- 102 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 Men moet vossen met vossen vangen, luidt een spreekwoord. Nu zoekt men in de haven niet naarstig naar vossen, maar wel naar jongeren. En hoe vang je die? Onder meer met enthousiaste jongeren die er al werken. Het Jong Haventalent bijvoorbeeld. En dit jaar is dat Margriet Geluk. HAVEN HEEFT GELUK AAN HAAR ZIJ T e k s t : E r i k S t r o o s m a Bij Margriet Geluk (25 jaar) waren het niet jongeren die haar enthousiast maakten voor de haven, maar een oud-marinier en jaarlijkse bezoeken aan de Wereldhavendagen. “Die oud-marinier is mijn vader”, vertelt Margriet. “Hij nam mij al, vanaf dat ik in een buggy zat, mee naar de Havendagen. De schepen en later ook de dynamiek daar spraken mij erg aan. Aan elk schip zit een verhaal vast: waar komt het vandaan, waar gaat het heen, wat vervoert het. Ik vond het leuk om daarover na te denken en meer over te weten.” “In het jaar dat ik een studie moest kiezen, liep ik op de Havendagen tegen de stand van het STC aan. Daar hoorde ik over de opleiding logistics engineering. Ik ben heel ordelijk en altijd aan het plannen en met lijstjes bezig. Dat onderdeel van die studie, en de elementen haven en scheepvaart, maakten van 1+1 2. Aan het Rotterdam Mainport Institute, een samenwerking tussen het STC en de Hogeschool Rotterdam, ben ik die hbo-opleiding gaan doen. Na daarna een jaar bij TEUbooker te hebben gewerkt, waar ik ook mijn afstudeerstage heb gedaan, kon ik bij als supply chain engineer aan de slag bij binnenvaartcoöperatie NPRC in Rotterdam. Voor onze leden fungeren wij als een bevrachtingskantoor voor droge bulk. We zijn daarin de grootste coöperatie van Europa. Elke dag zijn er minimaal 200 schepen in opdracht van ons onderweg. Ik zit er nu ongeveer drie jaar en het bevalt heel goed.” Speuren en puzzelen Als supply chain engineer bij NPRC functioneert Geluk naar eigen zeggen als een ‘brug’ tussen de commerciële afdeling en de IT. “Met mijn directe collega’s werk ik aan het digitaliseren en verbeteren van de digitale ketens waarin onze klanten en leden actief zijn”, legt ze uit. “Dat doen we om die efficiënter, slimmer en duurzamer te maken. Een voorbeeld daarvan is de door NPRC ontwikkelde iBarge-app, waarmee schippers de status van een transport in real time kunnen delen met bevrachters. Speuren naar verbeteringen in supply chains en al ‘puzzelend’ daar een goede IT-oplossing voor bedenken, is erg leuk om te doen. Daar komt bij dat digitalisering en verduurzaming onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Wat we doen heeft daarom ook een positieve impact op milieu en klimaat. Die boodschap wil ik ook als Jong Haventalent uitdragen. Dat je als digiboy en -girl in de haven echt aan de problemen van nu werkt en het verschil kan maken.” Onbevangen Margriet Geluk lijkt de ideale persoon om scholieren, studenten en jonge IT’ers warm te maken voor een havenloopbaan. De betekenis van het spreekwoord in het intro van dit verhaal is niet voor niets dat je slimheid moet inzetten voor het ‘pakken’ van slimme mensen. Bovendien is Margriet, behalve slim, ook iemand die nooit het verwijt zal krijgen dat ze een gebrek aan enthousiasme heeft. Vanaf haar benoeming in december heeft ze zich volop in haar rol als Jong Haventalent gestort. Ondanks dat het niet haar eigen initiatief was om zich aan te melden voor die jaarlijkse verkiezing van de Jong Havenvereniging. “Daarvoor is Femke Brenninkmeijer verantwoordelijk, de directeur van NPRC”, geeft Margriet aan. “Op een gegeven moment kreeg ik op een zondag een mail met de vraag of ik die donderdag mijn pitch kon geven. Ik dacht: oké, leuk, maar waarvoor? "Mijn missie is meer IT- en logistiek talent de haven in te krijgen" JONG HAVENTALENT OPENT JACHT OP DIGIBOYS EN -GIRLS
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=