Rotterdam Insight 2020 #5

- 52 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2020 Salim Rabbani is een belangrijke verbinder tussen Rotterdam, Nederland en Europa enerzijds en het Midden-Oosten anderzijds. Met zijn onderneming is hij adviseur van diverse bedrijven, onder meer in de Rotterdamse haven. "Corona laat zien hoe belangrijk netwerken en contacten zijn. Ondanks de huidige moeilijke situatie weet ik daarom zeker dat er mooie dingen op stapel staan.” Al vele jaren is Salim Rabbani (58) een bekende schakel in het internationale bedrijfsleven. Dat doet hij vanuit een grote drive, zoals deze ook de motor voor zijn vader was. De Palestijn Mahmoud Rabbani, die zich in de jaren vijftig in Nederland had gevestigd, was adviseur van grote bedrijven en werd honorair consul in ons land voor Koeweit en Jordanië. Ook Salim is met zijn bedrijf Rabbani Trading & Consulting werkzaam als adviseur. Met de Rabbani Foundation zet hij zich daarnaast in voor uitwisselingen van studenten uit Europa naar de landen van het Midden-Oosten en andersom. Wat maakt uw werk zo leuk? "Mensen verbinden. Mijn vader heeft het bedrijf 61 jaar geleden opgericht met die focus. Vanaf dag één is Rotterdam overigens een belangrijke factor geweest omdat veel van onze klanten Rotterdamse bedrijven zijn. Ook steeds meer bedrijven vanuit het Midden-Oosten komen naar deze stad. Heel divers ook. Zo gaat een bedrijf dat wereldwijd gespecialiseerd is in public arts een groot kantoor hier opzetten. Onze goal is altijd geweest: kijken hoe beide partijen er baat bij hebben. Dat geldt ook voor de Foundation. Begrip kweken tussen jonge mensen. De Foundation heeft het nog nooit zo druk gehad als dit jaar. Jonge mensen zijn duidelijk op zoek naar contact met elkaar en willen van elkaar leren. Waarom dat zo belangrijk is? Omdat we ervaren dat als mensen elkaar ontmoeten, ze zien dat ze niet zoveel anders zijn” Hoe zwaar heeft corona een wissel getrokken op de contacten tussen bedrijven? "Vanaf half februari was iedereen aan de ene kant bezig met paniek- voetbal, aan de andere kant met het managen van de bestaande business. Nu is de vraag: hoe verder? We zijn druk met meedenken en altijd bezig om te verbinden en mensen daarin te begeleiden.” Corona heeft de dingen toch wel anders gemaakt? "Waar ik anders twee maal per maand in de regio Midden-Oosten was, daar heb ik sinds het begin van de uitbraak niet meer gereisd. Wat nu belangrijk is, is het onderhouden van de netwerken en deze verder uit- breiden. Nieuwe contacten opdoen is door corona wel even lastig.” Is de business vice versa daardoor platgevallen? "Integendeel. Ik zie dat samenwerkingen worden geïntensiveerd. Denk aan het gezamenlijk producten ontwikkelen voor lokale markten. Of kennis van het lokale team daar ook gebruiken voor je activiteiten hier. Ik zie hoe meerdere bedrijven hierop hebben gefocust de afgelopen tijd. Waarschijnlijk hebben zij een reële kans om goed uit de crisis te komen.” Hoe staan Rotterdamse havenbedrijven daarin? "Ik zie van alles ontstaan. Rotterdam is uiteindelijk een spin in het web met partijen die in het Midden-Oosten actief zijn in verschillende sectoren. En er is zeker een mogelijkheid om je marktaandeel te vergroten, ook al is de markt kleiner geworden. Met name bedrijven die internationaal een sterk netwerk hebben.” Welke sectoren lijken goede overlevers? "Food lijkt geen grote dip te hebben. Tegelijkertijd zie je in een stad als Dubai wat de gevolgen van corona zijn. Een groot deel van de gemiddeld 86 miljoen passagiers die via het vliegveld van Dubai reizen, blijft nu weg. Dus het belang van de business mag groeien, de T e k s t : E v e l i e n B a k s

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=