- 37 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 HAVENNIEUWS Fugro’s eerste onbemande schip Orca vaart in Rotterdam De Fugro Orca, uit de Blue Essence lijn, is het eerste offshore gecertificeerde onbemande schip (USV) dat een elektrisch aangedreven op afstand bestuurbare onderwater robot kan lanceren. Het schip en de onderwaterrobot worden tijdens de werkzaamheden via een satellietverbinding bediend vanuit een controlekamer aan wal. Ze zullen worden ingezet voor de inspectie van offshore constructies, bij ondersteuning van bouwwerkzaamheden en voor het uitvoeren van hydrografisch en geofysisch onderzoek. Het is de eerste keer dat vanuit de haven van Rotterdam een op afstand bestuurbaar onbemand schip naar de Noordzee gaat en er werkzaamheden worden uitgevoerd door een vaartuig zonder de aanwezigheid van bemanning aan boord. USV’s spelen een belangrijke rol in de toekomst van de maritieme sector omdat ze leiden tot hogere veiligheid, lagere CO2 emissies en efficiëntere aanlevering van data. Succesvolle pilot met lange-afstandsdrone in de Rotterdamse haven Een stuk van de kade aan het Yangtzekanaal is omgebouwd tot een dronehaven om een lange- afstandsdrone van het Nederlandse bedrijf Avy te demonstreren. Er zijn verschillende dronevluchten boven de Amalia-, Ariane- en Alexiahavens uitgevoerd. Deze test- en demoweek is onderdeel van het innovatieprogramma ‘Drone Port of Rotterdam’ en past in de ambitie van het Havenbedrijf nieuwe technologieën te testen die de haven veiliger, slimmer en sneller maken. De inzet is interessant voor verschillende soorten werkzaamheden van de Divisie Havenmeester: het afhandelen van incidenten, slimmer patrouillevaren, inspectietoezicht op scheepsactiviteiten, port security en verkeersafhandeling. Begin 2022 volgt de volgende langdurige drone-operatie. Over een periode van 5 maanden zullen op wekelijkse basis vluchten worden uitgevoerd. Artificial Intelligence (AI) in de Rotterdamse maritieme sector De werkgroep Haven en Maritiem van de Nederlandse AI Coalitie heeft de ambitie de komende vijf jaar de sector een versnelling te laten doormaken op de thema’s dataficering en het gebruik van Artificial Intelligence (AI) technologie. Daarom is er een strategie met de naam “Koersen op AI" ontwikkeld die de komende periode invulling moet krijgen. Nederland en meer specifiek de maritieme hoofdstad Rotterdam is met haar maritieme sector mondiaal koploper in het ontwikkelen van nieuwe technologieën en toepassingen. Deze strategie moet gebruikt worden bij de invulling van subsidieregelingen voor de maritieme sector. Daarbij biedt de werkgroep vanuit de coalitie een netwerk voor bedrijven en onderzoeksorganisaties om gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten op te starten en uit te voeren, aan de hand van de strategie. Hierbij werken ze samen met bedrijven uit andere sectoren zoals de logistiek en energie. Er werken veel vooruitstrevende bedrijven in de omgeving van Rotterdam die al pionieren met AI. Zo is er de Aquadrone die plastic opruimt. De WasteShark verzamelt plastic in ondiepe wateren voordat het zwerfvuil terecht komt in zeeën en oceanen. De op afstand bestuurbare sleepboot van Kotug, de Rotortug, vaart met behulp van deze technologie veilig en deels autonoom. Hoe pas jij AI toe? TECHNISCHE INNOVATIES
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=