Rotterdam Insight 2020 #5

- 71 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2020 HAVEN BEIROET de hulp aan Libanon coördineert en waarmee Nederland nauw samenwerkt, staat achter deze manier van werken.” Noodzakelijke hervormingen Voor het herstructureren van de haven van Beiroet werkt PORint aan een adviesplan en toekomstvisie. Wanneer daar concreet mee aan de slag kan worden gegaan hangt volgens Buitenlandse Zaken af van de ontwikkelingen rondom de coronapandemie en die van het politieke proces in Libanon. “Om de ondersteuning op dat vlak te kunnen uitvoeren is een nieuwe Libanese rege- ring, die bereid is om hervormingen door te voeren, absoluut noodzakelijk”, aldus een woordvoerder van het ministerie. Daar is nu het wachten op. Gezien de complexe politieke situatie kan het nog wel even duren voordat de haven van Beiroet op een vergelijkbare manier georganiseerd is als die van Rotterdam en er voor de ‘veertig rovers’ geen plaats meer is in de ‘havengrot van Ali Baba’. Wat was er ook al weer gebeurd In de haven van Beiroet, de hoofdstad van Libanon, lag jarenlang 2.750 ton ammoniumnitraat opgeslagen. Op 4 augustus explodeerde dit met een enorme verwoesting als gevolg. Zeker 190 mensen vonden bij die ramp de dood en meer dan 6.500 raakten gewond. Naar schatting 300.000 mensen raakten er dakloos door. Volgens de gouverneur van Beiroet kan de schade aan de infrastructuur, woningen en economie oplopen tot een bedrag van tussen de 8 en 13 miljard euro. "De verwoesting is van een schaal, daar schrik je ongelooflijk van" Ali Baba De haven van Rotterdam werkt met een zogenoemd ‘governance model’. Dat organisatiemodel wordt gekenmerkt door transpa- rantie, heldere afspraken, goede controle en een duidelijke rol- verdeling tussen de overheid, het havenbedrijf en de bedrijven in de haven. Beiroets haven omvormen naar een dergelijk model zal niet eenvoudig worden. Vanwege de welig tierende corruptie, vriendjespolitiek en omkoping wordt die wel, verwijzend naar het sprookje, de ‘grot van Ali Baba en de veertig rovers’ ge- noemd. Van der Plas realiseert zich dat terdege. Op NPO Radio 1 zei hij daarover: "Ik vroeg er bijvoorbeeld hoe vergunningverle- ning gaat. Daar kreeg ik geen helder antwoord op. In ons model is het volstrekt duidelijk wie een vergunning verleent, wie aan de voorwaarden moet voldoen en hoe het gehandhaafd wordt. Net als in Rotterdam is het van belang dat een publiek private partij (zoals het Havenbedrijf, red.) tussen de bedrijven, die de terminals runnen, en de overheid in zit. De Wereldbank, die

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=