Rotterdam Insight 2021 #6
- 95 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 EUROVISIE SONGFESTIVAL dat gebied perfect: we gaan steeds meer naar een samenleving waarin steeds meer open gaat en meer mag. We hopen dat we naar een normale zomer gaan. Rotterdam en Nederland staan dan nog scherp op het netvlies van zo'n 200 miljoen kijkers wereldwijd." Ahoy Dit jaar hebben vooral Nederlanders de zaal van Ahoy gevuld. Toch denkt Kasmi dat ook zij de stad veel zullen opleveren. "Nederlanders uit andere delen van het land blijven een paar dagen hier. Ze geven geld uit, boeken overnachtingen, taxi's en eten dagelijks", geeft hij aan. "Ik zie dus ook kansen voor onze ondernemers die anders niet zoveel mensen zouden verwelkomen in deze tijden." Ook Ahoy, de locatie van het Songfestival van dit jaar, komt nu meer onder de aandacht. "Het is voor Ahoy ook een visitekaartje, wie weet trekt het meer evenementen in de toekomst", zegt Kasmi. En dat blijkt. "Dankzij het songfestival heeft Ahoy al grote internationale zakencongressen binnengehaald, die normaal nooit in Rotterdam zouden plaatsvinden. Juist die zakelijke toerist geeft het meeste uit in de stad. Er zijn nu al aanvragen gedaan voor nog grotere evenementen in Ahoy, waarvan we weten dat ze er niet waren geweest zonder het Eurovisie Songfestival." Wat is het waard? Zonder twijfel spendeerde Kasmi 22 miljoen euro aan het Eurovisie Songfestival. Was dat het waard? “Het bedrag is een schijntje voor de promotie die we ervoor terug hebben gekregen. Het is een langetermijninvestering, die wordt terugbetaald door toeristen. Met dit evenement kunnen we laten zien wat onze stad te bieden heeft. De beelden van onze stad, de Hef, het Depot, Hotel New York en de Erasmusbrug, zijn de wereld overgegaan. Misschien komen mensen niet deze zomer, maar zo planten we wel een zaadje in hun hoofd, zodat ze zodra het kan, wel heel graag willen komen. Op de lange termijn zal het evenement dus ook ondernemers die nu nog niet tevreden zijn, echt meer opleveren.” Bronvermelding: EenVandaag - Sona Boker AD - Marcel Wijnstekers Het Eurovisie Songfestival in Ahoy Rotterdam moest een enorme toerismetrekker worden voor de stad en de ondernemers. De coronacrisis gooide echter flink wat roet in dat eten. De toeristen uit meer dan 39 landen moesten thuisblijven. De hotelboekingen, rondleidingen door heel het land en horecabezoeken die zonder corona gehoopt en verwacht werden, bleven uit. Maar het ging door: de delegaties van de landen waren aanwezig en ook de pers maakten gebruik van de voorzieningen in de stad. Wethouder voor Onderwijs, Cultuur en Toerisme Said Kasmi zag en ziet nog steeds kansen en voordelen. Tegen het AD en EenVandaag vertelde hij dat hij het glas liever halfvol ziet dan half leeg. "Ik meen het oprecht als ik zeg dat het de stad ook enorm veel gaat opleveren. We hebben nu al 2 jaar pr in plaats van 1 jaar. Welke stad staat nu al zo lang wereldwijd in de schijnwerpers?" Open up “We hebben de slogan Open Up in het leven geroepen om de acceptatie voor andere mensen, ideeën en muziek te versterken. Nu staat het voor iets heel anders: het opengooien van de samenleving na een bittere coronacrisis. Qua timing kwam het Songfestival op Wethouder Said Kasmi Foto: Casper Rila
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=