Rotterdam Insight 2020 #5

- 7 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2020 LEO RUIJS CEO Hutchison Ports ECT Rotterdam Concurrentie is een meer dan geaccepteerd marktmechanisme in onze vrije markteconomie, maar helpt echter niet altijd om een hoger doel te bereiken. Ook hier hebben we te maken met een dilemma. Het kiezen voor een betere organisatiegraad in de containerlogistiek met voldoende onderlinge afstemming dan wel geen coördinatie en iedere marktpartij in de keten individueel laten knokken voor het behandelen van die ene container. Geen enkele speler in de logistieke keten gaat echter op zichzelf en alleen een doorslaggevende verbetering realiseren. Het gaat om een brede gedragsverandering in de sector en dat is weerbarstig als elke partij prioriteit en voorrang eist boven de ander, er geen ruimte in de vervoersschema’s zit en de laagste prijs een doelstelling op zich is en blijft. Het aanleggen van meer overslagcapaciteit is op korte termijn geen optie en voor de lange termijn alleen een oplossing als het volumeniveau structureel groeit en blijvend van aard is. Anderszins is uitbreiding van capaciteit namelijk niet rendabel en uiteindelijk ook geen oplossing, want het leidt tot een verdere versnippering van belangen en geen verbetering van het logistieke proces voor de afhandeling van containerstromen. Voor het oplossen van het fileprobleem op de weg kunnen we ook niet eindeloos asfalt neer blijven leggen. In de basis komt het er dan toch gewoon op neer dat wij bij veel thema’s meer discipline aan de dag moeten leggen. De mindset moet anders. En juist dat blijkt voor ons zo ontzettend lastig, maar toch moeten wij ons voor bepaalde problemen de volgende vraag blijven stellen: kunnen wij ons gedrag toch niet een beetje aanpassen? VOORWOORD LEO RUIJS

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=