Rotterdam Insight 2022 #8

- 25 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 stranden, hielden de reders hen de eerste tijd aan boord. “En ondertussen ging de wereld steeds verder op slot. Wat kunnen we doen, zeiden we tegen elkaar. Luchtbruggen opzetten! We hebben de Rotterdamse haven, daar vlakbij hebben we een airport, Schiphol, en we hebben KLM die op alle grote bestemmingen vliegt. Dat is een gouden combinatie. En het lukte. We hebben mensen naar huis kunnen laten vliegen. Soms tegen torenhoge prijzen, maar het was dat of niet. En het moest, want als ik denk aan hoe groot de wanhoop aan boord was, breekt mijn hart nog altijd.” DE BOER OP Het was lastig, beaamt ze. Met een Europa dat niet helemaal op één lijn was. “Officieel was er gedeeld beleid, in de praktijk deed iedereen zijn eigen dingetje, zoals landen die plotsklaps de grenzen sloten.” Het volgende grote issue werd vaccinatie. Zonder inenting werd het voor zeevarenden ongeveer onmogelijk om nog te reizen. “En dat betekende weer dat je niet kon worden afgelost.” Bang dat zij qua vaccineren tussen wal en schip zouden vallen – ‘Zonder BSN-nummer kun je geen afspraak maken’ - , ging Annet Koster de boer op om aandacht te vragen voor het probleem. “Ik was ontzettend dankbaar voor mijn titel van Havenvrouw van het Jaar die echt deuren heeft geopend.” Met het RIVM werd een vaccinatiecampagne opgezet en zo kreeg de KVNR als eerste en enige private partij vaccins zodat zeevarenden konden worden ingeënt. “Hoe mooi. Ik voelde me net Gaston van de Postcodeloterij.” AMBITIES EN KANSEN Corona is de wereld niet uit, maar inmiddels is de directeur van de KVNR ook alweer volop bezig met andere uitdagingen. De energietransitie bijvoorbeeld. Met het plan Fit for 55 wil de EU hier een extra draai aan geven. In 2030 moet de uitstoot van broeikasgassen met 55% zijn teruggegaan. Annet Koster: “Het is de maritieme wereld een beetje eigen om eerst de hakken in het zand te zetten. Maar als ik iets niet wil, dan is het ‘tegen’ zijn. Beter is om te kijken naar wat jezelf wil bereiken en hoe dit soort ambities jou daarbij kunnen helpen. Er zijn bijvoorbeeld middelen die daarbij kunnen helpen. Als die daar terecht komen waar het moet, dan denk ik dat we een voorsprong kunnen creëren op reders die hier niet in meegaan. Zie het gewoon als een kans.” Ze roept daarbij op om vooral samen te werken. Ze kent de verhalen van ondernemers die in het geheim aan nieuwe ontwikkelingen werken. “Maar doe het samen. Je concurrent zit niet hier, echt niet. Die zit aan de andere kant van de wereld. En als je succes hebt, roep het dan ook eens van de daken. We moeten ons meer laten zien.” “Door Covid-19, door oorlog in Oekraïne en door arbeidsmarktkrapte in het algemeen moeten we weer echt aan de slag met het aantrekken van jongeren voor zeevaartopleidingen. Die promotie begint bij het vergroten van de zichtbaarheid van de sector en het varende beroep. Daar liggen mooie carrièrekansen en vanuit de redersvereniging is een keten brede inspanning noodzakelijk om jongeren daarmee kennis te laten maken.” UITDAGINGEN Over uitdagingen gesproken. Piraterij – ‘Bizar hoe lang het vanwege accreditatie-eisen heeft geduurd voordat schepen officieel met een beveiligingsbedrijf in zee mogen’ - , crews met daarin zowel Russen als Oekraïners – ‘Een derde van al onze officieren en kapiteins’ – en veiligheid voor schepen nabij windmolenparken: “Er is never a dull moment.” Tot slot: hoe zit het nu met varen onder de vlag van een ander land, zoals steeds vaker gebeurt? “Invlaggen kan hier zomaar acht tot tien weken duren. Ga je naar Malta of Madeira, dan ben je vaak in 24 tot 48 uur klaar. Reders willen geen kostbare tijd verspillen, dus kan deze trage afhandeling zomaar de doodssteek zijn voor de Nederlandse vlag. Voor sommige dossiers zijn we hier soms echt het braafste jongetje. Er is ook maar één land, Australië, dat een strenger asbestbeleid heeft dan Nederland. Dat telt daardoor nog maar dertien schepen.” Hoe het tij te keren voor de vlag? “Als KVNR hebben we ambitie om op korte termijn van 1100 schepen naar vijfduizend te gaan die onder Nederlandse vlag varen. Een uitdaging, zeker, maar ik houd daar wel van.” HAVEN COLLEGE TOUR Annet Koster en Marja Walraven-Behrend

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=