Rotterdam Insight 2021 #6
- 84 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Hij was even in the picture als voetballer, maar begin jaren negentig koos Alfred definitief voor een job als koelmonteur bij Smith – Holland. Eerst nog als leerling, later als specialist. “Mooi werk, mooi bedrijf,” zegt de huidige Supervisor Operations, die nog begon in de tijd van oprichters Syko en Janny Smith. Inmiddels staat de firma alweer een tijdje onder leiding van hun zoon Ed. “Maar het familiegevoel is gebleven.” Tegenwoordig trekt Alfred van depot naar depot om ‘zijn’ koelmonteurs en leerling-monteurs te ondersteunen. Hebben ze alles wat nodig is om service te verlenen, zijn de voorraden parts op peil? Hij is de vraagbaak en de olie tussen de raderen, zegt ie zelf: “Zorgen dat de monteurs hun werk kunnen doen, zodat we onze klanten goed ter dienst kunnen zijn. Ontzorgen dus.” Core business van Smith – Holland en zijn monteurs is elke container van hun klanten een solide onderhoudscheck geven. Gekoppeld aan de computer – ‘Net als bij de autogarage’ - kunnen ze aflezen waar eventuele haperingen zitten. Met een kritische blik nemen ze zelf ook alles onder de loep. Zoals Tim van Remmerden deze dag op het depot van UWT in de Waalhaven, dat meestal zijn vaste stek is. “Stekkers en kabels gaan nogal eens kapot. Die vervangen we dan. In onze voorraadcontainers hebben we alle parts voorradig om de containers meteen te repareren.” Tim is alweer tien jaar als monteur in dienst bij Smith – Holland, onderdeel van Smith Europe dat actief is in Antwerpen, Duisburg, Hamburg en Bremerhaven. In Nederland zijn ze aanwezig op diverse depots, met alleen al in Rotterdam zo’n vijftig ‘ jongens’ in de eigen Reefer Service. “Op sommige depots zijn er vijf, op andere veertien of negentien medewerkers werkzaam. Maar bedrijvigheid is er altijd.” Wat het vak van reeferspecialist leuk maakt? Alfred: “Het stukje techniek wat erbij komt kijken. Ons vak spitst zich niet alleen toe op elektrotechniek, het gaat ook over met je handen een werktuig bouwen en over koudetechniek. Het zijn drie disciplines waarmee je je bezighoudt. Er komt zoveel bij kijken dat het wel vier tot vijf jaar duurt voor je de volwaardig servicemonteur bent die alles kan doen. Wat het ook leuk maakt, is de grote mate van zelfstandigheid die je in dit vak hebt, het buiten kunnen werken en de altijd aanwezige hectiek. In de haven is het nooit stil.” DEUKJE Ook Tim weet nooit wat er op zijn dagelijkse pad komt. Op Waalhaven Terminal, waar Smith Holland destijds zijn eerste containerservice verrichte, bekijkt hij op zijn reeferbrug de tweehoog gestapelde containers, waar elke dag de PTI’s (Pre- Trip Inspections) aan hem voorbij schuiven. Alfred: “Vroeger deden we een fractie daarvan.” Tim is net als hij nu gepokt en gemazeld in de business. Als de monteur zijn werk gedaan heeft, gaan de containers weer op de vrachtwagen en weg. Op naar de volgende bestemming. “Het is net als met een auto: op alles zit een wiel en een stuur, maar toch hebben ze allemaal een ander design en aan het merk gelieerde specifieke mankementen. Schades hebben ze ook allemaal, want aan boord hebben de containers nogal wat te verduren. Een deukje hier en daar: het hoort erbij. Als monteur brengen we alles in beeld en zorgen we ervoor dat ze volgens de wensen van de rederij worden klaargestoomd om weer verder te kunnen. Daarin vertrouwen we op ons gevoel en onze ervaring. Zoals gezegd: geen dag is hetzelfde.” ‘Reefer Service is vakwerk’ Overal waar klanten laden en lossen, zijn de reeferspecialisten van Smith – Europe present. Alvorens weer aan boord te worden getakeld, ondergaat elke container service. “Het lijkt lopendebandwerk, maar er komt heel wat ervaring bij kijken,” zegt Alfred van Pelt. Alfred (links) en Tim
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=