Rotterdam Insight 2022 #8

- 115 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 De programmamanager van Techmission010 is Willemijn Phielix. Zij is ondernemer in Den Haag en gespecialiseerd in zogenoemde onbeminde sectoren. Bedrijfstakken die moeilijk aan personeel komen, vaak veroorzaakt door een imagoprobleem. Zoals sommigen hun leven wijden aan het opvangen van afgedankte zwerfdieren, zo stort Phielix zich enthousiast op onbeminde sectoren. De gezondheidszorg, haven en industrie en groente en fruitsector bijvoorbeeld. “Met mijn bedrijf Experiences That Matter bedenk en exploiteer ik concepten om talent aan branches te koppelen die minder geliefd zijn. Vier jaar geleden kwam Techmission010 op mijn pad. Dat programma heeft als doel om het aantal middelbare scholieren, dat in Rotterdam en de regio Rijnmond voor een technisch profiel kiest, te laten groeien.” Zichtbaar, tastbaar en voelbaar Onbekend maakt onbemind. Het is een cliché, maar volgens Phielix gaat dit gezegde zeker op voor techniek. “Dat is een van de redenen waarom te weinig scholieren kiezen voor een technisch profiel. Terwijl er een groeiende vraag en behoefte is aan goed geschoold technisch personeel. In de haven, maar ook op tal van andere plekken. Denk alleen al aan alle technici die nodig zijn voor de energietransitie en het halen van de klimaatdoelen. Als je niet weet wat je allemaal met een technisch profiel kunt doen, of je hebt er een verkeerd of achterhaald beeld van, zul je er niet zo snel voor kiezen. Op een manier, die aansluit bij de belevingswereld van scholieren van het middelbaaronderwijs, doet Techmission010 daar wat aan. We maken techniekonderwijs en innovatie zichtbaar, tastbaar en voelbaar. Ook laten we zien dat het werk in de techniek lang niet altijd zwaar is en vieze handen oplevert. Veel scholieren horen bij ons voor het eerst dat tablets en drones tegenwoordig veel gehanteerde gereedschappen zijn in de techniek.” Escape room experience Vanwege haar betrokkenheid bij de World Port Hackathons kwam Willemijn Phielix bij RDM Rotterdam in het vizier. Samen met een aantal partners, zoals Deltalinqs, gemeente Rotterdam, Hogeschool Rotterdam en Techniek College Rotterdam, zocht die een andere manier om scholieren enthousiast te maken voor techniek. Phielix: “In plaats van beursstands en flyers, zochten ze iets nieuws om de jongeren te bereiken, een experience. Zoals mijn bedrijfsnaam aangeeft, kun je daarvoor prima bij mij terecht. Er was weinig tijd en het budget was beperkt; echt iets voor mij, dacht ik toen - ze lacht als ze dit zegt – en besloot het te doen. Ik ken iemand van de escape room-onderneming Sherlocked en wist dat die een bestaande, verplaatsbare experience had, die hiervoor heel geschikt zou zijn. We besloten samen te werken en rond de spellen van die experience is vervolgens een scenario ontwikkeld waarmee scholieren op spelenderwijs ontdekken wat techniek allemaal inhoudt en of dat bij hen past. Aan het begin van Techmission010 gaat het alarm af. De stad Rotterdam en de haven dreigen zonder stroom te komen. Met behulp van opdrachten moeten de scholieren dat zien te voorkomen. Spannend natuurlijk en dat slaat aan bij de TikTok-generatie.” Op de radar De eerste editie van Techmission010 vond in maart 2019 plaats in de Onderzeebootloods op de RDM Campus en was opgezet als pilot. TECHMISSION010 ‘Het zit goed in elkaar’ Dat programmamanager Willemijn Phielix enthousiast is over Techmission010, is niet verwonderlijk. Maar wat vinden docenten ervan? Ruud Maasdam is docent techniek, technologie en toepassing aan het Insula College in Dordrecht en deed met die school al drie keer mee aan het programma. “Dit jaar met twee mavo-klassen uit het tweede leerjaar. In die klassen zitten leerlingen die min of meer een voorkeur voor techniek hebben. Die keuze maakten ze al in groep 8, dus daar zitten inmiddels ook jongens en meisjes bij die twijfelen of ze echt die kant op willen. Voor een deel van de leerlingen werkt Techmission010 als extra bevestiging om wel of niet voor techniek te kiezen. Anderen helpt het om beter een keuze te kunnen maken. En die zal hiermee vaker in het voordeel van techniek uitvallen. Daarvan ben ik 100% overtuigd. Ik ben er erg enthousiast over en de leerlingen reageren eveneens positief. Het zit goed in elkaar met een mooie balans tussen spel en serieus en als school heb je er bovendien geen omkijken naar. Alles, tot en met het vervoer, wordt geregeld.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=