INTERVIEW MAI ELMAR - 25 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 mensen van boord zien stappen en letterlijk de grond zien kussen. Ook hebben we technical calls ontvangen van de cruiseschepen die op verschillende plekken voor de kust in Europese wateren voor anker lagen. Het is te kostbaar voor een schip om heel lang aan een kade te liggen en daarbij moet je oog hebben voor je omgeving. Het zijn immens grote schepen die het uitzicht flink kunnen blokkeren. Op de opgelegde schepen was een minimale bezetting aanwezig, zodat alles bleef functioneren. En er is, aan boord en in de terminals, veel onderhoud verricht. Ook zaken waar voorheen geen tijd voor was, zijn aangepakt. Alles is nu helemaal up-to-date, voor zover het dat al niet was." Kunnen we nu weer veilig aan boord? “De veiligheidseisen voor een cruiseschip zijn altijd al streng. Veiligheidscertificaten zijn verplicht als het bijvoorbeeld gaat om onderhoud en staat, gezondheidseisen en faciliteiten zoals reddingsboten met rantsoenen. Maar ook de bemanning dient gecertificeerd te zijn en ook deze certificaten worden gecontroleerd en verfrist. Alles wordt gecheckt en daar zijn regels en wetgeving voor. Daarnaast worden alle schepen automatisch gevolgd en allerlei omstandigheden, waaronder het weer, kunnen worden gemonitord en berekend. Er zijn enorm veel gegevens tot de beschikking. Mede door deze zaken heeft een cruiseschip in verhouding altijd al procentueel een minuscule score aan ongelukken of fatale zaken. Na het uitbreken van corona hebben we in februari 2020 meteen de bestaande norovirusprotocollen (zomergriep) van de plank gehaald. Deze zijn verder op allerlei manieren verscherpt en uitgebreid. Wij volgen de protocollen van Nederland, maar ook die van een rederij. De protocollen van de rederijen liggen allemaal aardig bij elkaar in de buurt, omdat we natuurlijk allemaal op alle fronten willen voorkomen dat er besmettingen ontstaan. Zo moet je inmiddels om aan boord te komen nu 100% gevaccineerd zijn en word je ook nog getest. Er zijn hygiëneregels. Doorlooproutes zijn vastgelegd. Kuchschermen zijn geïnstalleerd. Nieuwe ontluchtingssystemen waren er al, maar zijn nog meer verscherpt. Er is isolatie- en quarantaine capaciteit aan boord, een ziekenhuis met artsen en verplegers, zuurstofapparaten en per duizend passagiers is er een IC-bed en EC-bed (extra care) beschikbaar. Er is bijna geen veiligere manier om te reizen dan op een cruiseschip." Hoe bevalt het de passagiers in Rotterdam? “Rotterdam scoort heel hoog op robuuste vriendelijkheid en het aanbod van winkels: ruim 90% van de bezoekers gaat de stad in. Dat is leuk om terug te krijgen. Mensen die in Rotterdam op- en afstappen, blijven vaak een of twee nachten. Toen helemaal aan het begin van de crisis een schip niet naar de haven kwam, CRUISEFACTS • Cruise Port Rotterdam ontvangt in de terminal jaarlijks gemiddeld 100 tot 110 schepen en dat is ook de verwachting voor 2022-2023. • Momenteel bestaat de wereldwijde cruisevloot uit zo'n 360 cruiseschepen. • Gemiddeld genomen bezoekt een cruiseschip per jaar 265 havens. • Het kan afhankelijk zijn van het seizoen en het type rederij, maar cruisen is voor alle leeftijden. Er zijn cruises met een gemiddelde van tussen de 50 en 55 jaar, maar er zijn ook familieschepen waarop drie generaties met elkaar vakantie vieren. In het Caribisch gebied heb je speciale cruisen met een gemiddelde leeftijd van 20 jaar. • Natuurlijk is elk geval er een teveel, maar van de 7,5 miljoen passagiers die van half december 2019 tot half maart 2020 tijdens de coronapandemie hebben gecruiset, zijn er ca 1135 besmet geraakt met corona. Dit is minder dan 0,02 procent.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=