Zicht op de Rotterdamse haven 2022 #8
Een juweel is zoveel meer dan versiering alleen! Je kunt ermee laten zien wie je bent. Fariba van Moorsel
Een echt Van Moorsel juweel blijft je altijd bij, herinnert je aan de mooie momenten in het leven, en je gaat er elke dag meer van houden. Molendijk 45 Oud-Beijerland 0186 616 224 vanmoorsel.nl fariba.nl
Als dealer van BMW en MINI biedt Dubbelsteyn zowel voor de zakelijke markt als privé een groot leveringsprogramma DUBBELSTEYN | DORDRECHT & NUMANSDORP | WWW.DUBBELSTEYN.NL Als dealer van BMW en MINI biedt Dubbelsteyn zowel voor de zakelijk m rkt als privé een groot leveringsprogramma DUBBELSTEYN | DORDRECHT & NUMANSDORP | WWW.DUBBELSTEYN.N Als dealer van BMW en MINI biedt Dubbelsteyn zowel voor de zakelijke markt als privé een groot leveringsprogramma
MINI, occasions aan. De markt is echter gespannen, want de vraag is groter dan het aanbod. Via verschillende inkoopkanalen binnen Europa, weet Dubbelsteyn toch altijd ruim voldoende voorraad te creëren. Ruim 900 auto’s vinden op deze manier jaarlijks hun weg naar de showrooms in Dordrecht en Numansdorp. We bieden alle modellen met een BMW Premium Selection of MINI Next label aan. De auto is gecontroleerd en ook volledig onderhouden volgens BMW en MINI normen, waardoor men zeker is van de betrouwbaarheid. 24 maanden garantie hoort daarbij. Als dealer van BMW en MINI biedt Dubbelsteyn zowel voor de zakelijke markt als privé een groot leveringsprogramma. Samen met de klant stellen we de beste auto samen. Of het nu gaat om één auto, of om een leaseovereenkomst van honderd auto’s voor een multinational, allen worden met Steven van Dijk, bij Dubbelsteyn verantwoordelijk voor de zakelijke markt, kan hierover meepraten: “Join the family. Met die slogan nodigen we onze klanten uit om lid te worden van de Dubbelsteyn familie. De medewerkers hebben een open houding voor iedereen. We doen dat met elkaar in een familiaire sfeer, waar met passie wordt gewerkt, maar waar ook tijd is voor ontspanning. Die sfeer moet de klant voelen als ze de showroom binnenkomen, of als ze in de werkplaats komen. Onze haal- en brengservice wordt door alle medewerkers bemand. Het kan dus zomaar zijn dat een van de directieleden ’s morgens de sleutels van zijn auto bij de klant achterlaat, om met de auto van de klant naar de werkplaats te rijden. Geen rangen, geen standen. Wel andere verantwoordelijkheden, passend bij de functie. Zowel met BMW als MINI hebben we een merk in huis waarmee we maatwerk kunnen leveren. De keuze om met een benzinemotor, hybride of volledig elektrisch te rijden, hangt echt af van de omstandigheden waarin de klant zijn of haar auto gebruikt. In de showroom laten we alles zien, maken we de rekensom en laten we de klant ervaren hoe de verschillende auto’s rijden. Want tenslotte gaat het daar toch om. Naast nieuwe Zowel met BMW als MINI hebben we een merk in huis waarmee we maatwerk kunnen leveren. JOIN THE DUBBELSTEYN FAMILY. In oktober 2018 breidde Dubbelsteyn haar familie uit met een prachtige nieuwe vestiging in Numansdorp. Jer. de Fonkert was al sinds 1962 een gevestigde naam in de regio en ver daarbuiten, maar nu – ruim drie jaar later – is per 1 januari de naam Dubbelsteyn ook in Numansdorp doorgevoerd. Paul Cardol, verkoopleider voor de occasions in Numansdorp: “De overname is naar mijn mening wel de belangrijkste en mooiste mijlpaal geweest van de afgelopen jaren. Het samengaan van twee prachtige bedrijven die elkaar hebben versterkt. Wij zijn altijd al een familiebedrijf geweest, maar na de overname is deze familie groter en toch alleen maar hechter geworden. Het was een positieve ontwikkeling, zowel voor het personeel als voor het bedrijf zelf. En toch is het vertrouwd gebleven, want onze klanten treffen dezelfde collega’s aan en ervaren onze oude vertrouwde service. Bij Dubbelsteyn staan het werkplezier, het teamgevoel en het ontwikkelen van jezelf op de eerste plaats. En daarmee behalen wij hele mooie successen en gezamenlijke prestaties. Mijns inziens is dat een ijzersterk punt en dat is ook wat de uitzonderlijke sfeer brengt in Dordrecht en Numansdorp die alle familieleden voelen.” MINI, occasions aan. De markt is echter gespannen, want de vraag is grot r dan het aanbod. Via verschillende inkoopkanalen binnen Europa, weet Dubbelsteyn toch altijd ruim voldoende voorraad te creëren. Ruim 900 auto’s vinden op deze manier jaarlijks hun weg naar de showrooms in Dordrecht en Numansdorp. We bieden alle modellen met een BMW Premium Selection of MINI Next label aan. De auto is gecontroleerd en ook volledig onderhouden volgens BMW en MINI normen, waardoor men zeker is van de betrouwbaarheid. 24 maanden garantie hoort daarbij. Als dealer van BMW en MINI biedt Dubbelsteyn zowel voor de zakelijke markt als privé een groot leveringsprogramma. Samen met de klant stellen we de beste auto samen. Of het nu gaat om één auto, of om een leaseovereenkomst van honderd auto’s voor een multinational, allen worden met dezelfde egards ontvangen en geholpen.” Steven van Dijk, b j Dubbelstey veran wo rdelijk voor de zakelijk markt, kan hierover meepraten: “Join the family. Met die slogan nodigen we onze klanten uit om lid te worden van de Dubbelsteyn familie. De medewerkers hebben een open houding voor iedereen. We doen dat met elkaar in een familiaire sfeer, waar met passie wordt gewerkt, maar waar ook tijd is voor ontspanning. Die sfeer moet de klant voelen als ze de showroom binnenkomen, of als ze in de werkplaats komen. Onze haal- en brengservice wordt door alle medewerkers bemand. Het kan dus zomaar zijn dat een van de directieleden ’s morgens de sleutels van zijn auto bij de klant achterlaat, om met de auto van de klant naar de werkplaats te rijden. Geen rangen, geen standen. Wel andere