Media Group en mijzelf wil ik alle adverteerders bedanken voor het vertrouwen. Het team van Rotterdam Insight heeft wederom hard gewerkt om er een interessante editie van te maken. Bedankt voor jullie inzet en creativiteit. Ik wens iedereen veel leesplezier en blijf vooral gezond. De geweldige coverfoto, met dank aan Oceanco, past helemaal in het thema. Oceanco is gespecialiseerd in de bouw van op maat gemaakte jachten waarbij elk detail telt. Is een jacht je iets teveel, maar zoek je wel een unieke boot? De Radarstoomboot De Majesteit staat te koop en zoekt nieuwe troonopvolgers. Wellicht heb jij interesse in de enige nog varende radarstoomboot in Nederland? De huidige eigenaren vertellen over hun ervaringen. Nog een manier om te genieten op het water zijn de riviercruises en cruiseschepen. Mai Elmar, Executive Director van Cruise Port Rotterdam, vertelt over de veiligheid aan boord van cruiseschepen, maar ook over hoe leuk cruisen is. En we spraken kapitein Bas van Dreumel van de splinternieuwe Rotterdam VII. Zes maanden per jaar staat hij op de boeg van het vlaggenschip van de Holland-America Line, maar de mooiste aankomst blijft voor hem nog steeds Rotterdam. Veiligheid is in deze industrie erg belangrijk, Marja Walraven van het STC-KNRM, vertelt welke trainingen je nodig hebt op pagina 61. In de rubriek ‘Werken in de haven’ komen trotse werknemers van het Loodswezen, Bingham Zeilmakerij en Scheepsmeubelmakerij Woodwave aan het woord over hun dagelijkse werkzaamheden. Op pagina’s 96-101 lees je alles over het bijzondere beroep van het hondengeleidersteam van de Douane Rotterdam Haven. Deze honden en hun begeleiders krijgen een speciale training om de toenemende criminaliteit op te sporen. Zeker het lezen waard én actueel. En we hebben een unieke vondst op een kademuur op de Maasvlakte: honderdduizenden platte oesters! Oesterexpert Hein Sas beschrijft deze bijzondere ontdekking op een onverwachte plek. Als toegift hebben we nog een aantal lekkere bubbels voor je op een rijtje gezet op pagina 105. Uiteraard lees je in deze editie ook weer onze vaste items: het voorwoord met een terugblik op het afgelopen jaar en de huidige situatie door Leo Ruijs op pagina 6 en onze topper Sander de Kramer heeft een mooi interviewmet Rotterdammer JOYCE LIPMAN Hoofdredacteur Rotterdam Insight

- 12 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021

- 13 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Arrow-right OCEANCO • Marineweg 1, 2952 BX Alblasserdam • t 078-699 5399 • e info@oceanco.nl • i www.oceancoyacht.com OCEANCO Oceanco heeft echter zijn oorsprong in Zuid-Afrika. Daar werd Oceanco in 1987 opgericht. De eerste jachten werden in ZuidAfrika gebouwd en naar verschillende locaties in Nederland getransporteerd voor de afbouw. Zes jaar later, in 1993, verhuisde Oceanco naar Nederland. Eerst naar Dreumel in Gelderland en in 1997 naar de huidige locatie in Alblasserdam. Sinds 2019 is daar een locatie in Zwijndrecht bijgekomen. Op deze twee locaties wordt het complete jacht gebouwd van onderdelen vanuit de hele wereld. De jachten hebben daarna, via Rotterdam, directe toegang tot de Noordzee. Naast nieuwbouwprojecten, vernieuwen ze ook de bestaande jachten, zogenoemde ‘refits’. Deze refits zien er heel divers uit: van complete interieuraanpassingen tot forse verlengprojecten. Centraal staat het jacht op zo'n manier te vernieuwen en verduurzamen dat het jacht toekomstbestendig is. Oceanco heeft tal van primeurs in de jachtindustrie. Recente opleveringen van jachten hebben de grenzen verlegd wat betreft grootte, ontwerp en technologie. Zo had 82 meter Alfa Nero in 2007 bijvoorbeeld de allereerste infinity pool dat omgebouwd kan worden tot een helikopterdek en een dansvloer. Vervolgens was Wheels (75.5m) in 2008 het allereerste jacht met een aquarium aan boord. Hiervoor is een speciaal systeem ontworpen en gebouwd dat voorkomt dat vissen bij ruw weer zeeziek worden. Nirvana (88.5m) Oceanco is gespecialiseerd in de bouw van op maat gemaakte jachten tot een lengte van 160 meter. Inmiddels bedraagt de Oceanco vloot 33 unieke jachten. Elk van deze jachten begint met de visie van de eigenaar. Hoe gaat het jacht eruitzien? Hoe moet het voelen? Oceanco vraagt, luistert, ontwerpt en bouwt totdat elk detail precies is zoals het hoort te zijn. Dit doen ze vanuit hun constructiefaciliteiten in Alblasserdam en Zwijndrecht. Daar wordt per jacht een projectteam van specialisten samengesteld om meer dan drie jaar intensief samen te werken aan de productie van de meest complexe jachten. Naast de bouwfaciliteiten heeft Oceanco een design-, marketing- en sales kantoor in Monaco; het hart van Europa’s populairste vaarregio. ELK DETAIL TELT

