Rotterdam Insight 2021 #7

- 91 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Zwitsers Dat de riviercruisemarkt in de jaren voor corona een grote groei doormaakte, daar weet Robert Reitsma alles van. Samen met zijn broer Arno vormt hij de directie van Scylla AG. Officieel is deze riviercruiserederij Zwitsers – “mijn ouders kozen daar destijds voor vanwege de kwaliteitsuitstraling en de zeer goede reputatie van Basel op het gebied van horeca en gastronomie" – maar de oorsprong van het bedrijf ligt aan de oevers van de Beneden-Merwede, in Hardinxveld. Daar aan de Rivierdijk worden de schepen van Scylla nog altijd onderhouden, gerepareerd en afgebouwd. “Op onze eigen werf", vertelt Reitsma. “De casco’s komen uit Servië. We zaten in een groeiflow waarin we de vloot elk jaar met drie nieuwe schepen uitbreidden. En toen kwam corona. De inkomsten stopten, maar de investeringen liepen door. Het was een spannende tijd, want hoelang houd je dat financieel vol? Maar we zijn er nog en kijken vol vertrouwen naar de toekomst omdat we merken dat de belangstelling voor riviercruises onverminderd groot is." Pioniers Met 36 schepen in de vaart en één in aanbouw is Scylla de grootste speler op de Nederlandse riviercruisemarkt. “We verhuren onze schepen aan touroperators in heel Europa. Je vindt ze van Rotterdam tot aan de Zwarte Zee." Het bedrijf is in 1970 opgericht door de ouders van Robert en Arno Reitsma en geldt als een van de pioniers in Nederland op het gebied van riviercruises. “Mijn ouders, grootouders, overgrootouders en betovergrootouders voeren allemaal met vracht in de binnenvaart. Mijn ouders maakten de overstap naar de passagiersvaart door een sleepboot om te laten bouwen tot een riviercruiseschip. Dat schip doopten ze Scylla. Mijn vader was de kapitein en mijn moeder verzorgde het horecagedeelte. Zo is het begonnen." Drijvende vijfsterrenhotels Het familiebedrijf en de branche maakten sinds die begintijd een enorme ontwikkeling door. De schepen werden luxueuzer en langer (tot 135 meter) en het bestemmingenaanbod breidde uit. “Het zijn drijvende vijfsterrenhotels geworden. Kijk maar om je heen." We zitten in een van de restaurants van de William Wordsworth, een schip dat Scylla in 2018 liet bouwen en inderdaad de uitstraling heeft van een luxe hotel. Compleet met een kap-, nagel- en massagesalon, whirlpool en een putting RIVIERCRUISEMARKT green voor de golfers. “Ook de gasten zijn veranderd. Die worden steeds jonger. Het beeld van het Rijnreisje met uitsluitend 65-plussers is hardnekkig, maar klopt al jaren niet meer. De doelgroep groeit en daarom willen we bijvoorbeeld graag het aantal aanlegpunten, de faciliteiten en mogelijkheden voor de sector vergroten. Onder andere in Rotterdam en omgeving en in de Drechtsteden. Hier is nog volop ruimte voor groei. In Amsterdam is de riviercruisesector al groter dan die van de zeecruises. Rotterdam heeft de potentie om van de hubfunctie, die Amsterdam heeft voor riviercruises met buitenlandse toeristen, een deel over te nemen. En dat is maar één voorbeeld van de kansen die er liggen." ‘Je vindt onze schepen van Rotterdam tot aan de Zwarte Zee’ Directeur Robert Reitsma van riviercruiserederij Scylla: ‘In Rotterdam en de Drechtsteden is nog volop ruimte voor groei van onze sector.’

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=