verantwoordelijkheden, passend bij de functie. Zowel met BMW als MINI hebben we een merk in huis waarmee we maatwerk kunnen leveren. De keuze om met een benzinemotor, hybride of volledig elektrisch te rijden, hangt echt af van de omstandigheden waarin de klant zijn of haar auto gebruikt. In de showroom laten we alles zien, maken we de rekensom en laten we de klant ervaren hoe de verschillende auto’s rijden. Want tenslotte gaat het daar toch om. Naast nieuwe auto’s biedt Dubbelsteyn, voor zowel BMW als Zowel met BMW als MINI hebben we een merk in huis waarmee we maatwerk kunnen l veren. JOIN THE DUBBELSTEYN FAMILY. In oktober 2018 breidde Dubbelsteyn haar familie uit met een prachtige nieuwe vestiging in Numansdorp. Jer. de Fonkert was al sinds 1962 een gevestigde naam in de regio en ver daarbuiten, maar nu – ruim drie jaar later – is per 1 januari de naam Dubbelsteyn ook in Numansdorp doorgevoerd. Paul Cardol, verkoopleider voor de occasions in Numansdorp: “De overname is naar mijn mening wel de belangrijkste en mooiste mijlpaal geweest van de afgelopen jaren. Het samengaan van twee prachtige bedrijven die elkaar hebben versterkt. Wij zijn altijd al een familiebedrijf geweest, maar na de overname is deze familie groter en toch alleen maar hechter geworden. Het was een positieve ontwikkeling, zowel voor het personeel als voor het bedrijf zelf. En toch is het vertrouwd gebleven, want onze klanten treffen dezelfde collega’s aan en ervaren onze oude vertrouwde service. Bij Dubbelsteyn staan het werkplezier, het teamgevoel en het ontwikkelen van jezelf op de eerste plaats. En daarmee behalen wij hele mooie successen en gezamenlijke prestaties. Mijns inziens is dat een ijzersterk punt en dat is ook wat de uitzonderlijke sfeer brengt in Dordrecht en Numansdorp die alle familieleden voelen.” NL MINI, occasions aan. De markt is echter gespannen, want d vraag is groter dan het aanbod. Via verschillende inkoopkanalen binnen Europa, weet Dubbelsteyn toch altijd uim voldoende voorraad te creëren. Ruim 900 auto’s vinden op deze manier jaarlijks hun weg naar de showrooms in Dordr cht en Numansdorp. We bieden alle mod llen m t ee BMW Premium Selection of MINI Next label aan. De auto is gecontrole rd en ook volledig onderhouden volgens BMW en MINI normen, waardoor men zeker is van de betrouwbaarheid. 24 maanden garantie hoort daarbij. Als dealer van BMW en MINI biedt Dubbelsteyn zowel voor de zakelijke markt als privé een groot lev ringsprogramma. Samen met de klant stellen we de beste auto samen. Of het nu gaat om één auto, of om een leaseovereenkomst van honderd aut ’s voor een multinational, allen worden met dezelfde egards ontvangen en geholpen.” Steven van Dijk, bij Dubb lsteyn verantwoordelijk voor de zak lijke markt, kan hierover m epraten: “Join the family. Met die slogan n digen we onze klanten uit om lid te worden van de Dubbelsteyn familie. De medewerkers hebben een open houding voor iedereen. We doen dat met elkaar in een familiaire sf er, waar met passie wordt gewerkt, maar waar ook tijd is voor o tspanning. Die sfeer mo t de klant voelen als z de showroom binnenkom n, of ls ze in de werkplaats komen. Onze haal- en brengservice wordt door alle medewerkers bemand. Het kan dus z maar zijn dat een van de directieleden ’s morgens de sleutels van zijn auto bij klant achterlaat, om m t de auto van de klant naar de werkplaats te rijden. Geen ra gen, g en standen. Wel andere verantwoordelijkheden, passend bij de functie. Zowel met BMW ls MINI hebben we een merk in huis waarmee we maatwerk kunnen leveren. De keuze om met een benzinemotor, hybride of volledig elektrisch te rijden, hangt echt af van de omstandigheden waarin de klant zijn of haar auto geb uikt. In de showroom laten we alles zien, maken we de rekensom en laten we de klant ervaren hoe de verschillende auto’s rijden. Want tenslotte gaat het aar toch om. Naast nieuwe auto’s biedt Dubbelsteyn, voor zowel BMW als Zowel met BMW als MINI hebben we een merk in huis aarmee we m atwerk kunnen lev ren. JOIN THE DUBBELSTEYN FAMILY. In oktobe 2018 breid e Dubbelsteyn haar f milie uit met een prachtig nieuwe vestiging in Numansdorp. Jer. de Fonkert was al sinds 1962 een gevestigde naam in de regio en ver daarbuiten, maar nu – ruim drie jaar later – is per 1 januari de naam Dubbelsteyn ook in Numansdorp doorgevoerd. Paul Cardol, verkoopleider voor de occasions in Numansdorp: “D o ername is naar mijn mening wel de belangrijkste n mooiste mijlpaal geweest van de afgelopen jaren. Het samen aan van twee prachtige bedrijven die elkaar hebben versterkt. Wij zijn altijd al een familiebedrijf geweest, maar na de overname is dez familie groter n toch lleen maar h chter gewor n. H t was ee positieve ntwikkeling, zowel voor h t personeel als voor het bedrijf zelf. En toch is het vertrouwd gebleven, want onze klanten treff n d zelfde collega’s aan en ervaren onze oude vertrou de service. Bij Dubbelsteyn staan het werkplezier, het teamgevoel en het ontwikkelen van jezelf op de e r te plaats. En daarmee behalen wij hele mooie successen en gezamenlijke prestaties. Mijns inziens is dat een ijzersterk punt en dat is ok wat de uitzonderlijk sfeer brengt in Dordrecht en Numansdorp die alle familieleden voelen.”
- 6 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 LEO RUIJS CEO Hutchison Ports ECT Rotterdam IT TAKES TWO TO TANGO In televisieland leidt het programma ‘The Voice of Holland’ tot het nodige tumult. Bij Ajax lopen de gemoederen hoog op. In de Tweede Kamer is het op diverse fronten onrustig. Johan Derksen doet bij Vandaag Inside uitspraken die op z’n minst discutabel zijn. Heel veel erger is het echter dat de president van Rusland op 24 februari 2022 met zijn leger buurland Oekraïne binnenvalt en een ongekend menselijk leed veroorzaakt.
