- 35 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 HAVENGROEN WERELDSPELER OP GEBIED VAN RECYCLING BATTERIJEN OPENT FABRIEK IN ROTTERDAM TES, één van de grootste bedrijven wereldwijd voor het recyclen van batterijen en elektronisch afval, gaat een nieuwe fabriek bouwen in de haven van Rotterdam. Eurocommissaris Frans CO2-UITSTOOT STEEG IN 2021 NA JAREN VAN DALING De CO2-emissies in de haven zijn voor het eerst sinds 2016 weer gestegen. In 2021 lag de uitstoot 1 Mton hoger dan in 2020, een stijging van 4,4%. Deze stijging werd voornamelijk veroorzaakt door de twee kolencentrales op de Maasvlakte, die samen 2,4 Mton meer uitstootten (+80%). Een van de kolencentrales was in 2020 uit productie en is in 2021 weer gaan draaien. De andere kolencentrale had in 2021 bijna 20% meer productie dan het jaar ervoor. Daar tegenover stond een daling van 1,5 Mton bij de uitstoot van de 3 gascentrales (-40%). Door de sterk gestegen gasprijzen in de loop van 2021 werd opwekking met kolen goedkoper. De verwachting is dat de toename van de uitTimmermans gaf symbolisch het startsein van de bouw. Het wordt de eerste fabriek in Nederland voor recycling van lithium-ion batterijen. Het aantal elektrische voertuigen neemt de komende jaren exponentieel toe en daarmee de vraag naar grondstoffen voor het maken van batterijen, met name kobalt, nikkel en lithium. Tegelijkertijd ontstaat er een enorme toevoer van EV-batterijen die gerecycled moeten worden. TES beschikt over een proces waarbij deze grondstoffen die ontstaan bij het recyclen, weer teruggeleverd kunnen worden aan de batterij-industrie. TES heeft de ambitie om van deze plek in de Rotterdamse haven een state-of-the-art locatie in Europa te maken met uiteindelijk een capaciteit van 25.000 ton. Eind 2022 zal de eerste fase van het project al operationeel zijn en kan de fabriek 10.000 ton batterijen verwerken. Kobalt, nikkel en lithium worden dan herwonnen als grondstof voor het maken van nieuwe batterijen. HAVENGROEN stoot in 2021 tijdelijk is en de komende jaren de neerwaartse trend weer te zien zal zijn. Enerzijds als gevolg van realisatie van verschillende projecten, anderzijds omdat van 2022 tot en met 2024 de Nederlandse kolencentrales op niet meer dan 35% van hun capaciteit mogen draaien.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=