Rotterdam Insight 2022 #8

- 37 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 HAVENGROEN De haven van Rotterdam kan Noordwest-Europa in 2030 waarschijnlijk voorzien van ten minste 4,6 miljoen ton waterstof. Dat is bijna een kwart van wat er in heel Europa nodig is volgens Europese doelstellingen en ook veel meer dan eerder voor mogelijk werd gehouden, meldt het Havenbedrijf Rotterdam in een doorrekening van wat de haven kan betekenen voor de overgang naar duurzame energie. Het Havenbedrijf Rotterdam werkt aan de vervanging en aanpassing van de bestaande vloot. Twee incidentbestrijdingsvaartuigen en twee patrouillevaartuigen zijn toe aan vervanging, omdat ze over een paar jaar het einde van de levensduur naderen. Andere schepen moeten verduurzaamd worden om te voldoen aan de ambities van het Havenbedrijf. De vlootvernieuwing past in het beleid van de havenmeester om de veiligheid, duurzaamheid en weerbaarheid in de Rotterdamse haven voor gebruikers en omwonenden te stimuleren en te waarborgen. Standaardisatie en efficiency staan hierbij centraal. “Inmiddels staan de grote lijnen van het vlootvernieuwingsplan en beginnen we met de eerste onderzoeken. In 2025 willen we de eerste vaartuigen in de vaart nemen. Dat is een uitdaging, want aan het opleveren van een nieuw vaartuig gaat een uitdagend traject vooraf,” aldus havenmeester René de Vries. Het Havenbedrijf beschikt over een vloot van zeventien schepen. HAVEN ROTTERDAM KAN VEEL MEER WATERSTOF LEVEREN DAN GEDACHT Waterstof wordt gezien als een alternatief voor het gebruik van olie en aardgas. In Latijns-Amerika of Australië gemaakte waterstof kan volgens de haven op grote schaal naar Rotterdam worden verscheept. Steeds meer bedrijven in Rotterdam zijn ook al bezig met projecten om met behulp van groene stroom waterstof te maken. Een jaar terug was de prognose nog dat er in 2030 ongeveer 1 miljoen ton tot 1,5 miljoen ton waterstof kon worden geleverd. Het gebruik van 4,6 miljoen ton waterstof zou gelijk staan aan het besparen van 46 miljoen ton CO2. VLOOTVERNIEUWING BIJ HAVENBEDRIJF ROTTERDAM MET OOG OP DUURZAME TOEKOMST

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=