- 7 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 Wie had anno 2022 verwacht dat wij in Europa met een oorlog en dermate veel wapengekletter te maken zouden krijgen? Hebben wij in het ‘Westen’ met z’n allen zitten slapen? Waar gaat dit naar toe? Allemaal vragen die opkomen wanneer wij meekrijgen wat er op dit moment in Oekraïne, maar vooral ook in Het Kremlin gaande is. Het is beangstigend en bijna onwerkelijk als je er op afstand naar kijkt. Het is meer dan verschrikkelijk voor de Oekraïense burgers die dit geweld aan den lijve ondervinden. Verschillende sancties zijn opgelegd om de Russische leider op andere gedachten te brengen, maar de grote vraag is of deze maatregelen effect gaan sorteren. Onze afhankelijkheid van Rusland in de energievoorziening is ongemeen groot. Dat maakt ons kwetsbaar en vraagt om alternatieve bronnen van olie en gas, te meer omdat wij anders mede financier blijven van het militaire materieel dat door de Russische krijgsmacht ingezet kan worden en juist dat kan niet de bedoeling zijn. Wat is er nog belangrijk tegen de achtergrond van deze oorlog, waarbij ik mij afvraag of er wel een conflict is. Het is eerder idealisme wat ten grondslag ligt aan een militaire actie, waarvan ik mij afvraag of de Russische bevolking hier naar eer en geweten wel achter staat. Het antwoord kunnen wij waarschijnlijk allemaal wel geven, maar ik denk dat maar weinig mensen dit probleem eenvoudig opgelost zien worden. Over problemen gesproken, maar dan wel in alle relativiteit ten opzichte van een oorlog, zien wij dat normen en waarden onmiskenbaar lijken te vervagen. Intimidatie in welke vorm dan ook lijkt niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het gebruik van ‘social media’ speelt daarin ook een belangrijke rol, want het is zo makkelijk om berichten te versturen of ‘posts’ te plaatsen. Iedereen heeft overal een mening over en dat mag, maar wij moeten met elkaar wel bepalen waar de grens ligt. Dat klinkt, zonder diep op de inhoud in te gaan zo eenvoudig, maar is in de praktijk helaas veel weerbarstiger. Ik zeg wel eens ‘als het makkelijk was, hadden we het al gedaan én kon iedereen het’ en dat is dus niet zo. Respect en verdraagzaamheid zijn wel twee woorden waar ik aan zou willen refereren, want daar ligt wat mij betreft een deel van de sleutel om te bepalen wat wel en niet kan, ook als het gaat om de mantel der humor, waarbij veel kan, maar zonder hypocriet te worden, niet alles. En nu zou ik haast vergeten dat het hier moet gaan over het zicht op de Rotterdamse haven, maar maakt u zich vooral geen illusies. Daar hebben wij met elkaar namelijk ook onze problemen. Werkelijk het hele logistieke systeem zit wereldwijd muurvast en dat leidt tot een ongekende belasting van de opslagcapaciteit op de container terminals. Teveel containers in opslag op een terminal heeft een negatieve invloed op de productiviteit en de overslagcapaciteit. Dat vraagt om impopulaire maatregelen om de terminal operationeel te houden en een vicieuze cirkel te voorkomen. Beschikbaarheid van mensen als gevolg van de pandemie is hier nog steeds een van de belangrijkste verstorende factoren, want ook al lijken wij in Europa het ergste achter de rug te hebben, is het tegendeel op dit moment in China aan de orde. Daar waar China het coronavirus in eerste instantie vlot onder controle had, is door de lockdowns in grote steden, waaronder Shanghai, vanwege de Omikron variant of mutaties daarvan de haven van Shanghai beperkt operationeel. En aangezien de omvang van de haven van Shanghai vergeleken moet worden met de hele Le Havre – Hamburg range leidt dit tot enorme disrupties in de internationale (container) scheepvaart. Alle factoren bij elkaar leiden er toe dat de inflatie om zich heen grijpt en de energieprijzen de pan uitrijzen. Wij gaan allemaal merken dat we geopolitiek, economisch en logistiek met een instabiel systeem te maken hebben, waar wij niet zomaar vanaf zijn, maar laten wij vooral hopen dat wij ons gezonde verstand blijven gebruiken en daar waar mogelijk proberen te de-escaleren. In eerste instantie bij uitstek uiteraard met betrekking tot de situatie in Oekraïne, maar ook in de politiek, in de media en in het bedrijfsleven, waarbij ik mij heus terdege realiseer; ‘It takes two to tango’. VOORWOORD LEO RUIJS
- 8 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 COLOFON Rotterdam Insight Magazine verschijnt twee keer per jaar in een oplage van 5.000 stuks. 8e editie, 1e druk, 2022. UITGEVERS T: 06 - 22 29 02 13 www.bylipman.nl info@bylipman.nl T: 078-6397070 www.zpress.nl info@zpress.nl FOTOGRAFIE DK Photography, Onno Kemperman, Spaay fotografie, Jan van der Ploeg Fotografie e.a. COVERFOTO Fotografie: Danny Cornelissen - Portpictures EINDREDACTIE Joyce Lipman REDACTIE Evelien Baks, Erik Stroosma, Corine van Driel, Sander de Kramer en Joyce Lipman AAN DEZE UITGAVE WERKTEN MEE Leo Ruijs, Barry Kors, STC-College (Swen, Koen en Mohammed), Restaurant Courzand, Technical Industrial Solutions, Vakcollege De Hef, Hudig & Veder, Mercy Ships, Annerieke Roelofs, Havenbedrijf Rotterdam, het Keringhuis, Cees Alderliesten, Margriet Geluk, Willemijn Phielix, Ruud Maasdam, Marja Walraven-Behrend, Annet Koster, gemeente Rotterdam, Jörgen Raymann, Danny Cornelissen e.a. ADVERTENTIEVERKOOP Kenny Lagendijk, k.lagendijk@zpress.nl ZPRESS Media Group Joyce Lipman, joyce@bylipman.nl By Lipman VORMGEVING ZPRESS Studio DRUK WS Media Groep COPYRIGHT 2022 BY LIPMAN/ZPRESS Het auteursrecht op de in deze uitgave verschenen artikelen wordt door uitgever by Lipman voorbehouden. Niets in deze uitgave mag zonder schriftelijke toestemming van de uitgever worden verveelvoudigd, gekopieerd, hergebruikt of openbaar gemaakt worden. Rotterdam Insight Magazine is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in deze uitgave. Aan de inhoud van deze uitgave kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 94 15 45 29 72 102
