Rotterdam Insight 2021 #6

- 85 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 WERKEN IN DE HAVEN Ze hebben deze dag in de Waalhaven een klusje bij de buren. Beter gezegd een klus, want over een lengte van een flink aantal meters moeten palen onder de kade deels worden vervangen. “Dan ziet het er straks weer netjes uit,” lacht Paul Brandt. Hij is met meerdere collega’s bezig op het varende ponton, een van de vijf werkschepen van aannemingsbedrijf Simon BV, een bekende naam in het Rotterdamse havengebied met zijn 99-jarige geschiedenis. Het was Jan Kees Simon die in 1922 in Schiedam het bedrijf oprichtte. Nu staat Simon BV te boek als de specialist op het terrein van onderhoud en vernieuwing van alles wat zich langs de waterkant bevindt. Een van de grotere opdrachtgevers is Havenbedrijf Rotterdam, eigenaar van een groot deel van de kades in het gebied dat loopt van de Maasvlakte tot aan Dordrecht. Ook grote bedrijven die kades in eigen bezit hebben, behoren tot de klanten voor wie de werkschepen in actie komen. “Dat afwisselende is wat het werk leuk maakt,” zegt Paul. “Want we zijn telkens ergens anders bezig. Soms voor een spoedreparatie zoals een losgeslagen ketting van een boei, dan weer voor het vervangen ‘Het getij in de haven is wel een factor’ Zagen, boren, lassen… De remmingswerkers van Simon BV zijn stuk voor stuk allrounders op hun werkschepen. Ze zijn een vaste verschijning op het water. “Overal waar wat te repareren valt aan kademuren en steigers of waar onderhoud nodig is.” van palen en binten.” Voor de grote klus van nu liggen er twee werkschepen naast elkaar. Op een ervan staat een kraan om de loodzware houten binten op hun plaats te hijsen. “Kijk,” wijst Paul. “Sommige palen zijn gewoon verrot, die gaan echt geen jaren meer mee. Ze zijn aangetast door het water of als gevolg van het aanmeren door grote schepen. Als zo’n grote jongen er even tegenaan tikt, dan is dat massa, hoor.” Opgeleid als waterwerker is hij net als zijn collega’s van alle markten thuis. “Iedereen kan in principe alles. Lassen, branden, boren, houtbewerking. Wat het af en toe spannend maakt, is het getij. Je moet soms als een speer dingen vastzetten omdat het water snel stijgt.” Een grillige factor, beaamt Floris Vlugter, die het werk en de schepen van Simon BV aanstuurt: “Dit is een slechte week met hoog water overdag om 12 uur. Hoogwaterwerk kun je ook met laag water doen maar andersom niet. En lassen en veel regen zijn ook geen fijne combinatie.” Daarom moet er soms even een tandje bij, reageert Paul, die eind vorig jaar naar Simon BV overstapte toen het bedrijf waar hij werkte de poorten sloot. KNETTERHARD HOUT Simon BV heeft even verderop aan de kade een splinternieuw onderkomen waarin een grote staalconstructieloods en een houtwerkplaats zijn gevestigd. Op het terrein liggen enorme palen in drie verschillende soorten hardhout, waaronder het Zuid- Amerikaanse Azobe, waarmee ze werken. “Knetterhard hout dat tegen een stootje kan.” Op maat gezaagd gaan ze naar de locatie waar Paul en zijn collega’s ze verder bewerken. “Gaten boren en deze verdiepen, zodat de schepen die afmeren niet tegen de bouten komen.” Ze werken ook met staal en soms met palen van kunststof. Palen die worden vervangen, worden de bodem ingetrild. Bij andere exemplaren wordt een deel afgezaagd en gaat er een nieuwe kop overheen. “Afzagen en oplengen,” verklaart Paul. Als straks de klus is geklaard, brengt het duwschip het ponton met daarop alle gereedschap en een kraan – samen het vlaggenschip van Simon BV - weer naar het volgende karwei. Dat kan in een jachthaven zijn, zoals recent de historische Veerhaven, of bij de petrochemie van de Botlek. “Er is altijd werk aan de winkel.” Paul Brandt

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=