Rivierweg 1 | 3161 GM Rhoon | T +31(0)10 201 07 00 VANDONGEDEROO.COM 260 Overseas partners 40 100 TEU trains per week 340 Colleagues 2 Terminals in Rotterdam and Antwerp, total capacity of 344.500 sqm Custom specialists 14 1 tailor-made system

- 15 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 was in 2012 het eerste jacht met een compleet terrarium. Twee van Oceanco’s laatste opleveringen zijn pioniers op het gebied van duurzaamheid. In 2018 hebben ze het grootste en meest ecologisch georiënteerde zeiljacht ter wereld gebouwd, de 106-meter Black Pearl. Dit jacht kan de oceaan oversteken zonder zelfs maar een liter fossiele brandstof te gebruiken. Ook heeft Oceanco in 2018 Bravo Eugenia gelanceerd. Zij – een jacht is vrouwelijk – is op zo’n manier ontworpen dat ze 30% minder brandstof gebruikt dan vergelijkbare jachten. Op dit moment werken ze aan de nieuwbouw van 5 jachten boven de 100 meter, waarvan de grootste 125 meter. De toekomst is zero Ook in de toekomst wil Oceanco voorop blijven lopen op het gebied van innovatie, technologie en design om iconische jachten te bouwen voor vandaag en morgen. De belangrijkste uitdaging in de komende jaren is de maritieme energietransitie. Daartoe richtte Oceanco het initiatief ‘Oceanco NXT’ op. Een initiatief om, samen met pioniers uit verschillende industrieën, jachten te ontwerpen en bouwen met een zero impact ambitie en zo een betere wereld te creëren voor toekomstige generaties. Ook eigenaren zien het belang van de inzet van nieuwe technieken en de voortrekkersrol die de jachtbouw daarin kan vervullen. Als nieuwe technieken succesvol blijken te kunnen worden ingezet, dan kunnen ze ook in de complete maritieme industrie verder worden uitgerold. Voor een duurzame toekomst is regionale samenwerking ook van levensbelang. Samen kan een regio investeren in duurzame ontwikkeling. Aan de ene kant door een brug te slaan tussen het onderwijs en het bedrijfsleven in de regio, waardoor ze talent kunnen aantrekken en hen een kans kunnen geven binnen de maritieme industrie. Dit brengt vernieuwende inzichten met zich mee. Daarnaast investeren in onderzoek naar nieuwe technieken, zoals een duurzaam alternatief voor brandstof. Op die manier bouwt Oceanco niet alleen jachten, maar bouwt het ook aan een toekomst voor komende generaties. OCEANCO ROTTERDAM

- 17 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Arrow-right Schildersbedrijf N. van der Ham B.V. • Hekendorpstraat 40, 3079 DX Rotterdam • info@nvanderham.nl • www.nvanderham.nl SCHILDERSBEDRIJF N. VAN DER HAM B.V. DIE KUNNEN WEER JAREN MEE… Sinds grootvader Van der Ham in 1944 op het Noordereiland zijn eigen bedrijf begon, zijn er heel wat liters verf bij de firma doorheen gegaan. In die belangrijke wederopbouwjaren na WO II werden de steigers opgezet bij de bekende Blue Band-fabriek op Zuid, net als bij vele gemeentelijke gebouwen. Daarnavolgden de woningbouwcomplexen, om langzaamaan steeds meer te specialiseren richting de industrie. En nu? "Onze core business is conserveren, het beschermen van de ondergrond. Een mooie tak, waar de trots vanaf spettert," zegt trotse – derde generatie – Nico van der Ham. "We doen grote betonreparaties, conserveren staalconstructies en zorgen dat alles goed in de verf staat en weer jaren straalt. Van grote bruggen en gigantische silo’s in de Europoort tot de eyecatchers van de stad." DE KUIP Met 125.000 m2 te schilderen oppervlakte een kneiter van een icoon. Al vijftien jaar lang is N.VANDERHAM in de stille voetbalzomer tien man sterk maanden bezig om Stadion Feijenoord in de verf te zetten. Van de stalen spanten en het interieur van het Maasgebouw tot betonnen tribunes en de overkapping. Beton en staal krijgen waar nodig een keiharde nieuwe laag, die de eerste verf uit 1933 nog jarenlang blijft beschermen. "Niet kapot te krijgen," zegt Nico. Als de voetbaltempel in één keer aan een opknapbeurt toe zou zijn, is 25.000 liter verf nodig. Voor de diehard fans: het gaat om de verfkleuren rood 3020, grijs 7015, wit 9010. van het gebouw met zijn vier vleugels, met onder meer de fraaie Raadzaal en Burgerzaal, krijgen een opknapbeurt door de huisschilders uit Nico’s team. "Een hele mooie klus," die wordt geklaard samen met R-Building. HAVENKRANEN Antwerpen, Baltimore, Oman… De specialismes van N.VANDERHAM brengt het bedrijf regelmatig tot over de grenzen. In opdracht van onder meer C. Steinweg worden aan de lopende band kranen waar ook ter wereld geconserveerd. Binnenkort gaat het team aan de slag in Terneuzen. Weer een project voor het album. DE HEF De treinen denderen al even niet meer over de hefbrug bij het Noordereiland, maar in de spotlights staat het ijzeren gevaarte nog altijd. Met dank aan N.VANDERHAM die De Hef een paar jaar geleden stevig onder handen nam. Samen met straalbedrijf Van Ginkel werd het bijna honderd jaar oude Rijksmonument ontdaan van alle oude verf om er daarna drie nieuwe dikke lagen op aan te brengen. De twee grote bogen, val en 60 meter hoge heftorens zijn samen goed voor 34.000 m2 te schilderen oppervlakte. Nico: "De Hef kan er weer zeker twintig jaar tegenaan." STADHUIS Na een afwezigheid van twee decennia is N.VANDERHAM sinds 2020 weer kind aan huis bij het stadhuis aan de Coolsingel. Alle kamers en gangen Met de Kuip, De Hef en het stadhuis heeft N.VAN DER HAM Rotterdams belangrijkste iconen onder zijn hoede. Hoe? Door al het staalwerk, hout en beton van de monumenten zo te conserveren dat ze jarenlang blijven stralen. Knappe verfstaaltjes, die het buitenland niet ontgaan.