Bedrijfsnaam • Adres, Postcode • emailadres • internetadres Arrow-right INHOUDS OPGAVE Eurobyte Automatisering 57 Met calamiteiten snel schakelen met je IT Portpictures.nl 59 De haven staat nooit stil! Column Barry Kors 65 Een leven lang ontwikkelen Value2U 69 Haalt eruit wat erin zit Zwemmen 70 Plons er maar in… of toch niet? Restaurant Nirvana 72 Smaakvolle hotspot op Zuid Dutch head 74 Een premium NL rum Werken in de haven 79 De vakmensen van Technical Industrial Solutions, Hudig & Veder, Vakcollege De Hef en Restaurant Courzand LRS Solutions 91 De Hofpleinfontein in oranje? LRS Solutions regelt de lichtbesturing Admix 92 ‘We geloven in volle bak aandacht voor je klanten’ Wie de jeugd heeft 94 Studenten STC over waarom zij voor de haven kiezen Arbeidsmarkt haven 99 ‘We staan voor een enorme uitdaging’ Jong Haventalent 2022 102 Haven heeft geluk aan haar zij Transito 105 ‘Geef ons een uitdaging en we gaan ervoor’ Mercy Ships 108 Daar was de global Mercy Techmission 010 113 Weet TikTok-generatie te boeien met techniek Bedrijvenindex 121 INHOUDSOPGAVE - 9 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 Voorwoord Leo Ruijs 6 It takes two to tango Voorwoord Joyce Lipman 11 Roeien met de riemen die we hebben… Hudig & Veder 13 Met ons ABC-concept kunnen we de hele logistiek koppelen Vrouwen in de haven? 15 Kom maar op! Schildersbedrijf N. van der Ham B.V. 17 Die kunnen weer jaren mee… Licht NL 19 Lichtmastcombinatie op zonne-energie Fendorse 20 Zorg dat je aan tafel komt Haven College Tour 22 Marja Walraven-Behrend in gesprek met Annet Koster S2N Fire & Rescue 27 Paraatheid garanderen is ook branden blussen Koninklijke van Twist 29 Ons product is letterlijk de redder in nood Haven Cartagena Colombia 31 Burgemeesters bij bron cocaïnekwaad Havengroen 35 De Rotterdamse haven is groen bezig! Bastasol 38 Weg met de sol, basta! Mol Lifting 42 Met Mol Lifting het dak op De vrienden van Sander 45 Sander de Kramer in gesprek met Jörgen Raymann Jarig 51 Er zijn er drie jarig, hoera hoera! Agenda 53 Evenementenagenda 2022
VERKOOP VAN NIEUWE & GEBRUIKTE ZEECONTAINERS WWW.CARUCONTAINERS.COM
Bedrijfsnaam • Adres, Postcode • emailadres • internetadres Arrow-right VOORWOORD JOYCE LIPMAN Roeien met de riemen die we hebben… Er zijn nog nooit zoveel vacatures geweest als op dit moment. Het grote personeelstekort, mede door de vergrijzing en lage instroom op (vak) scholen, is voor veel bedrijven een grote last. De economie blijft groeien, maar de bedrijfsgroei kan mogelijk niet doorzetten. Leerlingen worden geënthousiasmeerd en studenten worden zelf opgeleid door bedrijven, maar vraag en aanbod blijven nog een mismatch. Gemeenten, scholen en instanties zijn dagelijks bezig met het onderzoeken van de markt om hierop in te spelen, maar voorlopig zullen we moeten roeien met de riemen die we hebben. En dat doen we in Rotterdam zeker. ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 - 11 - www.rotterdam-insight.nl Rotterd mInsight Rotterdam Insight Magazine Redactie Rotterdam Insight zijn samen hartenjagers. Hoe dit zit, lees je in het uitgebreide interview. Uiteraard ontbreekt het havennieuws niet, de evenementenagenda, aandacht voor fotografie en voor de rubriek ‘buitenlandse haven’ kijken we naar de haven van Cartagena Colombia. Kortom, ook deze editie van Rotterdam Insight is weer de moeite waard om te lezen. Namens ZPRESS Media Group en mijzelf wil ik alle adverteerders bedanken voor het vertrouwen. Het team van Rotterdam Insight heeft wederom hard gewerkt om er een mooi editie van te maken. Bedankt voor jullie inzet en creativiteit. Ik wens iedereen veel leesplezier. Dat we met elkaar voor een enorme uitdaging staan, weet ook beleidsadviseur onderwijs & arbeidsmarkt Cees Alderliesten van de ondernemersvereniging Deltalinqs. Hij vertelt op pagina 99 hoe zij proberen om meer mensen naar de haven te krijgen. Op het STC-College en Vakcollege De Hef zijn gelukkig al veel enthousiaste studenten te vinden die graag in de haven aan de slag willen gaan. Drie STC-studenten vertellen waarom ze juist kiezen voor de haven. De techniekdocenten van De Hef vertellen in de rubriek ‘werken in de haven’ over het potentieel wat in de klas zit. In deze rubriek geven we ook aandacht aan het beroep van waterklerk, een betonspecialist en kok. Ook zien we gelukkig steeds meer vrouwen in de haven, zo ook Annet Koster, Havenvrouw van het Jaar 2020, en sinds 2018 directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). Tijdens de Haven College Tour werd ze geïnterviewd door Marja Walraven-Behrend en wij waren erbij. Nog een vrouw in de haven is het Jong Haventalent Margriet Geluk, zij heeft zichzelf een missie gesteld om meer IT- en logistiek talent de haven in te krijgen. En Willemijn Phielix, programmamanager van Techmission010, heeft als doel om het aantal middelbare scholieren met een technisch profiel te laten groeien. Uiteraard lees je in deze editie ook weer onze vaste items: het voorwoord door Leo Ruijs op pagina 6. Hij heeft het over de vele ontwikkelingen die momenteel gaande zijn, waaronder de oorlog in Oekraïne. Sander de Kramer heeft een mooi interview met zijn Rotterdamse vriend Jörgen Raymann. Zij JOYCE LIPMAN Hoofdredacteur Rotterdam Insight
GLOBAL CONTAINER SHIPPING WELCOMETO MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY, A WORLD LEADER IN GLOBAL CONTAINER SHIPPING. MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY T: +31 10 217 8600 E: info@mscnetherlands.com BLAAK 555, 3011 GB ROTTERDAM www.msc.com GLOBAL CONTAI ER SHIPPING WELCOMETO MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY, A WORLD LEADER IN GLOBAL CONTAINER SHIPPING. MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY T: +31 10 217 8600 E: info@mscnetherlands.com BLAAK 555, 3011 GB ROTTERDAM www.msc.com MSC delivers goods and services to local communities, customers and international business partners. With access to an integrated global network of road, rail and sea transport resources, the company prides itself on delivering global service with local knowledge. Through a network of 493 of ces, MSC ensures that shippers can talk directly to our representatives, as well as using a variety of e-business solutions for digitalized cargo bookings. Responding to the needs of our customers, MSC is a major driving force behind the evolution of smart containers in our industry, helping to set the standards for digital shipping. MSC calls at 500 ports on 200 trade routes, carrying some 21 million TEU (twenty-foot equivalent units) annually, via a modern eet, equipped with the latest green technologies. Over the years, MSC has diversi ed its activities to include overland transportation, logistics and a growing portfolio of port terminal investments. Today, our focus remains true to our roots and we continue to build and retaining long-term trusted partnerships with customers of all size and scale.
