Dagenlang stond de Global Mercy in de spotlights toen het na vijf jaar bouwen eindelijk lag afgemeerd aan de Rotterdamse Wilhelminakade. Media kregen een rondleiding over het splinternieuwe paradepaardje van de internationale organisatie Mercy Ships, net als vrijwilligers, sponsors en heel veel andere geïnteresseerden. Het was dan ook een bijzondere kans om een blik te werpen aan boord van het nieuwe ziekenhuisschip voordat het koers zou zetten naar Afrika. Zorg in de armste landen van de wereld toegankelijk maken, is al sinds 1978 de missie van de christelijke hulporganisatie. Sinds de oprichting zijn al meer dan 100.000 operaties uitgevoerd door het internationale team dat vanuit de hele wereld invliegt om vrijwilligerswerk te doen. Elk jaar melden zich gemiddeld zo’n honderd Nederlanders die enige weken, maanden of soms jaren hun schouders willen zetten onder het werk van Mercy Ships. Een van hen is Annerieke Roelofs uit Deventer. In het ‘normale’ leven werkzaam op de ‘spoed’ van het ziekenhuis hier, in de weken of maanden dat ze meegaat met Mercy Ships de verpleegkundige die mede screenings ter plaatse doet. “Er zijn heel veel mensen die zorg nodig hebben. Dat is vaak een complexe organisatie. Soms gaan we per jeep eerst het binnenland in om te kijken wie we wel en wie we niet kunnen gaan helpen.” EIGEN KOSTEN Aan boord van het nieuwe schip zijn 199 bedden voor patiënten. Voor hen staan zes operatiekamers klaar, twee meer dan op het oude schip van Mercy Ships. “Dit is het eerste schip dat vanaf casco geheel volgens de wensen van Mercy Ships is gebouwd. Zo functioneel hebben we niet eerder gehad,” zegt Annerieke die al enige jaren tot de vrijwillige crew behoort. “Eens meegegaan, blijft meegaan. Het is iets heel bijzonders wat we hier aan boord hebben.” Uitgezonderd het management gaat in principe iedere vrijwilliger op eigen kosten mee. Sommigen voor weken, anderen voor maanden of soms jaren. “Er zijn mensen die de kerk, vrienden en familie inschakelen voor sponsoring of bijvoorbeeld stroopwafels gaan verkopen om geld in te zamelen waarmee ze hun verblijf kunnen bekostigen. Hoe dan ook, we doen het allemaal met liefde.” OPERATIEKAMERS Dat voelen ook de duizenden patiënten die op elke trip worden geholpen. Het team ziet mensen die in een land als Nederland al jaren eerder op de stoep van de artsenpraktijk zouden staan. “We zien daar tumoren die je hier niet zou treffen, omdat ze jaren hebben kunnen woekeren. Veel mensen in Afrika hebben geen toegang tot gezondheidszorg.” De Global Mercy biedt hen die kans wel. Eenmaal binnen blijven ze in principe tot de wond genezen is en ze het signaal groen krijgen. Kinderen mogen altijd vergezeld worden door een van hun ouders. De verblijfkamers zijn net zo comfortabel en luxe als de operatiekamers en verpleegzalen. “Een enorme luxe waarvoor we heel dankbaar zijn,” zegt Annerieke, die al jaren een blog bijhoudt over haar belevenissen bij Mercy Ships. IMPOSANT Met zijn174 meter lengte en meer dan 28 meter breedte is de Global Mercy een imposante verschijning. Aan het roer staat geregeld Djurre Jan Schutte, een van de kapiteins en al 25 jaar verbonden aan Mercy Ships. In 1997 zag hij, rijdend over de nieuwe Erasmusbrug, de Anastasis van Mercy Ships aan de kade liggen. Hij meldde zich aan voor een rondleiding, werd gegrepen door de missie en vaart sindsdien mee. “Ze konden op dat moment niet varen vanwege een tekort aan een eerste stuurman. Ik zei eventueel wel mee te willen naar Benin en tekende voor drie maanden. We zijn nu 25 jaar verder. Mercy Ships heeft mijn leven veranderd, net als dat zij dat doet voor al die patiënten die we helpen. Wil je alsjeblieft zeggen dat we technische mensen heel hard nodig hebben? Kapiteins, machinisten, elektriciens… Iedereen kan iets betekenen bij Mercy Ships.” MERCY SHIPS - 109 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 Annerieke Roelofs
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=