0245368 297x210 editie 1 2020 Zwarte Zee 26 3144 DE Maassluis info@tissolutionsbv.com Tel: +31 (0)10 7616339 www.tissolutionsbv.com

LICHTNL BEST VERLICHTE DRIVINGRANGE VAN NEDERLAND LICHTNL heeft Seve ondergedompeld in een zee van nieuw en vooral júist licht. "Belangrijkste vraag is altijd: wat moet het doen? Dankzij het pasklare lichtplan worden de golfballen op precies de goede manier uitgelicht. Zo kun je de bal tot ver blijven volgen," zegt directeur Theo van der Velden. Er is licht en er is licht. Tussen het een en het ander zitten lichtjaren verschil, zegt Theo van der Velden. Tien jaar geleden richtte hij met twintig jaar ervaring in de business zijn bedrijf op. "Omdat ik weet wat een goed lichtplan kan doen." Sindsdien is hij de partner in licht voor grote projecten in Nederland. LICHTNL is betrokken bij de inrichting van onder meer trein- en metrostations, vliegvelden en andere grote publieke ruimtes, zoals het Jaarbeursplein in Utrecht. Verder laat het ook kantoren, musea, winkels en restaurants schitteren. In regio Rotterdam heeft LICHTNL verschillende projecten in de spotlights gezet, zoals de Brandgrens, Rotterdam The Hague Airport, Station Bleizo, parkeergarage Kruisplein en natuurlijk Seve. Twee jaar geleden werd als eerste een plan gemaakt om de parkeerplaats en naastgelegen putting greens anders te gaan verlichten. "De armaturen waren aan vervanging toe, net als de ouderwetse lichtbronnen die zorgden voor hoge energiekosten. We hebben alle verlichting vervangen door een nieuwe generatie armaturen en led-armaturen die veel prettiger en functioneler is." Daarna volgde eenzelfde upgrade voor de driving range van Seve. "Ook hier de vraag: wat wil je bereiken? Dat was A: het juiste licht op de juiste plek. Want waar gaat het om op de driving range? Dat je de golfbal ziet vliegen. Hoe? Door het licht achter de bal te houden. De lichtmasten hebben hun functie in het geheel, maar de armaturen aan de achterzijde op en aan het dak zijn de allerbelangrijkste. Zij zorgen ervoor dat je dat witte stipje kunt volgen. Verder hebben we de nieuwe armaturen zo geplaatst en ingesteld dat er veel minder lichthinder voor de omgeving is. Kortom, twee vliegen in één klap gevangen." Dat is precies wat een goed lichtplan kan realiseren, zegt Theo. Correct aan- en uitlichten, rust voor de ogen, geen onnodige lichtvervuiling en een lagere energiepost. Met armaturen en lichtbronnen van A-kwaliteit. Theo: "Maak van verlichting geen ondergeschoven kindje, roepen we altijd. Ga met een partij in zee die kennis heeft, want de ontwikkelingen gaan snel. Het team van LICHTNL bestaat uit specialisten die op hun terrein stuk voor stuk de lichtpuntjes zijn. Zo krijg je een omgeving die op de juiste manier straalt. Verlichting is een vak." LICHTNL • Zweth 30, 2991 LH Barendrecht • info@lichtnl.nl • www.lichtnl.nl Arrow-right - 19 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021