- 13 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 HUDIG & VEDER C staat voor het ontzorgen op het gebied van Chartering. Schep: “Deels doen we chartering op de vrije markt door lading en schepen aan elkaar te koppelen. Ook hebben we onze eigen vloot, 6 tweendecker schepen. Deze vloot vormt een mooie aanvulling op ons totaalpakket. Het liefst halen we de vracht met eigen schepen nog in het buitenland op, om deze in Rotterdam geheel geregeld zijn weg te laten vervolgen. Hudig & Veder is een van de weinige bedrijven die dat gehele traject kan leveren. Daar zijn we natuurlijk heel trots op.” De uitdagingen zijn er. Mooie projecten ook. Hudig & Veder is bijvoorbeeld de logistieke partner geworden van een Japanse onderneming die zich focust op e-scrap. Vanuit Rotterdam gaan afgedankte mobieltjes en printerplaten naar de andere kant van de wereld om daar te worden hergebruikt. Schep: “Een mooi voorbeeld van hoe wij kijken naar de toekomst waar duurzaamheid een steeds grotere rol gaat spelen.” Derk Schep is de man die het 227 jaar oude Hudig & Veder verder richting de toekomst loodst. “Met ons verbindende ABC-concept kunnen we klanten van A-Z logistiek ondersteunen.” MET ONS ABC-CONCEPT KUNNEN WE DE HELE LOGISTIEK KOPPELEN Het hoofdkantoor in Rhoon is ondergedompeld in historie. Oude scheepsmodellen en een eregalerij van oud-directeuren zijn het dagelijkse eerbewijs aan de prestaties van het bedrijf dat nu alweer ruim 70 jaar wordt geleid door de familie Fontein. Directeur Lex Fontein haalde twee jaar geleden Derk Schep aan boord. Met deze ondernemer aan het roer, ook gepokt en gemazeld in de Rotterdamse haven, gaat de logistieke dienstverlener zelfverzekerd de toekomst in. Hij werd getriggerd door de sfeer binnen het bedrijf, zegt Schep, die als eerste niet-familielid, sinds lange tijd, nu de koers gaat bepalen. De roemrijke geschiedenis van Hudig & Veder, waarvoor Jan Hudig en zijn zwager Cornelis Gebrand Blokhuyzen in Rotterdam de basis legden, zal niet worden vergeten. Maar het bedrijf dat uitgroeide tot een sterke partner in de internationale logistiek, gaat nog verder opstomen in de sector waarin het al vele jaren een klinkende naam is, belooft Derk Schep. “Met alles wat we hier onder één dak hebben, bieden we opdrachtgevers een prachtig aanbod en helpen we in hun business,” zegt hij. Het ABC-concept - Agencies, Bulk, Chartering - dat verschillende takken van sport bundelt, werpt al op grote schaal vruchten af. De A staat voor de Agenturen, die de firma doet voor zowel scheepseigenaren als charterers. B omvat de activiteiten in Breakbulk en (droge) Bulk, met de eerste als een speciale expertise. “Dat betreft meestal projectladingen. Alles wat specifiek vervoer vergt zoals onderdelen voor de offshore. Daar ligt onze kracht.” Een groot accent ligt op Bulk, het vervoer van allerlei goederen van en naar Nederland. “Hudig & Veder is onder meer sterk in opslag en transport van mineralen en houtpellets. Vanuit de havens gaat dit direct door op de binnenvaart of coastvaart. In de Laurenshaven in Rotterdam staat onze eigen loods waar we de goederen ook kunnen opslaan. Het grote voordeel van ons ABC-concept is dat alles aan elkaar te koppelen is waarvan de opdrachtgever ook weer zijn vruchten plukt.” Arrow-right HUDIG & VEDER • Debussystraat 2, 3161 WD Rhoon • e info@hudigveder.nl • i www.hudigveder.nl
- 15 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 VROUWEN IN DE HAVEN Ze zijn er wel hoor, vrouwen die al heel vroeg wisten dat ze ooit in die mooie haven zouden gaan werken. Omdat ze gek op techniek zijn of een grote passie hebben voor het water. Ook het Jong Haventalent 2022, het huidige visitekaartje voor de Rotterdamse haven en stad, is een dame die er haar mannetje staat. Maar genoeg? Nooit, zegt directeur Alfred Poot van PortPeople. Zijn uitzendorganisatie plaatst zelfs een oproep op de eigen site: Havenvrouwen gezocht! Met daarbij een ronkende ambitie: ‘Ons streven is om zoveel mogelijk vrouwen blij te maken met een job in de haven. We hebben leuke vacatures zat’. Poot: “Denk bijvoorbeeld aan functies als een warehousemedewerker die met de heftruck gaat laden en lossen, een baliemedewerker die het contact onderhoudt met chauffeurs en autoriteiten, barge & terminal planners en remote operators. Het extreme havenwerk, zeg maar de zware klussen als containers vastsjorren, is echt wel mannenwerk maar met name in de logistiek liggen heel veel kansen voor dames. Belangrijkste is dat zij weten dat de haven geen afgesloten sector voor mannen alleen is.” NIET BEKEND Zichtbaar zijn als sector, dat was ook de boodschap die de directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders sprak tijdens de Haven College Tour. ’Lukraak roepen dat meer diversiteit gewenst is, terwijl de sector niet bekend is, levert niet het gewenste resultaat op. Je vergroot je aantrekkelijkheid door te laten zien waarmee je bezig bent, waarmee je ook de boodschap beter kunt overbrengen’. Nog een boodschap: kiezen voor een baan in bijvoorbeeld de vaart hoeft niet voor eeuwig te zijn. Zo worden vrouwen niet voor het blok gezet en is ook een eventuele kinderwens geen struikelblok wat de job betreft. LEUKE JOBS? Maar waar vind je die ‘meiden’? Nou, bijvoorbeeld op een vakcollege, zoals De Hef op Zuid. En ze zijn nog in de minderheid maar de meiden van 3-VMBO hebben heel bewust gekozen voor de richting techniek. Selene ‘t Hart (15), Kaylie Young (16) en Ozlem Kalem (15) dromen namelijk van een toekomst in respectievelijk robotica, een pretpark en architectuur & vormgeving. Selene: “Ik ben van kleins af aan al gek op computers en technologie. Mijn pad heb ik ook op internet al een beetje gepland. Eerst een baan, geld verdienen en dan hopelijk robotica studeren in de VS of Japan. Daarom ben ik via een app op de telefoon al Japans aan het leren.” De grote droom van Kaylie: “Voor het pretpark opengaat ’s morgens achtbanen testen en inspecteren en eventueel repareren, daar ga ik voor. Daarom heb ik kennis van elektra en metaalbewerking nodig.” Ozlem ziet weer een carrière voor zich in het ontwerpen van huizen en interieur. “En ik vind het leuk om meubels te maken. Met een paar andere leerlingen heb ik hier op school ook aan de boot gewerkt voor de Solar Challenge in Rotterdam.” Maar een job in de haven, zou dat misschien ook iets kunnen zijn? “We kennen de haven eigenlijk niet. Maar zijn er echt leuke jobs? Laat maar horen dan.” De Rotterdamse haven kan zo’n zesduizend mensen acuut aan een job helpen. En sommigen zoeken ook heel graag Havenvrouwen en Havenmeiden. VROUWEN IN DE HAVEN? KOM MAAR OP! T e k s t : E v e l i e n B a k s B e e l d : O n n o K e m p e r m a n
Staalpro el B.V. Gieterijweg 3 • 3089 JZ Rotterdam (NL) • 010-3330471 STALEN PROFIELEN OF PROFIELSYSTEMEN NODIG?
