Rotterdam Insight 2022 #8

WERKEN IN DE HAVEN Als kind hoorde hij al de enthousiaste verhalen van zijn vader, in een ver verleden ook waterklerk en later bevrachter. Maar Martijn besloot na zijn opleiding tot manager havenlogistiek aan het STC eerst de kant van expediteur op te gaan. In Moerdijk dook hij vier jaar in het wegtransport – “Ook mega interessant, maar wel altijd vanuit kantoor” – om uiteindelijk toch die andere weg te kiezen. Sinds vijf maanden is hij een van de zeven waterklerken van Hudig & Veder in Rhoon en klautert hij geregeld aan boord van net aangekomen of vertrekkende zeeschepen alsof hij niet anders heeft gedaan. Een praatje met de kapitein, de papieren en formaliteiten doornemen en bezien welke andere actie moet worden ondernomen. “We beschouwen ons als de communicatiemensen tussen wal en schip,” zegt hij. En onder die vlag moet veel gebeuren. “En dat is heel wisselend, hoor. Bij de één ben je snel klaar, bij de ander ligt er een heel pakket aan werkzaamheden. We houden ons niet alleen bezig met het menselijke aspect, ook voor de lading overleggen we met de terminals, de douane en de havenautoriteiten. Waar het op neerkomt, is dat jij als de waterklerk, instaat voor de mensen aan boord. Als zij wat nodig hebben, dan zorg je daarvoor, ook de bevoorrading en de manier waarop. Al is het een USB waarvoor je even naar de winkel moet.” ‘Al hebben ze een USB nodig…’ Met zijn 24 jaar is Martijn van der Gijze een van de jongste waterklerken bij Hudig & Veder. Binnenkort draait hij als man van dienst zijn eerste ‘solo’. “Het leuke? Eropuit gaan natuurlijk. Soms moet ik met de ladder aan boord klimmen om de papieren in orde te maken.” Zijn werkgebied loopt grofweg van Dordrecht en Moerdijk tot de Maasvlakte en omvat zeeschepen, kleine coasters en grote tankers die van alles en nog wat vervoeren. “Kolen, sojabonen, raapzaad en olie.” De bemanning is vaak internationaal wat betekent dat er voor de crew changes vluchten moeten worden geboekt en taxi’s moeten worden geregeld bij aankomst op de luchthaven. Vanaf daar gaan de mensen via de immigratie naar het schip, of als dit pas later aankomt, eerst naar een hotel in de regio. “Soms moet iemand naar de dokter of tandarts, ook dat organiseren we dan.” NIEUW AVONTUUR Hij is wel een beetje gewend al aan de hectiek die erbij hoort, zegt Martijn. “Een paar boten tegelijk managen, dat was in het begin even wennen.” Natuurlijk vergt zijn job het nodige online papierwerk, maar echt in zijn element is hij als hij naar het schip toegaat. Als er geen gangway ligt om aan boord te komen, dan gaat het per bootje en wordt er aan de ladder omhoog geklommen. “Zeker als een schip leeg is, zijn het heel wat metertjes. Gelukkig heb ik geen hoogtevrees.” Binnenkort draait hij zijn eerste shift als man van dienst. ’s Middags om drie uur beginnen tot de volgende ochtend. Mocht er in de nacht een schip arriveren of willen vertrekken, dan is ’t handelen. “Dat geeft weer andere hectiek op die uren. In principe zijn we altijd binnen een uur aan boord. Overdag heb je de support van je collega’s, maar als man van dienst ben jij de verantwoordelijke. Een nieuw avontuur.” - 81 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=