- 21 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 MOL LIFTING Custom made is al vele jaren het handschrift van Mol Lifting. Geef het bedrijf uit Dordrecht een lastige opgave en er komt een passend antwoord. Dat heeft Mol Lifting vaak genoeg bewezen. Een van de laatste hoogstandjes is de plaatsing van een tweetal liften op het terrein van een energiecentrale in de Botlek. Voor het onderhoud op hoogte was behoefte aan veilig vervoer naar boven. Mol Lifting plaatste twee liften zodat monteurs op tientallen meters hoogte hun reparatiewerk kunnen doen. "Deze gaan tot 33 meter hoogte waar zij uitstappen op een verdieping," verklaart directeur Remko Mol. Ook op het terrein van een andere gascentrale in de Botlek staat semi permanent materieel van Mol Lifting. "Er is hier regelmatig onderhoud nodig. Daarom hebben wij vijf jaar geleden een lift geplaatst die tot 25 meter hoogte gaat," zegt projectmanager Mauricio Monteiro van Mol Lifting. Begonnen als verhuurbedrijf van bouwliften, zet het bedrijf zijn expertise inmiddels op een breed terrein in. Er is een 24/7 servicedienst en in de havens van Nederland en België verzorgt Mol Lifting onderhoudswerkzaamheden. Met de verhuur van bouwliften is Mol in de afgelopen veertig jaar uitgegroeid tot een bekende naam. Opdrachtgevers komen uit de bouw en industrie. Eveneens recent werd de onderneming gevraagd om een constructie op maat te Mol Lifting is een specialist is met name moeilijke liftconstructies. Waar op soms onmogelijke plekken mensen en goederen omhoog gebracht moeten worden, daar zorgt het bedrijf van Remko Mol voor een oplossing. verzorgen in een dok, bestaande uit een lift met twee cabines. Mauricio: "Het probleem in dit geval is dat de mensen die op het schip aan het werk moeten, daar vanaf de kade niet zomaar op kunnen klimmen. Daarom is er met zeecontainers een metershoge muur op de kade gemaakt waartegen wij een lift hebben geplaatst. Die brengt de mensen naar een uitstapplatform vanwaar zij via een brug naar de plek kunnen waar ze hun werk gaan verrichten." Een zeer specialistische opdracht, erkent Mauricio. "Dit soort klussen vergt veel voorbereidingswerk. Ook al omdat het gaat om de grootste lift die we als Mol Lifting kunnen uitleveren. Met twee cabines, die elk twee ton capaciteit aan gewicht of 23 personen kunnen vervoeren." Directeur Remko Mol: "Ons bedrijf is ervoor ingericht om voor elke klant het benodigde materiaal aan te passen. Het kan gaan om een vergroting van het liftplateau of het dak of juist een verkleining of andere specifieke aanpassingen. Soms bouwen we ook liften pasklaar in bestaande of nieuwe liftschachten. Uiteindelijk is de kracht van ons bedrijf meedenken in goede oplossingen. Dat betekent goed luisteren naar de vraag. Wat is er nodig voor een project? Soms komen we dan heel ergens anders op uit dan de klant verwacht. Ons werk gaat verder dan alleen liften aanbieden." ‘OOK OP ONMOGELIJKE PLEKKEN KUNNEN WE LIFTEN PLAATSEN’ Arrow-right MOL LIFTING • Jacobus Lipsweg 9, 3316 BP Dordrecht • t 078-655 25 00 • e info@mollifting.nl • i www.mollifting.nl

Ontdek Mercedes-Benz Certified. Altijd gecheckt op meer dan 100 punten. Kiest u voor Mercedes-Benz Certified? Dan kiest u voor een auto met de zekerheid van kwaliteit. Want al onze Certified modellen worden gecontroleerd op minstens 100 essentiële punten. Ze zijn maximaal 6 jaar oud en hebben niet meer dan 150.000 km op de teller. Bovendien geniet u ook 24 maanden garantie in heel Europa. Ontdek alle Certified zekerheden op www.autowust.nl of kom bij ons langs. Dordrecht Mijlweg 81, 3316 BE, tel. 078 - 617 70 00. Oud-BeijerlandJ. van der Heijdenstraat 29, 3261 LE, tel. 0186 - 61 84 55. Hellevoetsluis Rijksstraatweg 38, 3223 KA, tel. 0181 - 33 12 33. www.autowust.nl, info@wust.nl

- 24 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 CORONAPROOF CRUISEN Vanaf 13 maart 2020 hebben de rederijen alle cruises in verband met de coronapandemie opgeschort. Dat heeft ongeveer 18 maanden geduurd. Alle cruises werden gestopt en zeelui zaten in het begin gestrand aan boord. Executive Director van Cruise Port Rotterdam vertelt wat er sinds die tijd allemaal gebeurd is in de cruise industrie. T e k s t : C o r i n e v a n D r i e l B e e l d : D K P h o t o g r a p h y e n C r u i s e P o r t R o t t e r d a m ALLE TROSSEN LOS! Wat hebben jullie gedaan aan het begin van de pandemie? “Ik ben heel trots op Nederland en Rotterdam.Wij hebben in samenwerking met ministeries, de burgemeester, rederijen en de havenmeester mogen meewerken aan de repatriëringen van bemanningsleden. Schepen werden nergens meer aan land gelaten. Dat lag niet aan de schepen of rederijen, maar aan de landen en havens, terwijl dat wetmatig niet eens zou mogen. Daarbij waren de schepen vaak al meer dan twee weken op zee, waardoor de passagiers en bemanningsleden automatisch aan de quarantaineeisen voldeden. Uiteindelijk zijn alle schepen thuisgekomen.We zijn blij dat wij een bijdrage hebben kunnen leveren vanuit humaan aspect, omdat iedereen het verdiende om naar huis te kunnen en mogen.We hebben in de terminal volgens de COVID regels schepen ontvangen met repatrianten. Dat was erg indrukwekkend. Ik heb