- 17 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 SCHILDERSBEDRIJF N. VAN DER HAM B.V Schildersbedrijf N. van der Ham B.V. • Hekendorpstraat 40, 3079 DX Rotterdam • www.nvanderham.nl Met de Kuip, De Hef en het stadhuis heeft N.VAN DER HAM Rotterdams belangrijkste iconen onder zijn hoede. Hoe? Door al het staalwerk, hout en beton van de monumenten zo te conserveren dat ze jarenlang blijven stralen. Knappe verfstaaltjes, die het buitenland niet ontgaan. De twee grote bogen, val en 60 meter hoge heftorens zijn samen goed voor 34.000 m2 te schilderen oppervlakte. Nico: ,,De Hef kan er weer zeker twintig jaar tegenaan.” Stadhuis Na een afwezigheid van twee decennia is N.VANDERHAM sinds 2020 weer kind aan huis bij het stadhuis aan de Coolsingel. Alle kamers en gangen van het gebouw met zijn vier vleugels, met onder meer de fraaie Raadzaal en Burgerzaal, krijgen een opknapbeurt door de huisschilders uit Nico’s team. ,,Een hele mooie klus,” die wordt geklaard samen met R-Building. Havenkranen Antwerpen, Baltimore, Oman… De specialismes van N.VANDERHAM brengt het bedrijf regelmatig tot over de grenzen. In opdracht van onder meer C. Steinweg worden aan de lopende band kranen waar ook ter wereld geconserveerd. Binnenkort gaat het team aan de slag in Terneuzen. Weer een project voor het album. Die kunnen weer jaren mee… Sinds grootvader Van der Ham in 1944 op het Noordereiland zijn eigen bedrijf begon, zijn er heel wat liters verf bij de firma doorheen gegaan. In die belangrijke wederopbouwjaren na WO II werden de steigers opgezet bij de bekende Blue Band-fabriek op Zuid, net als bij vele gemeentelijke gebouwen. Daarna volgden de woningbouwcomplexen, om langzaamaan steeds meer te specialiseren richting de industrie. En nu? ,,Onze core business is conserveren, het beschermen van de ondergrond. Een mooie tak, waar de trots vanaf spettert,” zegt trotse – derde generatie – Nico van der Ham. ,,We doen grote betonreparaties, conserveren staalconstructies en zorgen dat alles goed in de verf staat en weer jaren straalt. Van grote bruggen en gigantische silo’s in de Europoort tot de eyecatchers van de stad.” De Kuip Met 125.000 m2 te schilderen oppervlakte een kneiter van een icoon. Al vijftien jaar lang is N.VANDERHAM in de stille voetbalzomer tien man sterk maanden bezig om Stadion Feijenoord in de verf te zetten. Van de stalen spanten en het interieur van het Maasgebouw tot betonnen tribunes en de overkapping. Beton en staal krijgen waar nodig een keiharde nieuwe laag, die de eerste verf uit 1933 nog jarenlang blijft beschermen. ,,Niet kapot te krijgen,” zegt Nico. Als de voetbaltempel in één keer aan een opknapbeurt toe zou zijn, is 25.000 liter verf nodig. Voor de diehard fans: het gaat om de verfkleuren rood 3020, grijs 7015, wit 9010. De Hef De treinen denderen al even niet meer over de hefbrug bij het Noordereiland, maar in de spotlights staat het ijzeren gevaarte nog altijd. Met dank aan N.VANDERHAM die De Hef een paar jaar geleden stevig onder handen nam. Samen met straalbedrijf Van Ginkel werd het bijna honderd jaar oude Rijksmonument ontdaan van alle oude verf om er daarna drie nieuwe dikke lagen op aan te brengen.
Nieuw en nu bestelbaar . .
LICHTNL MET DEZE LICHTMASTCOMBINATIE OP ZONNE-ENERGIE GAAT NEDERLAND BADEN IN DUURZAAM LICHT Straten, (auto)wegen en pleinen moeten worden verlicht, maar waarom niet op een manier die kostenbesparend, makkelijk te plaatsen én toekomstgericht is? Ook Nederland gaat aan de lichtmast op solar light, dankzij een exclusieve samenwerking tussen het Rotterdamse bedrijf LICHTNL en het Franse Fonroche Lighting. De lichtmastcombinatie van Fonroche Lighting doet zijn werk zonder aansluiting op het elektriciteitsnet. Geen graafwerk, geen kabels maar met bijna één vingerknip heldere verlichting op onder meer parkeerplaatsen, wandelroutes of in de haven. Het vernuft zit hem in het gehele product, zegt Theo van der Velden, directeur van LICHTNL. Het zonnepaneel op de mast zorgt samen met een accu voor voldoende energie om 365 dagen per jaar licht te geven. Dat is de garantie die producent Fonroche Lighting geeft en ook al op grote schaal heeft bewezen. De solar lichtmasten staan inmiddels op grote wegen nabij Calais, alsook in Afrika waar zonne-energie een welkome oplossing is bij gebrek aan infrastructuur. Het systeem kent veel voordelen. “Elke traditionele lichtmast kan in een handomdraai worden vervangen door de solar verlichting van Fonroche. Up and running binnen twee uur. Het is, in deze tijd van energietransitie, tevens dé manier om te besparen op verbruik en daarmee op elektriciteitskosten.” Fonroche, marktleider in de sector, meldt dat al meer dan drieduizend lokale Europese autoriteiten hebben gekozen voor hun duurzame openbare verlichting. Dankzij de exclusieve samenwerking die LICHTNL is aangegaan met het Franse bedrijf dompelen ook in Nederland de eerste openbare ruimtes zich al onder in deze duurzame verlichting. “We hebben een aantal pilots lopen met gemeenten waaronder Haarlemmermeer en Barendrecht en ook bij ProRail,” zegt de directeur, die denkt dat er voor de lichtmast in Nederland een grote markt ligt. De komende tijd zullen meer pilots volgen. LICHTNL werkt al ruim tien jaar jaar aan betere verlichting voor openbare ruimtes en is betrokken bij de inrichting van onder meer trein- en metrostations, vliegvelden en andere grote publieke ruimtes, waaronder Rotterdam The Hague Airport, NS-stations Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal. Verder laat het kantoren, musea, winkels en restaurants schitteren. “Voor dit product zie ik ruime toepassingsmogelijkheden. Ook in het havengebied zijn zat plekken die uit de richting liggen of waar geen infrastructuur aanwezig is. In dat geval is het een kwestie van een gat maken, mast plaatsen, unit met zonnepaneel en accu erop en diezelfde of de volgende dag brandt er licht zodra het donker wordt. Het is ook nog een heel slim systeem, want het is op afstand geheel te monitoren. Dit is de toekomst.” LICHTNL • Zweth 30, 2991 LH Barendrecht • info@lichtnl.nl • www.lichtnl.nl Arrow-right - 19 -
