Rotterdam Insight 2020 #5

- 39 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2020 Bedrijfsnaam • Adres, Postcode • emailadres • internetadres Arrow-right BELANGRIJK MILIEUPROJECT AAN DE STEKKER! Een groot milieuproject in de Rotterdamse haven staat op de nominatie voor meer dan 100 miljoen euro Europese subsidie. Dat is ongeveer een vijfde van de totale kosten van het Porthos-plan. Het project draait om de afvang van de vervuilende uitstoot van de raffinaderijen en chemiefabrieken, die met een buisleiding naar een leeg gasveld onder de bodem van de Noordzee gaat. Op die manier komt het broeikasgas CO2 niet meer in de lucht. Het Porthos-plan is belangrijk voor het voortbestaan van veel bedrijven, omdat die volgens het klimaatakkoord van Parijs hun CO2-uitstoot binnen tien jaar moeten De walstroominstallatie die wordt aangelegd op de Landtong bij Rozenburg. De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam gaan samen walstroom voor schepen uitrollen. Het doel is dat in 2030 een groot deel van de schepen ‘aan de stekker’ gaat als ze aan de kade liggen. Schepen gebruiken elektriciteit onder meer voor verlichting en apparatuur. Dit wordt nu nog opgewekt door dieselmotoren, maar met de komst van walstroom kunnen die motoren in de toekomst uit. Het een belangrijke stap in het verduurzamen van de Rotterdamse haven. Met walstroom worden schepen aangesloten op een schone energiebron. Daarmee worden luchtvervuiling en geluidsoverlast meer voorkomen en dat is fijn voor omwonenden en prettig voor natuurgebieden. Als zeeschepen aan de kade liggen, gebruiken ze jaarlijks net zoveel elektriciteit als 250.000 halveren. De haven is nu verantwoordelijk voor een vijfde van alle CO2-uitstoot in Nederland. De olieraffinaderijen Shell, ExxonMobil en BP en de chemiefabrieken van Air Liquide en Air Products & Chemicals hebben zich aan Porthos verbonden. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam zal dankzij de Europese subsidie minder Nederlandse subsidie nodig zijn voor het project. De Europese Commissie heeft voorgesteld 102 miljoen euro subsidie te geven. Het Europese parlement moet nog instemmen. Het milieuproject komt in aanmerking omdat Rotterdam in het plan samenwerkt met havens over de grens als Antwerpen en Gent. Met de subsidie komt het project dichterbij, maar is nog niet zeker of het doorgaat. Er lopen nog verschillende subsidieaanvragen en bedrijven zijn nog aan het rekenen of het uitkomt. Naar verwachting valt in 2021 het besluit. In dat geval zal het buizenstelsel in 2024 operationeel zijn. Het plan om CO2-uitstoot in een leeg gasveld te stoppen, kent een lange geschiedenis. Shell wilde dat eerst onder Barendrecht doen, maar dat stuitte op bewonersprotesten. Het zou ooit bij de kolencentrales op de Maasvlakte komen. Nu is het Havenbedrijf Rotterdam trekker van het project. tot 300.000 huishoudens. Daardoor komt onder meer 600.000 ton koolstofdioxide in de lucht. Door walstroom kan een besparing van 200.000 ton koolstofdioxide worden geboekt. De komende vijf jaar worden diverse projecten opgezet om de komst van walstroom te versnellen. HAVENGROEN

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=