INTERVIEW MAI ELMAR - 25 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 mensen van boord zien stappen en letterlijk de grond zien kussen. Ook hebben we technical calls ontvangen van de cruiseschepen die op verschillende plekken voor de kust in Europese wateren voor anker lagen. Het is te kostbaar voor een schip om heel lang aan een kade te liggen en daarbij moet je oog hebben voor je omgeving. Het zijn immens grote schepen die het uitzicht flink kunnen blokkeren. Op de opgelegde schepen was een minimale bezetting aanwezig, zodat alles bleef functioneren. En er is, aan boord en in de terminals, veel onderhoud verricht. Ook zaken waar voorheen geen tijd voor was, zijn aangepakt. Alles is nu helemaal up-to-date, voor zover het dat al niet was." Kunnen we nu weer veilig aan boord? “De veiligheidseisen voor een cruiseschip zijn altijd al streng. Veiligheidscertificaten zijn verplicht als het bijvoorbeeld gaat om onderhoud en staat, gezondheidseisen en faciliteiten zoals reddingsboten met rantsoenen. Maar ook de bemanning dient gecertificeerd te zijn en ook deze certificaten worden gecontroleerd en verfrist. Alles wordt gecheckt en daar zijn regels en wetgeving voor. Daarnaast worden alle schepen automatisch gevolgd en allerlei omstandigheden, waaronder het weer, kunnen worden gemonitord en berekend. Er zijn enorm veel gegevens tot de beschikking. Mede door deze zaken heeft een cruiseschip in verhouding altijd al procentueel een minuscule score aan ongelukken of fatale zaken. Na het uitbreken van corona hebben we in februari 2020 meteen de bestaande norovirusprotocollen (zomergriep) van de plank gehaald. Deze zijn verder op allerlei manieren verscherpt en uitgebreid. Wij volgen de protocollen van Nederland, maar ook die van een rederij. De protocollen van de rederijen liggen allemaal aardig bij elkaar in de buurt, omdat we natuurlijk allemaal op alle fronten willen voorkomen dat er besmettingen ontstaan. Zo moet je inmiddels om aan boord te komen nu 100% gevaccineerd zijn en word je ook nog getest. Er zijn hygiëneregels. Doorlooproutes zijn vastgelegd. Kuchschermen zijn geïnstalleerd. Nieuwe ontluchtingssystemen waren er al, maar zijn nog meer verscherpt. Er is isolatie- en quarantaine capaciteit aan boord, een ziekenhuis met artsen en verplegers, zuurstofapparaten en per duizend passagiers is er een IC-bed en EC-bed (extra care) beschikbaar. Er is bijna geen veiligere manier om te reizen dan op een cruiseschip." Hoe bevalt het de passagiers in Rotterdam? “Rotterdam scoort heel hoog op robuuste vriendelijkheid en het aanbod van winkels: ruim 90% van de bezoekers gaat de stad in. Dat is leuk om terug te krijgen. Mensen die in Rotterdam op- en afstappen, blijven vaak een of twee nachten. Toen helemaal aan het begin van de crisis een schip niet naar de haven kwam, CRUISEFACTS • Cruise Port Rotterdam ontvangt in de terminal jaarlijks gemiddeld 100 tot 110 schepen en dat is ook de verwachting voor 2022-2023. • Momenteel bestaat de wereldwijde cruisevloot uit zo'n 360 cruiseschepen. • Gemiddeld genomen bezoekt een cruiseschip per jaar 265 havens. • Het kan afhankelijk zijn van het seizoen en het type rederij, maar cruisen is voor alle leeftijden. Er zijn cruises met een gemiddelde van tussen de 50 en 55 jaar, maar er zijn ook familieschepen waarop drie generaties met elkaar vakantie vieren. In het Caribisch gebied heb je speciale cruisen met een gemiddelde leeftijd van 20 jaar. • Natuurlijk is elk geval er een teveel, maar van de 7,5 miljoen passagiers die van half december 2019 tot half maart 2020 tijdens de coronapandemie hebben gecruiset, zijn er ca 1135 besmet geraakt met corona. Dit is minder dan 0,02 procent.

Op zoek naar jouw droomkeuken? Bij Keukensale.com helpen wij je graag verder. 4.7uit 5 Van Het Hoffstraat 40, 2991 XP Barendrecht • tel: 010 226 6066 0263039.pdf 1 17-11-2021 11:11:10 0263652.pdf 1 24-11-2021 9:39:36

- 27 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 ontvingen we telefoontjes uit de Markthal en Koopgoot waarom het zo stil was. De reden was uiteraard minder, maar het is wel leuk dat onze branche niet onopgemerkt blijft en dat de lokale ondernemers daarvan profiteren." Afgelopen oktober kwam het nieuwe schip RotterdamVII van de Holland-Amerika Lijn aan in de Rotterdamse haven. Hoe was dat? “Ik ben enorm trots dat er weer een vlaggenschip onder de Nederlandse vlag vaart en die de naam van de stad mag dragen. Daarnaast mag ik de Madrina van het schip zijn: degene die volgens de traditie de munt voor goed geluk onder de voormast legt van het nieuw te bouwen schip. Een enorm groot compliment aan Rotterdam, het hele team en aan mezelf. De eerste aankomst van het schip in haar thuishaven was heel bijzonder. De oorsprong van de rederij ligt in Rotterdam en nog altijd is Rotterdam haar thuishaven. Zo varen alle schepen van deze rederij met de naam Rotterdam op de achtersteven, maar op dit schip staat deze zelfs twee keer! Er is een grote verbondenheid en een sterke band met de rederij." Welke ambities heeft de cruise industrie als het gaat om verduurzamen? “Er zijn al flink wat processen in gang gezet. De cruiseterminal heeft al een lage footprint. De ruimte is goed geïsoleerd en maakt gebruik van een koeling die wordt voorzien door een waterpomp met water uit de Maas. De schepen zelf moeten bijvoorbeeld al vanaf 2015 in onze wateren aan strenge uitstooteisen voldoen (0,1%) door gebruik van laagzwavelige diesel. Walstroominname wordt steeds vaker mogelijk op schepen en wij hopen dat uiterlijk begin 2024 ook aan te kunnen bieden. Daarnaast wordt er ingezet op minder energieverbruik en gescheiden afval. Mensen denken wel eens dat de riolering direct in de zee wordt gedumpt, maar daar is niet waar. Gesloten systemen aan boord vangen dit op, worden aan land afgevoerd en op de juiste wijze verwerkt. Douchewater wordt aan boord helemaal gefilterd tot drinkwaterschoon en daarmee wordt het dek schoon gespoten. Overgebleven voedsel wordt gedroogd voor veevoer… en ga zo maar door!" Reizen op een cruiseschip, ook in coronatijd, is dus hartstikke veilig. Maar wat is er nu zo leuk aan? “Het is een heerlijk rustgevende manier om weg te zijn. Je pakt een keer je koffer uit en het hotel reist verder met je mee. En er is voor een ieder wat wils. Of je nu liever individueel op ontdekking gaat of liever in een gezelschap verkeert. Er zijn aan boord ongelofelijk veel mogelijkheden als het gaat om ontspanning en vertier. Zo kun je onder andere gebruik maken van diverse sport- en wellness mogelijkheden, kun je een theater of lezing bezoeken of deelnemen aan wijnproeverijen of proefkoken met de chefs. Voor de passagiers die aan wal gaan, zijn er diverse tourmogelijkheden maar je kunt ook zelf op pad gaan. Het fijne is: als je niets wilt doen of in een hoekje met je boek weg wilt kruipen, kan dat ook. En met de aanwezigeWifi kun je zelfs nog wat werk verrichten, mocht je dat willen. Zelf bezoek ik regelmatig een cruiseschip, voor de ontspanning, maar uiteraard ook voor mijn werk. Ik krijg dan vaak te horen van de passagiers dat ze nooit hadden verwacht dat het zo leuk zou zijn of dat ze na drie dagen al het gevoel hebben dat ze al ruim een week weg zijn. Je bent echt even weg uit je dagelijkse omgeving; alle trossen los!" "Je bent echt even weg uit je dagelijkse omgeving; alle trossen los!" INTERVIEW MAI ELMAR