- 20 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 De vraag is: waarom moet iemand met jouw bedrijf om tafel? En: wanneer is jouw product of oplossing voor een organisatie relevant? Kijk vooral ook dichtbij huis in je eigen directe en indirecte netwerk. Daar liggen vaak al veel kansen.” Ze hebben er verschillende smaakjes voor. Eén-op-één- -marketing via drie kanalen: telefonisch (telemarketing), LinkedIn en direct mail. “En alles met de sales-pet op. We zetten de juiste kanalen in, afhankelijk van waar de ideale doelgroep actief is en soms ook in een combinatie. Daarnaast een boeiend blog misschien om ook het bereik flink te vergroten. Alles wat we doen, is campagnematig want je hebt niks aan bereik zonder vervolgactie. Er is een kop en een staart nodig met evaluatiemomenten. En korte lijnen, all the way.” LEUKE RELATIES Nog maar vijf jaar geleden opgericht is Fendorse de sales & marketing partner van een groot aantal bedrijven in de regio Rijnmond. Daaronder de mooiste organisaties als de Spido en Port of Rotterdam. Vanuit het Scheepvaartkwartier krijgen zij de marketing- en sales-ondersteuning die ze wensen. Fendorse groeit hard, aldus Fenna. “Met name in de industrie, financiële dienstverlening en de zorg is veel behoefte aan wat wij bieden.” Om de boel scherp te houden, is Fenna zelf actief als afstudeerbegeleider aan de Hogeschool Rotterdam. “Erg leuk uiteraard en nieuwe kennis blijven opdoen.” Het leukste van haar business? “We hebben waanzinnig leuke relaties die heel blij worden van onze aanpak. We creëren groei waar ze geen omkijken naar hebben. Alleen de afspraak mogen ze zelf doen. Onze klanten komen aan tafel bij partijen die ze niet voor mogelijk hadden gehouden.” De boodschap van Fendorse aan MKB-bedrijven is duidelijk. “Zorg dat je aan tafel komt. That’s it,” zegt oprichtster Fenna Zandvliet. Hoe? Door te weten wie je relaties (zouden moeten) zijn, te begrijpen wat zij willen, door deze gericht te benaderen met de juiste toon, via de meest geschikte kanalen. “Je hoeft niet even groot te zijn als Unilever om dezelfde ambities te hebben. Wij helpen onze relaties aan leads, klinkklare afspraken in de agenda met jouw doelgroep. Ondersteuning vanuit de achtergrond, want onze experts werken altijd uit naam van de opdrachtgever.” Simpel als dat? Dat doet de missie van het bureau weinig recht want met haar team zit Fenna erbovenop. Van kick-off tot uitvoering. Een integrale resultaatgerichte dienstverlening met maar één doel: leads genereren. Cruciaal voor groei, zegt ze. “Nieuwe klanten vinden, bestaande klanten tevreden houden. Dat is wat je nodig hebt om je potentieel optimaal te benutten, maar veel MKB-bedrijven hebben niet de tijd om ‘sales’ met vette letters te onderstrepen of zien marketing als kostenpost. We zien dat met name voor bedrijven tot 50 man wij de ideale sales & marketing partner zijn.” UP & RUNNING In het plan van aanpak staan doelstellingen, benodigdheden en het tijdspad. Na akkoord meteen up & running, aldus Fenna. En op korte termijn direct zichtbaar resultaat door afspraken in de agenda. Het in kaart brengen van jouw adresseerbare markt laat de potentie voor de organisatie zien. Middels het dochter-databedrijf Bedrijven op de Kaart heeft Fenna vanuit verschillende databronnen deze waardevolle data in handen. “De lead waarvoor we gaan? Dat varieert van bedrijf tot bedrijf. Groei mogelijk? Check. Kennis van de markt? Check. De juiste contacten? Check. Bij veel MKB-bedrijven staat sales op een veel te laag pitje, ziet Fenna Zandvliet van Rotterdamse Sales & Marketing expert ‘Fendorse’. Veel potentieel blijft daardoor onbenut. “Wij zorgen voor afspraken en zichtbaarheid. Punt.” ‘SALES? ZORG DAT JE AAN TAFEL KOMT’ Fendorse • Parklaan 8, 3016 BB te Rotterdam • administratie@fendorse.com • www.fendorse.com Arrow-right
- 21 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 XX Bedrijfsnaam • Adres, Postcode • emailadres • internetadres Arrow-right FENDORSE
- 22 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 Ze ging, koud afgestudeerd in 2004, na een jaar bij een andere club te hebben gewerkt, vanaf 2005 aan de slag als lobbyist voor MKB-Nederland. Daar kreeg ze onder meer de stoel van directeur van de Stichting Projecten die ze nieuw leven wist in te blazen. “Ik was 25 en had mijn eerste team onder me. Daarna mocht ik me een soort van invechten bij een groep mannen van 50+. Het is me gelukt te laten zien dat ik, hoe jong ook, een goede betrouwbare partner ben.” Vier jaar geleden kwam de kans om aan het roer te gaan staan bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. Die enorme zeeschepen, daar had ze al iets mee sinds ze deze als kind aan de Parkkade had zien liggen. “En óf dat indruk maakte.” Nu zet ze zich in voor een sterke Nederlandse zeescheepvaart. “Zodat zeevarenden wereldwijd onbelemmerd hun werk kunnen doen met veilig varende schone schepen,” zegt ze over haar belangrijkste missie. WANHOOP AAN BOORD Twee jaar na haar aantreden kon ze die woorden meteen in daden omzetten. Met een over de wereld rondrazend virus was het ineens alle zeilen bij om zeevarenden bij te staan. “Mensen zaten vast op hun schip, konden niet naar huis omdat vliegtuigen aan de grond bleven, bemanningswisselingen waren onmogelijk. Er moest wat gebeuren,” zegt ze. Als KVNR voelde ze met haar team de storm al aankomen nog voordat deze voet aan de grond kreeg in Europa. “We zagen dat er in China van alles misging. We vernamen dat cruiseschepen in Azië van haven naar haven werden doorgestuurd en nergens mochten aanmonsteren. Er komt iets op ons af, hielden we iedereen voor. We moeten alarm slaan.” Toen ons land in maart 2020 in lockdown ging, kwamen daar vragen over bemanningen. Om te voorkomen dat zij in the middle of nowhere zouden Annet Koster, Havenvrouw van het Jaar 2020, is sinds 2018 directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). Tijdens corona stond ze op om zeevarenden te helpen met onder meer een luchtbrug en een vaccinatieprogramma. “De wanhoop aan boord, hartverscheurend.” Annet Koster, in 1979 geboren in Apeldoorn, studeerde in Leiden rechten en politicologie. Even was er het idee dat ze misschien het bedrijf van haar vader, een opleidingsinstituut, zou overnemen. Om meerdere redenen ging dat niet door. “De vraag was of ik dit écht wel wilde.” De firma werd daarop verkocht en Annet ging richting 010, zoals ze zelf zegt. T e k s t : E v e l i e n B a k s B e e l d : R o y B o r g h o u t s ‘WE VOELDEN DAT ER EEN STORM OP ONS AFKWAM’ Na eerder al spraakmakende personen als Lee Towers, Shelldirecteur Marjan van Loon en Jan Valkier, CEO van rederij Anthony Veder, op de canapé te hebben gehad in de Haven College Tour, viel deze keer de eer te beurt aan Annet Koster om te worden geïnterviewd door Marja Walraven-Behrend. Een gesprek over wie zij is, over piraterij, samenwerken, wel of niet varen onder Nederlandse vlag maar vooral ook over de coronapandemie die voor zeevarenden in de hele wereld enorme gevolgen had én heeft.
