- 99 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 ‘We staan voor een enorme uitdaging’ Wat de STC-studenten op de pagina’s hiervoor vertellen, sluit aan bij een van de uitkomsten van het laatste arbeidsmarktonderzoek Haven- en Industrieel Complex Rotterdam-Rijnmond. Veel mensen in de haven komen met het werk in aanraking via hun netwerk (familie, vrienden). Mensen bereiken die dat niet hebben, lukt moeilijker, maar is wel nodig voor het invullen van de vele vacatures. Havenarbeidsmarktexpert Cees Alderliesten vertelt hoe de bedrijven dat willen oplossen. T e k s t : E r i k S t r o o s m a B e e l d : D e l t a l i n q s Misschien is het toeval, misschien veelzeggend. Maar de STC-studenten die Rotterdam Insight Magazine interviewde, kwamen als scholier nooit in de haven. Geen excursie, geen bedrijfsbezoek, niets. Terwijl ze of in Rotterdam of de regio Rijnmond op school zaten. Afgaand op de cijfers van beleidsadviseur onderwijs & arbeidsmarkt Cees Alderliesten van de ondernemersvereniging voor haven en industrie Deltalinqs, is de kans dat dit tegenwoordig nog gebeurt een stuk kleiner. “Tussen de 22.000 en 25.000 scholieren en studenten bezoeken jaarlijks EIC Mainport Rotterdam, het educatief haveninformatiecentrum in Rozenburg. Daarnaast is er ruim aanbod aan lesmateriaal en onderwijsprogramma’s beschikbaar voor basisscholen en het voortgezet onderwijs; Port Discovery, Port Rangers, profielwerkstukken met betrekking tot de energietransitie. Verder bouwt het Havenbedrijf op de Maasvlakte het Haven Ervarings Centrum. Die opvolger van FutureLand krijgt onder andere als functie de haven bij scholieren te presenteren als aantrekkelijke plek om te werken.” Schreeuwend tekort Voor scholieren lijkt het daardoor straks bijna onmogelijk om de haven te ‘ontlopen’. Hoezeer dat nodig is, zet Alderliesten aan de hand van cijfers uiteen: “Gemiddeld staan er 8.000 vacatures open met een direct of indirect verband met de Rotterdamse haven. Dat zijn veelal IT- en technische functies. Bij driekwart van de 90.000 banen in het havengebied gaat het om technisch geschoold werk. Juist aan dat soort mensen is een schreeuwend tekort. Bijkomend probleem is de vergrijzing en dalende instroom bij technische mbo-opleidingen. Tel daar alle nieuwe banen bij op voor de energietransitie van het haven- en industrieelcomplex in de komende jaren, en je weet dat we voor een enorme uitdaging staan.” Leerwerkakkoord Een onderzoek als de tweejaarlijkse survey naar de arbeidsmarkt in het haven- en industrieelcomplex in Rotterdam en de Rijnmond helpt volgens Alderliesten bij het krijgen van inzicht in de actuele arbeidsmarktsituatie en het ontwikkelen of bijsturen van oplossingen. “Door onder andere de gemeente, het Havenbedrijf, onderwijsinstellingen als het STC en door onze leden en eigen organisatie wordt al van alles gedaan om meer mensen in de haven te krijgen. Het Leerwerkakkoord Haven met bijvoorbeeld honderden carrièrestartgaranties op havenbanen voor mbo-studenten is daar een goed voorbeeld van. Maar wat we ook doen, het is nog niet genoeg.” Mannenwereld Uit het arbeidsmarktonderzoek komt ook naar voren dat het havengebied een verouderd imago heeft en kampt met het beeld van een ‘mannenwereld’. Alderliesten: “De veranderde samenstelling van de stad zie je er te weinig terug en het kost de bedrijven moeite om andere doelgroepen, zoals vrouwen, mensen met een migratieachtergrond en de lhbt-gemeenschap aan te trekken. Om dat te veranderen, werken we onder meer samen met een organisatie als Port of Pride (zie ook Rotterdam Insight #5, red.) Ook zullen bedrijven soms een wat minder strikt profiel moeten hanteren voor bepaalde functies en flexibeler zijn ten opzichte van het organiseren van werk. Veel mensen die nu de arbeidsmarkt opkomen hebben andere wensen, bijvoorbeeld in de balans werk/ privé, dan degenen die tien of twintig jaar geleden begonnen. Dat vraagt aanpassing van de bedrijven.” "Wat we ook doen, het is nog niet genoeg" ARBEIDSMARKT HAVEN Beleidsadviseur onderwijs & arbeidsmarkt Cees Alderliesten van ondernemingsvereniging Deltalinqs, waarbij 700 bedrijven uit het Rotterdamse haven- en industriegebied zijn aangesloten.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=