GLOBAL CONTAINER SHIPPING WELCOMETO MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY, A WORLD LEADER IN GLOBAL CONTAINER SHIPPING. MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY T: +31 10 217 8600 E: info@mscnetherlands.com BLAAK 555, 3011 GB ROTTERDAM www.msc.com GLOB L CONTAINER SHIPPING WELCOMETO MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY, A WORLD LEADER IN GLOBAL CONTAINER SHIPPING. MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY T: +31 10 217 8600 E: info@mscnetherlands.com BLAAK 555, MSC delivers goods and services to local communities, customers and international business partners. With access to an integrated global network of road, rail and sea transport resources, the company prides itself on delivering global service with local knowledge. Through a network of 493 of ces, MSC ensures that shippers can talk directly to our representatives, as well as using a variety of e-business solutions for digitalized cargo bookings. Responding to the needs of our customers, MSC is a major driving force behind the evolution of smart containers in our industry, helping to set the standards for digital shipping. MSC calls at 500 ports on 200 trade routes, carrying some 21 million TEU (twenty-foot equivalent units) annually, via a modern eet, equipped with the latest green technologies. Over the years, MSC has diversi ed its activities to include overland transportation, logistics and a growing portfolio of port terminal investments. Today, our focus remains true to our roots and we continue to build and retaining long-term trusted partnerships with customers of all size and scale.

- 29 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 je veilig en daarbuiten loop je grote risico’s bij, in dit geval, zware orkanen. Maar door onder andere de zeespiegelstijging en grotere weersextremen, die door de opwarming van de aarde ontstaan, bieden de huidige waterwerken op termijn niet voldoende bescherming meer." Krakkemikkig Door de enorme verwoestingen die Katrina op 29 augustus 2005 aanrichtte (1.833 doden, waarvan een aanzienlijk deel in New Orleans, en in totaal ruim 153 miljard dollar aan schade) werd alles in het werk gesteld om herhaling te voorkomen. Bij de ontwikkeling en uitvoering van dat ‘Deltaplan’ speelde Arcadis een belangrijke rol. Deze uit Nederland afkomstige en internationaal actieve advies- en ingenieursorganisatie had ten tijde dat Katrina toesloeg verschillende vestigingen in de Verenigde Staten, waaronder een klein kantoor in New Orleans. “Dat de waterwerken in en rond de stad door geldgebrek en achterstallig onderhoud van een krakkemikkig niveau waren, was bekend", geeft Dircke aan. “Op beperkte schaal werd eraan gewerkt om dat te verbeteren en wij waren al geruime tijd bezig om daarvoor opdrachten binnen te halen bij de US Army Corps of Engineers (USACE), de Amerikaanse Met de snelheid van het licht, zo zegt Piet Dircke, werd New Orleans na ‘Katrina’ tegen orkanen beschermd. De directeur watermanagement van Arcadis was daar intensief bij betrokken. Ook in Rotterdam was hij werkzaam en de havens van beide steden hebben volgens hem meer gemeen dan veel mensen weten. ‘HOLLANDS GLORIE’ MET EEN STEVIGE AMERIKAANSE INBRENG Piet Dircke woont in Maastricht en maakte afgelopen zomer van dichtbij de gevolgen mee van wat door velen wordt toegeschreven aan klimaatverandering. “De overstromingen in Limburg, België en Duitsland hebben ons met de neus op de feiten gedrukt", zegt hij. Ook voor New Orleans, het onderwerp waarvoor Rotterdam Insight met de waterbouwkundige spreekt, betekent klimaatverandering een grote bedreiging, geeft hij aan. “Door de waterwerken, die na Katrina rond de stad zijn aangelegd, is New Orleans binnen het zuidelijke deel van de Mississippi-delta veranderd in een orkaanbestendige vesting. Je zou het kunnen vergelijken met een ommuurde stad in de Middeleeuwen. Daarbinnen ben T e k s t : E r i k S t r o o s m a B e e l d : A r c a d i s N e d e r l a n d HAVENSTAD NEW ORLEANS VOORLOPIG VEILIG VOOR ORKAANGEWELD HAVEN NEW ORLEANS

