Rotterdam Insight 2020 #5

- 47 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2020 ARBEIDSMARKT regio aan het werk te houden.” Omdat werk onder meer in het havengebied te vinden is, voert Bissumbhar regelmatig overleg met Peter Nagelkerke. Van het doorstromen via Rijnmond Werkt Door van werknemers uit sectoren die door corona zwaar getroffen zijn naar bedrijven in de haven, is volgens hen nog niet echt sprake. Bissumbhar: “Deels komt dat door de aangeboden overcapaciteit, die moet natuurlijk wel matchen met wat er in het havengebied gevraagd wordt. En verder bieden veel bedrijven, die van de steunmaatregelen gebruikmaken, hun personeel nog niet aan bij ons. Met het aanhouden van de crisis en aflopen van de regelingen is de verwachting dat dit de komende tijd verandert.” HalloWerk De rol van Rijnmond Werkt Door bij het vullen van vacatures in de haven en industrie van mainport Rotterdam is dus nog zeer klein. Dat geldt ook voor een initiatief dat bijna twee jaar geleden begon: HalloWerk. Dit matchingplatform van de gemeenten Rotterdam en Den Haag brengt werkgevers en werkzoekenden online, direct met elkaar in contact. “Met HalloWerk zijn de kaartenbakken met mensen die werk zoeken veel toegankelijker gemaakt voor werkgevers”, vertelt beleidsadviseur onderwijs & arbeidsmarkt Cees Alderliesten van Deltalinqs. “Ondernemingen in de haven maken er in toenemende mate gebruik van, maar het aantal vacatures dat daarmee wordt ingevuld, is vooralsnog beperkt.” Netwerk HavenWerkt “De gevolgen van de coronacrisis voor de werkgelegenheid in het havengebied vallen tot nu toe gelukkig nog mee”, vervolgt Alderliesten. “De impact verschilt ook per sector. Bij oliemaatschappijen is die, mede door de lage olieprijs, bijvoorbeeld groot, maar bij bepaalde distributiebedrijven is het business as usual of zelfs drukker dan voorheen. De coronacrisis brengt veel beweging op de arbeidsmarkt. Ook in de haven. De bedrijven daar weten elkaar al goed te vinden, maar een netwerk voor HR-professionals is er nog niet. Voor onder meer het snel op elkaar afstemmen van over- en ondercapaciteit kan zoiets voordeel bieden. Daarom zetten wij samen met Havenbedrijf Rotterdam en diverse andere partijen ‘HavenWerkt’ op. Dat netwerk moet de motor van vernieuwing en verandering in de haven worden. We zijn er al mee gestart op LinkedIn en gaan het vandaaruit verder uitbouwen.” Havenspot en Watertalent Academy Overcapaciteit en ondercapaciteit met elkaar verbinden is ook wat Havenspot doet. ‘Collegiale in- en uitleen’ noemen initiatiefnemers Watertalent en Port of Amsterdam dat. Dit platform richt zich, anders dan het breder opgezette Rijnmond Werkt Door, uitsluitend op bedrijven in de havens van Rotterdam en Amsterdam en op luchthaven Schiphol. “Het is opgezet als niet-commerciële dienst voor werkgevers om tijdelijke, door de coronacrisis veroorzaakte disbalans in hun personeelsbestand op lossen”, legt Matty van den Berg van Watertalent uit. Havenspot is niet de enige actie die haar carrièreplatform in gang zette vanwege de pandemie. Van den Berg: “In een deel van Main Deck, onze event- en trainingslocatie in Spijkenisse, hebben we een professionele livestreamstudio ingericht van waaruit bedrijven en organisaties nu online activiteiten kunnen streamen. Daarnaast hebben we Watertalent Academy gelanceerd, een trainingsbureau voor de haven en industrie dat zich richt op sociale- en persoonlijke vaardigheden. Arbeidsmarktoriëntatie- en sollicitatietrainingen voor medewerkers die door de coronacrisis op zoek moeten naar een andere baan zijn voorbeelden daarvan.” Een monteur-voertuigen (hierboven) en een terminaloperator (zie foto onder) aan het werk bij Hutchison Ports ECT Rotterdam. Dit overslagbedrijf is een van de ondernemingen in de haven dat geregeld vacatures heeft. Zie: www.werkenbiject.nl .

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=