Rotterdam Insight 2020 #5
- 57 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2020 Als CEO van rederij Anthony Veder en Havenman van het jaar 2019 is Jan Valkier een bekende verschijning in Rotterdam. Zijn stad, en dat al vele jaren lang. Geboren in Vlaardingen stapte hij op zijn 18de jaar het studentenleven in. Hij had gekozen voor een studie economie aan de Erasmus Universiteit om in de toekomst aan de slag te gaan in een Business to Business omgeving. Dat werd Shell, het bedrijf waar hij stage liep en dat hem, eenmaal afgestudeerd, meteen naar Londen stuurde voor een job op de zogeheten afdeling ruwe olie trading. Werkzaam aan de risk management kant zag hij de effecten van oorlogen op de olieprijzen. Pure dynamiek. Hij heeft er volgens eigen zeggen goed leren risicodenken. Met die kennis op zak en terug in Nederland stapte hij aan boord bij Anthony Veder. Het bedrijf was toen net in handen van een nieuwe eigenaar, onder andere zijn eigen familie. Het was in die tijd een divers scheepvaartbedrijf dat grossierde in deelactiviteiten, zoals meer ondernemingen deden. Tot een scherpe keuze werd gemaakt voor de toekomst. “Gelukkig maar, want ik denk dat daardoor het bedrijf is gegroeid tot wat het nu is,” zegt hij op de bank bij Marja Walraven tijdens de eerste online editie van de Haven College Tour deze herfst. FOCUS OP GAS In 1937 begon Anthony Veder als passagierslijn die vanuit de Maasstad naar de grote meren in Amerika ging. Via de Saint Lawrencezeeweg voerde de reis naar Chicago. Als gevolg van de opkomst van de luchtvaart werd midden jaren vijftig besloten de tak van de hand te doen. Er kwamen andere scheepvaart gerelateerde activiteiten, zoals reefers en containerschepen. Ook ging Anthony Veder als een van de eersten in gas investeren. Toen in 1991 de nieuwe eigenaar zijn koers voor de toekomst uitzette, legde deze de focus op gas. De reefers die bananen en fruit vervoerden, maakten plaats voor een vloot van gastankvaart. Nu varen er 35 schepen onder de vlag van Anthony Veder. Jan Valkier is een warm voorstander van het gebruik van LNG, iets waar het bedrijf vol op inzet. "Vijftien jaar geleden zijn we al in het vervoer van vloeibaar aardgas gestapt. Dat werd toen al in grote hoeveelheden vervoerd van het Midden-Oosten en West-Afrika naar onder meer Amerika, Europa, Japan en Korea. Wij zagen, met heel veel regio’s in de wereld die behoefte hebben aan kleinere hoeveelheden, toekomst in het vervoer daarvan. We startten in Scandinavië, waar LNG op dit moment een enorme vlucht neemt als brandstof.” Over het waarom kan Jan Valkier kort zijn: “Het is op dit moment het beste alternatief. Waterstof heeft zeker toekomst, ook wij zijn ermee bezig, maar heeft nog jaren nodig om breed te kunnen worden ingezet. Dus laten we tot we zover zijn over pakweg twintig tot dertig jaar nu de meest schone fossiele brandstof gebruiken die we op dit moment hebben. LNG is bovendien available en affordable. Overal in de wereld verkrijgbaar en goedkoop. Met tien van onze schepen die op LNG varen, is de ervaring positief. Het is de ideale brandstof.” SERVICE COMMUNITY Eenzelfde enthousiast vizier richt hij op ‘zijn’ stad. Hij heeft deze in de afgelopen decennia zien veranderen in een bruisende metropool die bedrijven een goed vestigingsklimaat biedt. Dat zou nog beter mogen worden uitgebuit, is zijn mening. “Als we het over de haven hebben, denken we doorgaans in HAVEN COLLEGE TOUR Jan Valkier, CEO van Anthony Veder, liet in de eerste online editie van de Haven College Tour zijn licht schijnen over Rotterdam, de toekomst van LNG en zijn eigen bedrijf. “Er liggen mooie kansen voor Rotterdam. We moeten alleen meer samenwerken.” T e k s t : E v e l i e n B a k s B e e l d : R o t t e r d a m s e H a v e n v e r e n i g i n g
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=