- 30 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Rijkswaterstaat. Het toeval wilde dat dit één dag voor Katrina eindelijk lukte met een klein contract voor een onderzoeksopdracht. Door die beginnende samenwerking kwamen we na de ramp sneller in beeld bij de USACE als partij die kon helpen bij het herstellen en versterken van de waterwerken rond de stad, dan anders het geval was geweest." Magisch Dircke spreekt van een ‘magische tijd’ als hij het heeft over de vier jaar waarin het ‘Deltaplan’ voor New Orleans werd uitgevoerd. “Met alle betrokkenen hebben we het onmogelijke mogelijk kunnen maken. De catastrofale gevolgen van Katrina hadden zo een impact op de Amerikanen dat kosten (in totaal 14,45 miljard dollar, red.) noch moeite gespaard werden om de kustbescherming op orde te brengen. Bovendien was er haast geboden, want een volgende serieuze orkaan kon zich zo weer aandienen. Van het totale project hebben wij de helft van het advieswerk uitgevoerd en de ontwerpen gemaakt van drie grote stormvloedkeringen. In januari 2007 kregen we daarvoor de opdracht van de USACE en op 1 juni 2011 was de veiligheidsring aan waterwerken, dijken en muren rond de stad klaar." Robuust “Door de bijzondere omstandigheden was er een zeer uitzonderlijke manier van werken mogelijk waarbij ontwerp en bouw vrijwel parallel liepen", vertelt Dircke verder. “Het kwam daarbij geregeld voor dat aannemers bij het maken en bestellen van elementen uitgingen van de conceptberekeningen. Bij de marges die wij daarin aangaven, kozen zij, om safe te zitten, voor de dikste, langste, grootste en zwaarste variant. Dat leverde een kustbeschermingssysteem op dat qua robuustheid minstens 400 jaar meegaat. Dat is aanzienlijk langer dan de bescherming die de ‘ring’ biedt tegen overstromingsgevaar die niet veroorzaakt wordt door extreme regenval. Daarbij is uitgegaan van situaties die één keer in de honderd jaar kunnen voor komen. Bij ons ondenkbaar, in de VS heel gangbaar." Vuurdoop De orkaan Isaac in 2012 betekende de eerste serieuze test voor de ‘veiligheidsring’ om de stad. Het toen net opgeleverde systeem wist die goed te doorstaan. De echte vuurdoop volgde dit jaar met Ida, een orkaan van de vierde categorie. Dat is het op een na hoogste niveau. Katrina behoorde tot de vijfde categorie. Dircke: “Bij elke orkaan is het spannend wat er gebeurd, maar een herhaling van 2005 is op dit moment niet mogelijk. Toen ging het mis omdat heel het systeem bezweek. Nu kunnen op bepaalde plekken wel lichte overstromingen ontstaan door water van Alle middelen, waaronder héél véél kranen, werden ingezet om New Orleans binnen een korte tijd te beschermen tegen orkanen. Bij een van de stormvloedkeringen die Arcadis ontwierp, werd het grootste pompstation ter wereld gebouwd.

- 31 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Port NOLA Met zijn ligging aan de Mississippi en de Golf van Mexico is New Orleans een belangrijke toegangspoort tot de Verenigde Staten. “De haven van de stad (‘Port NOLA’, red.) maakt deel uit van een tientallen kilometers lang haven- en industriegebied dat langs de Mississippi loopt en eindigt bij de haven van Baton Rouge", vertelt Dircke verder. Het is onder meer een belangrijke hub voor olie. Wat dat betreft is het wel te vergelijken met de haven van Rotterdam met de Botlek, Europoort en Maasvlakte en zijn ligging in een rivierdelta. Bovendien ligt New Orleans ook gedeeltelijk onder zeeniveau. Er zijn dus nogal wat overeenkomsten en dat leidde in de periode dat ik stedelijk watermanagement doceerde aan de Hogeschool Rotterdam (van 2007 tot 2014, red.) tot een aantal samenwerkingen tussen beide steden op gemeentelijk niveau." Niet voldoende bescherming Aan al die economische activiteiten in het gebied zitten ten aanzien van het watermanagement volgens Dircke ook grote nadelen. “Het is een van de oorzaken die ervoor zorgt dat de ring rond New Orleans over een aantal decennia niet voldoende bescherming meer biedt. Door onder andere aantasting van de natuurlijk kustbescherming, bodemdaling, erosie, zeespiegelstijging en grotere weersextremen door de opwarming van de aarde zullen de ring en kustbescherming versterkt moeten worden. De USACE is inmiddels begonnen met aanpakken van een deel van die oorzaken. Zo zijn wij momenteel betrokken bij een project dat het slib uit de Mississippi beter moet verdelen langs de kust." buitenaf, bijvoorbeeld door een stuk dijk dat verzakt is, maar de ring is zo gebouwd dat die niet bezwijken zal. Daarin heb ik alle vertrouwen." Daarbij gaat Dircke uit van de situatie van nu, want in de toekomst bieden de ‘Hollandse waterwerken’ rond de stad volgens hem niet voldoende bescherming meer. Voordat hij daarop ingaat, wil hij eerst nog iets anders kwijt: “Door de Nederlandse achtergrond van Arcadis en de betrokkenheid van andere Nederlandse bedrijven bij het ‘Deltaplan’ voor New Orleans (waaronder Boskalis en Royal Haskoning, red.) wordt dit vaak gebracht als een stukje ‘Hollands glorie’. Gedeeltelijk is dat terecht en we zijn ook erg trots op de projecten die we daar gerealiseerd hebben, maar naast een aantal Nederlandse experts waren het bij ons met name Amerikanen die eraan hebben gewerkt." Waterbouwkundige Piet Dircke was als directeur watermanagement van Arcadis intensief betrokken bij het ‘Deltaplan’ dat New Orleans moet beschermen tegen orkanen. Het West Closure pumping station van de buitenkant. HAVEN NEW ORLEANS