- 23 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 HAVEN COLLEGE TOUR
Rivierweg 1 | 3161 GM Rhoon | T +31(0)10 201 07 00 VANDONGEDEROO.COM 260 Overseas partners 40 100 TEU trains per week 340 Colleagues 2 Terminals in Rotterdam and Antwerp, total capacity of 344.500 sqm Custom specialists 14 1 tailor-made system
- 25 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 stranden, hielden de reders hen de eerste tijd aan boord. “En ondertussen ging de wereld steeds verder op slot. Wat kunnen we doen, zeiden we tegen elkaar. Luchtbruggen opzetten! We hebben de Rotterdamse haven, daar vlakbij hebben we een airport, Schiphol, en we hebben KLM die op alle grote bestemmingen vliegt. Dat is een gouden combinatie. En het lukte. We hebben mensen naar huis kunnen laten vliegen. Soms tegen torenhoge prijzen, maar het was dat of niet. En het moest, want als ik denk aan hoe groot de wanhoop aan boord was, breekt mijn hart nog altijd.” DE BOER OP Het was lastig, beaamt ze. Met een Europa dat niet helemaal op één lijn was. “Officieel was er gedeeld beleid, in de praktijk deed iedereen zijn eigen dingetje, zoals landen die plotsklaps de grenzen sloten.” Het volgende grote issue werd vaccinatie. Zonder inenting werd het voor zeevarenden ongeveer onmogelijk om nog te reizen. “En dat betekende weer dat je niet kon worden afgelost.” Bang dat zij qua vaccineren tussen wal en schip zouden vallen – ‘Zonder BSN-nummer kun je geen afspraak maken’ - , ging Annet Koster de boer op om aandacht te vragen voor het probleem. “Ik was ontzettend dankbaar voor mijn titel van Havenvrouw van het Jaar die echt deuren heeft geopend.” Met het RIVM werd een vaccinatiecampagne opgezet en zo kreeg de KVNR als eerste en enige private partij vaccins zodat zeevarenden konden worden ingeënt. “Hoe mooi. Ik voelde me net Gaston van de Postcodeloterij.” AMBITIES EN KANSEN Corona is de wereld niet uit, maar inmiddels is de directeur van de KVNR ook alweer volop bezig met andere uitdagingen. De energietransitie bijvoorbeeld. Met het plan Fit for 55 wil de EU hier een extra draai aan geven. In 2030 moet de uitstoot van broeikasgassen met 55% zijn teruggegaan. Annet Koster: “Het is de maritieme wereld een beetje eigen om eerst de hakken in het zand te zetten. Maar als ik iets niet wil, dan is het ‘tegen’ zijn. Beter is om te kijken naar wat jezelf wil bereiken en hoe dit soort ambities jou daarbij kunnen helpen. Er zijn bijvoorbeeld middelen die daarbij kunnen helpen. Als die daar terecht komen waar het moet, dan denk ik dat we een voorsprong kunnen creëren op reders die hier niet in meegaan. Zie het gewoon als een kans.” Ze roept daarbij op om vooral samen te werken. Ze kent de verhalen van ondernemers die in het geheim aan nieuwe ontwikkelingen werken. “Maar doe het samen. Je concurrent zit niet hier, echt niet. Die zit aan de andere kant van de wereld. En als je succes hebt, roep het dan ook eens van de daken. We moeten ons meer laten zien.” “Door Covid-19, door oorlog in Oekraïne en door arbeidsmarktkrapte in het algemeen moeten we weer echt aan de slag met het aantrekken van jongeren voor zeevaartopleidingen. Die promotie begint bij het vergroten van de zichtbaarheid van de sector en het varende beroep. Daar liggen mooie carrièrekansen en vanuit de redersvereniging is een keten brede inspanning noodzakelijk om jongeren daarmee kennis te laten maken.” UITDAGINGEN Over uitdagingen gesproken. Piraterij – ‘Bizar hoe lang het vanwege accreditatie-eisen heeft geduurd voordat schepen officieel met een beveiligingsbedrijf in zee mogen’ - , crews met daarin zowel Russen als Oekraïners – ‘Een derde van al onze officieren en kapiteins’ – en veiligheid voor schepen nabij windmolenparken: “Er is never a dull moment.” Tot slot: hoe zit het nu met varen onder de vlag van een ander land, zoals steeds vaker gebeurt? “Invlaggen kan hier zomaar acht tot tien weken duren. Ga je naar Malta of Madeira, dan ben je vaak in 24 tot 48 uur klaar. Reders willen geen kostbare tijd verspillen, dus kan deze trage afhandeling zomaar de doodssteek zijn voor de Nederlandse vlag. Voor sommige dossiers zijn we hier soms echt het braafste jongetje. Er is ook maar één land, Australië, dat een strenger asbestbeleid heeft dan Nederland. Dat telt daardoor nog maar dertien schepen.” Hoe het tij te keren voor de vlag? “Als KVNR hebben we ambitie om op korte termijn van 1100 schepen naar vijfduizend te gaan die onder Nederlandse vlag varen. Een uitdaging, zeker, maar ik houd daar wel van.” HAVEN COLLEGE TOUR Annet Koster en Marja Walraven-Behrend
Laanweg 2A, 3208 LC, Spijkenisse 0181-44 22 73 | www.eq-rent.nl | info@eq-rent.nl Wij geloven in een werkomgeving veilig en comfortabel voor iedere werknemer. Zowel man als vrouw! Een ongeluk zit in een klein hoekje en dit wilt u als werkgever natuurlijk voorkomen. Samen kunnen we zorgen voor een werk omgeving die veilig is voor iedereen. EQ-Rent is dé specialist op het gebied van PBM's, bedrijfskleding en verhuur machines. ''Voor veilig en comfortabel werken'' Vrijblijvende PBM check aanvragen?
- 27 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2022 S2N FIRE & RESCUE Binnen S2N fire & rescue staat iedereen in vuur en vlam voor de business: de detachering van brandwachten, brandweerpersoneel en Emergency Rescue Teams. “Jong en oud, vaste of flex-kracht: iedereen heeft dezelfde passie,” zeggen oprichter Ralph Potappel en nieuwe operationeel directeur Berthil van den Poll. PARAATHEID GARANDEREN, IS OOK BRANDEN BLUSSEN Als oud-brandweermannen kennen ze beiden het klappen van de zweep en het vakgebied van haver tot gort. En als het moet, lopen ze nog gerust een dienstje als brandwacht. Net als tachtig procent van het kantoorteam dat ook gecertificeerd is en kan bijspringen. “Wat dat betreft, zijn we allemaal even bevlogen en betrokken.” Het is die sfeer en die kameraadschap die Berthil van den Poll recent deed overstappen naar het Rotterdamse S2N, ofwel Safety Services Nederland. Ralph Potappel zette het bedrijf ruim tien jaar geleden samen met Taner Kaplan op om te voldoen aan de vraag naar repressief brandweerpersoneel en brandwachten. Inmiddels steunt de organisatie op zo’n zestig vaste krachten en 150 medewerkers in de flexibele schil. “Een mooie ploeg die nog gerust mag groeien,” zegt Berthil van den Poll, die de dagelijkse leiding dit voorjaar heeft overgenomen van Ralph Potappel. De oprichter gaat zich de komende tijd bezighouden met de uitbreiding van The Safety Network, een samenwerkingsverband van organisaties op het gebied van (brand) veiligheid en arbozorg. Berthil was voorheen werkzaam bij Falck, de bekende brandweer- en ambulancedienst van Denemarken die in ons land vooral actief is in Industrial Fire Services. Met S2N is hij nu niet degene die vraagt, maar die personeel aanbiedt. “De kern van ons werk ligt bij de bedrijfsbrandweren. Industriële hoog risicobedrijven die extra krachten nodig hebben om paraatheid te kunnen garanderen. Ook bij storingen van brandveiligheidsvoorzieningen kunnen de rijks gediplomeerde brandwachten van S2N uitrukken. Paraatheid op alle vlakken is immers je license to operate.” De mensen van S2N zijn te vinden op veel vaste projecten. “,Van Groningen tot Limburg. Ook de flex-medewerkers draaien overal mee. Vaak jonge enthousiaste krachten die het leuk en afwisselend vinden om de ene dag bij een petrochemisch bedrijf te worden ingezet en de andere dag weer bij een scheepswerf,” vertelt Ralph. Om ook de publieke beroepsbrandweer in Nederland te kunnen gaan assisteren, is Flexkazerne in het leven geroepen. “Wij dragen met S2N in brede zin bij aan veiligheid door goed opgeleid personeel te leveren. Mensen die hun vak tot in de puntjes verstaan en weten wat 24/7 in dit werkterrein, waar iedere seconde soms telt, betekent. Door paraatheid te garanderen, kunnen we ook al branden blussen. S2N fire & rescue • Driemanssteeweg 174, 3084 CB Rotterdam • info@ s2n.nl • www.s2n.nl Arrow-right
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=