Rotterdam Insight 2021 #6

- 82 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2021 Robin neemt plaats op de loopbrug naar het Turkse schip dat in het dok ligt in de haven van Schiedam. Daar, tussen de pijpen en bovendekse installaties, staat een metershoge en metersbrede steiger van Mundo. “Vaak is het een snel belletje dat ze onderhoud moeten plegen en steigers nodig hebben om de werkzaamheden uit te voeren. Gelukkig kunnen we snel schakelen.” Mundo Steigers is al meer dan vijftien jaar specialist op zijn terrein. Vanuit thuisbasis Spijkenisse gaan de medewerkers dagelijks op pad om met eigen Mundo- steigermateriaal – ‘Echt staal’ - steigers te bouwen op makkelijk en moeilijk bereikbare plekken. Als het moet, worden er gerichte oplossingen gevonden om ook lastige locaties te bereiken. Met zogeheten rope access kunnen de medewerkers ver komen. Tien jaar geleden begon Robin bij Mundo en is met een tussenpoos van drie jaar sinds twee jaar weer terug.. “Fantastische job,” zegt hij. Hij bouwde jarenlang de steigers op voor het bedrijf, tot een hardnekkige blessure aan de wervels dwong tot iets anders. Nu stuurt hij het team medewerkers aan dat dagelijks het land intrekt om voor nieuwbouw-, renovatie- en restauratieprojecten de steigers op te bouwen. Een project op een zeeschip behoort tot de krenten uit de pap, zegt Robin. “De opbouw luistert nauw, zeker als je tussen de buizen op het dek je werk moet doen. K’NEX voor gevorderden, zeggen we vaak, want het is soms een gigantische puzzel hoe je een en ander zo goed mogelijk neerzet.” TOT OP DE KILO’S Na elk belletje worden de steigers per vrachtwagen of met aanhangers naar de plek van bestemming gebracht. De verschillende onderdelen worden vanaf de kade aan boord gehesen om daar in elkaar te worden gezet. Snelheid is daarbij een factor van belang, want elk schip dat te lang stilligt, verliest inkomsten, weet Robin. “Wat we hier hebben geplaatst, is toevallig een zogeheten systeemsteiger, maar vaak werken we met de traditionele systemen. Als je met kale pijpen werkt, kun je spelen met de maten en zo komen tot de precieze opbouw. K’NEX, inderdaad.” Maar wel voor gevorderde specialisten, want alles vraagt om vakkundige precisie. “Onze uitvoerders weten exact hoeveel gewicht iets mag hebben. Dat kunnen ze tot op de kilo’s berekenen,” aldus Robin. Alle steigers bij elkaar heeft Mundo aardig wat in huis om tienduizenden vierkante meters te bebouwen. Veel daarvan wordt standaard ook ingezet bij grote bouwprojecten en groot onderhoud van panden. Bijzondere aanvragen zijn er echter ook genoeg. Zo is Mundo de vaste steigerbouwer bij de opbouw van de Rotterdamse Pleinbioscoop en mocht het dit jaar het fundament bouwen voor de aftelklok van het Eurovisie Songfestival. De steiger bij de Rode Olifant in Den Haag, het imponerende Amsterdamse Schoolgebouw naast het Malieveld, was eveneens een staaltje van Mundo. ‘K’NEX voor gevorderden’ Te hoog en te uitdagend is het niet gauw voor de steigerbouwers van Mundo. Hun stellages staan in het gehele havengebied en op zeeschepen, net als op de jaarlijkse Pleinbioscoop en recent het Eurovisie Songfestival. “Het is niet snel te gek voor ons,” zegt Robin van Manen. Robin van Manen

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=