The 45ft concept is the intermodal transport system of the future/ Transporting more with fewer movements, all handled with the same infrastructure as used for 40ft containers. Efficiency on all levels of environment and infrastructure. Reduce costs and carbon foot print. UNIT45 concentrates exclusively on the development, construction, financing and delivery of 45ft containers. UNIT45 offers European shortsea/intermodal transport operators a range of 45ft containers such as the standard dry unit and various types of reefers; the diesel-electric with a 250l diesel tank or an 800l diesel tank as used on the New Silk Way and the latest super freezers which can freeze up to a temperature of -60˚ Celsius. Also offered are the curtain-sided, open top, garment, bulk unit and our dry container that gives room to 34 pallets. The specifications of our 45ft pallet-wide high cube container can be modified to meet differing needs. So let the future begin today and visit us at www.unit45.com Rotterdam Airportplein 29 3045 AP Rotterdam The Netherlands phone + 31 10 211 02 22 fax + 31 10 218 32 84 www.unit45.com info@unit45.com 45FT PALLETWIDE CONTAINERS AND MORE

- 33 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 HAVENGROEN EERSTE DUURZAME SAPJES ROLLEN VAN DE BAND IN ROTTERDAM FOOD HUB innocent, producent van gezonde drankjes, opent een eigen fabriek; de blender. Na een proefperiode rollen deze week de eerste sapjes en smoothies van de band. De productie heeft een totale capaciteit tot 300 miljoen liter op jaarbasis voor heel Europa. DIE ZITTEN ER WARM BIJ PLATFORM ZERO VERSNELT GROEI INNOVATIEVE KLIMAATBEDRIJVEN Warmteprojecten zorgen voor minder CO2-uitstoot en minder aardgas. Daarom legt Gasunie WarmtelinQ aan, een ondergrondse leiding waarmee restwarmte uit de Rotterdamse haven kan worden gebruikt om huizen en bedrijven in Zuid-Holland te verwarmen. Zo zorgen ze ervoor dat restwarmte die nu wordt geloosd, nuttig gebruikt kan worden. Die restwarmte is bijvoorbeeld afkomstig van industrieën en afvalverbranding. De volledige leiding loopt straks van de Rotterdamse haven naar het bestaande warmtenet in Den Haag en heeft bij Rijswijk een aftakking naar Leiden. Vanuit WarmtelinQ wordt de warmte naar andere, kleinere warmtedistributienetten gepompt. Die leveren de warmte vervolgens af bij woningen en bedrijven. https://www.warmtelinq.nl/project Een Rotterdams initiatief gericht op de opschaling van klimaat- gerelateerde startups: Platform Zero -een verwijzing naar zero emissions oftewel nul uitstoot- legt zich specifiek toe op het versnellen van de groei van bedrijven die actief zijn in de klimaattechnologie. Daarnaast wil het, met steun van het Havenbedrijf en de stad Rotterdam, de komende jaren een fysieke klimaatcampus ontwikkelen in de Merwe4Haven in Rotterdam. Platform Zero wil met haar klimaatcampus actief bijdragen aan de aspecten die voor groeibedrijven belangrijk zijn. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om een inspirerende kantoorlocatie, het aantrekken van talentvolle medewerkers en het investeringsklimaat. Van strategisch belang is ook de aansluiting op de haven, de procesindustrie, bedrijven in de maakindustrie en infrastructuur. Daarnaast is de kwaliteit van de reeds in het gebied aanwezige bedrijven van cruciaal belang: talent trekt talent. innocent koos als eerste klant voor Rotterdam Food Hub als vestigingsplaats, omdat hun producten en ingrediënten hier veel minder afstand voor hoeven af te leggen, waardoor hun logistieke keten met 20% verkort wordt. De blender is een volledig CO2 neutrale elektrische drankjesfabriek, waarin alles in het teken staat van duurzaamheid. De gloednieuwe fabriek creëert meer werkgelegenheid voor Rotterdam en haar omgeving met ruim 200 nieuwe arbeidsplaatsen. De duurzaamheidsambitie van innocent wordt onder andere gerealiseerd door het winnen van energie uit windmolens en zonnepanelen. Ook wordt de warmte uit de fabriek hergebruikt. De blender is niet alleen CO2 neutraal, maar ook duurzaam doordat er significant minder water wordt verbruikt en afval wordt geproduceerd. HAVENGROEN

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=