Rotterdam Insight 2021 #7

- 7 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Regelmatig wordt mij de vraag gesteld: ‘Wat is als manager van een bedrijf in de Rotterdamse haven de eerste prioriteit in deze tijd?’ Het antwoord is eigenlijk heel simpel, namelijk het welzijn en de gezondheid van onze medewerkers en de mensen om ons heen. En dat klinkt als een cliché, maar zo moet het wel zijn! Voorts is uiteraard business continuïteit van eminent belang. We moeten ons immers non-stop blijven focussen op het doordraaien van de ‘core business’ en de operationele processen. Nog steeds ondervinden we dagelijks aanhoudende problemen en veranderingen als we kijken naar de ontwikkelingen die in de markt gaande zijn. De containervaart maakt op dit moment monsterwinsten, door onder andere de recordprijzen voor containervervoer. Men verwacht dat dit ook volgend jaar wederom het geval zal zijn. Door het gebrek aan ruimte op de diensten zijn spot-tarief aanvragen sky-high en is het überhaupt al de vraag of ‘de markt’ een plek weet te bemachtigen aan boord van de overvolle schepen. De congestie is in onze industrie, in de huidige verschijningsvorm, een ‘hot topic’. De ‘supply chain’ zit wereldwijd werkelijk muurvast. De ‘window’ betrouwbaarheid van de rederijen is ondermaats, de vaarschema’s liggen overhoop, de tijdelijke opslagplaatsen voor containers op de diepzee terminals zitten op de maximale werkbare capaciteit en soms er over, de achterland terminals op het Europese continent zijn druk bezet en overbelast en ook de empty depots zitten behoorlijk vol. Helaas duren deze problemen langer dan verwacht en het welbekende wereldwijde tekort aan verschillende grondstoffen, de door het dak geschoten brandstof- en energieprijzen krijgen wij allemaal voor onze kiezen. Congestie is alles behalve een ‘cash cow’, de grote rederijen in financiële zin uitgezonderd, want deze situatie kent vooral verliezers. Het enige ‘momentum’ is dat iedere dienstverlener in de logistiek ermee te maken heeft, maar hier wel anders mee omgaat. Daarin kun je als bedrijf zeker onderscheidend kijken naar aspecten als service, communicatie, innovatie en transparantie. Logistieke bedrijven gaan met verschillende groeistrategieën de markt op. Wij zien trends waarin marktpartijen steeds groter worden en ‘buying power’ bundelen. Niet alleen door samen te werken maar ook door samen te varen, ‘warehousing’ te delen, ‘assets’ uit te wisselen en zelfs ‘data-sharing’ is een hype. Hoewel ‘big’ niet altijd ‘beautiful’ hoeft te betekenen wordt het steeds duidelijker dat ‘size matters’ als we kijken naar aspecten als schaalgrootte en netwerk bereik. Sommigen zien kansen als volledige ‘ketenregisseur’. Anderen focussen zich in eerste plaats op digitalisering of richten zich volledig op duurzaamheid. Feit is dat alleen een lage prijs bieden niet meer voldoende is en er zijn steeds meer aspecten die van belang worden. Uiteindelijk draait het erom dat je kunt voorzien in de behoeften van de markt en geloof houdt in de koers die is bepaald. In de Rotterdamse haven proberen we letterlijk en figuurlijk ‘eruit te halen wat erin zit’. Er komt in de komende jaren echter behoorlijk wat nieuwe scheepscapaciteit bij in de containervaart, terwijl een toename van de overslagcapaciteit in dat opzicht achterblijft. De vraag is echter hoe de wereldwijde economie zich met de huidige dynamiek zal ontwikkelen om te bezien of vraag en aanbod in de logistiek verder uit balans raken of dat de keten normaliseert en weer beheersbaar wordt. En zo is het ook de vraag hoe wij Corona onder controle krijgen, toenemend geweld en criminaliteit het hoofd gaan bieden en de klimaatverandering een halt toeroepen om met elkaar een veilige en gezonde toekomst tegemoet te kunnen gaan. Er kan makkelijk over al deze thema’s geschreven worden, maar het vinden en implementeren van breed gedragen oplossingen is een stuk complexer. Papier is geduldig, want in theorie lukt en werkt alles, de praktijk is in werkelijkheid echter veel weerbarstiger. VOORWOORD LEO RUIJS

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=