- 53 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 RADERSTOOMBOOT DE MAJESTEIT vooral niet denken dat Rotterdam de aantrekkingskracht had van steden als Amsterdam, Londen of Parijs. Met dat vernietigende rapport moesten we bij de banken langs. Kansloos zou je denken. Maar… de toenmalige NMB-bank had in Rotterdam een aparte binnenvaartafdeling. Dat zinnetje over Rotterdam deed uiteindelijk wonderen, want juist dát motiveerde de accountmanager van de bank, een trotse Rotterdammer, ons die 1,2 miljoen te lenen." Station Rotterdam-Maas Het bleek een prima beslissing van de bank, want na een jaar opknappen en verbouwen wisten Klemens en Christine van De Nederlander een groot succes te maken. “Rotterdam bleek de ideale plek voor zoiets", zegt Christine. “Je had de rondvaarten van de Spido, en dat was het. In een stad en regio waar heel veel mensen iets met scheepvaart hebben waren er geen mogelijkheden voor varende feesten en evenementen. Daar bleek veel behoefte aan te zijn. En dat die plaatsvonden op een prachtige klassieke raderstoomboot sprak ook veel mensen aan. We liggen al vanaf het begin aan de Maasboulevard. Nou ja, eigenlijk aan de Rhijnspoorkade. Op de plek van het voormalige Tropicana stond vroeger het station Rotterdam-Maas. Vanaf daar kon je overstappen op lijnstoomboten naar onder meer Nijmegen. Die boten lagen aan deze kade. Het is mooi dat wij die historie hier levend kunnen houden." Gered van de sloop De belangstelling in stoomschepen, die bij Klemens ontkiemde op de Kapitein Kok, mondde al gauw uit in een passie voor het behouden en restaureren van dat soort varend erfgoed. Op zijn 19de kocht hij zijn eerste ‘opknappertje’, stoomsleepboot de Rosalie. Daarna volgde een reeks andere door stoom aangedreven vaartuigen. In 1993 gold Klemens inmiddels als een van de grote specialisten op dit gebied in Nederland. Vanwege die reputatie werd hij benaderd met de vraag of hij interesse had in raderstoomboot de Rüdesheim, zoals het schip inmiddels heette. Klemens: “Dat lag te verpieteren aan een kade in Keulen en stond op de nominatie om gesloopt te worden. Wij besloten het te kopen met het doel om het schip in zijn oude luister te herstellen en daarna, net zoals bij De Nederlander, in te zetten als varende horecalocatie. De Majesteit is bijna twee keer zo groot als De Nederlander en was in zeer slechte staat. De restauratie nam daardoor zes jaar in beslag. Christine hield ondertussen De Nederlander draaiend. In maart 1999 was de restauratie klaar en konden we eindelijk de loopplank uitleggen voor de gasten." Christine: “Een jaar lang hebben we beide schepen in de vaart gehad. Uiteindelijk hebben we De Nederlander verkocht aan een Duitse rederij. De Majesteit is sindsdien de enige nog varende raderstoomboot in Nederland." Nieuwe energie Na vele mooie jaren met talloze feesten, evenementen en dinnershows is het punt gekomen dat Klemens en Christine uitkijken naar opvolging. “We worden er niet jonger op en een horecaschip als dit runnen is topsport. Daarom zoeken we mensen, bijvoorbeeld een jong stel, die met nieuwe energie en frisse ideeën het stokje van ons over willen nemen. Voorwaarde daarbij is wel dat De Majesteit blijft varen en voor Rotterdam behouden blijft." “We realiseren ons dat het vanwege corona een moeilijke tijd is voor zo een avontuur, maar wij hebben geen haast. Het schip is in ieder geval in uitstekende staat en voldoet zelfs al aan de duurzaamheidseisen die vanaf 2025 gaan gelden in de Rotterdamse haven. Ook als feest- en evenementenlocatie is De Majesteit nog altijd zeer in trek. Elke keer als het vanwege de coronamaatregelen weer kan, stromen de boekingen binnen. Het schip overleefde onder meer een dreigende sloop en bombardementen in de Tweede Wereldoorlog, corona zal het ook niet klein krijgen." Voordat het naar Nederland kwam, heette het schip ‘Rüdesheim’ (en daarvoor ‘Rheinland’) en deed het onder meer dienst in Duitsland als passagiersschip op de Rijn.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=