Rotterdam Insight 2021 #7

- 51 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Varende locatie voor evenementen, feesten en dinnershows, daar is De Majesteit al meer dan twintig jaar bekend om. In een vorig leven deed de in 1926 in de vaart genomen raderstoomboot dienst als luxe passagierschip op de Rijn in Duitsland. In die jaren droeg het de toepasselijke naam ‘Rheinland’ en verwierf het wereldfaam met een rol in de in 1960 uitgebrachte speelfilm G.I. Blues van Elvis Presley. Die film werd gedeeltelijk opgenomen op het schip en daarmee is het de enige plek in Nederland waar de King of Rock ‘n’ Roll ooit rondgelopen heeft. Op De Majesteit zijn daarvan verschillende herinneringen te zien. Peppi en Kokki Maar hoe zit het dan met Peppi en Kokki? “Mijn vader (Wijnand Key, red.) werkte als contrabassist bij een van de omroeporkesten in Hilversum", vertelt Klemens Key, die samen met zijn vrouw Christine de eigenaar van De Majesteit is. “Hij kocht toen ik klein was een passagiersbootje, de Alma, met het idee om daarmee met het gezin op vakantie te gaan. Dat is uiteindelijk nooit gebeurd, maar dat schip groeide in de omroep- en artiestenwereld uit tot een populaire partyboot. Dat bracht mijn vader op het idee om de combinatie varen en feest professioneler aan te pakken. In de jaren ‘70 kreeg de Alma landelijke bekendheid als de boot van Peppi en Kokki (voor de millennials: een populaire televisieserie voor de jeugd over twee matrozen, red.). Zelf heb ik daar ook nog een rolletje in gespeeld. Hahaha." Stoommachine Klemens Key noemt zijn vader een pionier als het om feestschepen in Nederland gaat. “In de tijd dat hij daarmee begon, jaren ’60, ’70, was er niet veel op dat gebied. In de tweede helft van de jaren ’70 kocht hij de Kapitein Kok. Dat was een radersalonboot uit 1911, die oorspronkelijk als lijnschip tussen Rotterdam en Culemborg voer met personen, goederen en vee. De stoommachine was er in de loop der jaren uit verdwenen en vervangen door een dieselmotor. Dat zorgde nog weleens voor opmerkingen van passagiers aan boord, die aangaven dat ze het jammer vonden dat de boot niet meer op stoom voer. Dat triggerde iets in mij en wakkerde mijn interesse in stoomschepen aan. Inmiddels was ik door mijn vader al besmet met het ‘varende evenementenvirus’. Uiteindelijk heb ik die twee, samen met Christine, kunnen combineren. Eerst met raderstoomboot De Nederlander en daarna met De Majesteit." Vernietigend rapport De Nederlander (uit 1905) kochten Klemens en Christine in 1989. “We waren twintigers toen. Christine was nog maar net afgestudeerd aan de Hogere Hotelschool. Voor de aankoop en het opknappen hadden we 1,2 miljoen gulden nodig. In die tijd had je voor het aanvragen van een lening van die omvang een garantstelling van de overheid nodig als je geen onderpand had. De ambtenaar die ons plan beoordeelde, liet daar niets van heel. Hij zag weinig brood in een schip voor evenementen en feesten in Rotterdam. We moesten RADERSTOOMBOOT DE MAJESTEIT ‘De Majesteit is de enige nog varende raderstoomboot in Nederland’ Eigenaars Christine en Klemens Key zijn voor De Majesteit op zoek naar opvolging. De uit 1926 stammende stoommachine heeft een maximaal vermogen van 750 pk.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=