Rotterdam Insight 2020 #5

Rotterdam, de maritieme sector, de haven en Rotterdam Ahoy zijn al decennialang aan elkaar verbonden. Ahoy heet niet voor niets Ahoy; de maritieme begroeting komt voort uit de wederopbouwjaren, toen in 1950 de havententoonstelling ‘Rotterdam Ahoy!’ op de locatie van het huidige Erasmus MC plaatsvond. Vanaf 1971, toen Ahoy ‘op Zuid’ verder ging, waren haven-mensen drijvers achter grote evenementen; als sponsor, als exposant, als lid van een Raad van Advies of bezoeker aan een beurs. De meest bekende, toonaangevende en internationale vakbeurs die de maritieme link duidelijk maakt, is Europort, dat vorig jaar haar 39e editie beleefde. Of denk aan de samenwerking met het Havenbedrijf; onder de naam RDM Events exploiteert Ahoy de prachtige en industriële Onderzeebootloods ten behoeve van allerhande evenementen. Sinds dit voorjaar zitten we in een hele vreemde tijd vol zorgen voor veel mensen; over eigen gezondheid of die van naasten, over hun baan, hun bedrijf of de studententijd die via ZOOM voorbijglijdt. Van een andere orde qua ‘zorgen’, maar in de tussentijd speelt natuurlijk Feyenoord zonder publiek, staan het Luxor Theater en Ahoy leeg en is Pathé op Schouwburgplein veelal donker. Deze lastige tijd levert echter ook nieuwe dingen op. In ons geval nieuwe samenwerkingen. De culturele, sport- en evenementenwereld heeft dit voorjaar de handen in een geslagen en zich gevormd tot de Alliantie van Evenementenbouwers. We zijn hierbij nauw betrokken en maken ons samen met het Eventplatform voor de zakelijke markt hard voor het belang van cultuur, sport en entertainment in onze samenleving. In het voorjaar voelden we ons genoodzaakt in Den Haag aan de bel te trekken en in de lobby en onderzoek te duiken, toen het leek alsof de overheid onze sector in de wachtkamer zette totdat er een vaccin zou komen. We zijn er namelijk van overtuigd dat heel veel wél veilig kan. Onderzoekers vanuit verschillende universiteiten zijn aangesloten en helpen. Het heeft geresulteerd in de opzet van een programma met diversie ministeries: ‘Fieldlab Evenementen’. Het betreft onderzoek op het gebied van ventilatie, bezoekersgedrag en alles rondom sneltesten. Vooral van dat laatste hebben wij hoge verwachtingen. Het doel is uiteindelijk evenementen op 100% capaciteit te organiseren omdat dat is waar de maatschappij behoefte aan heeft en waar wij voor gemaakt zijn. Onze focus in Rotterdam specifiek is de start van het zomerseizoen met het Eurovisie Songfestival. We merken nu al dat er veel interesse is voor dat wat we doen; het geeft energie om niet passief in een hoekje te zitten. Het bevestigt ook als sector waar we goed in zijn; samenwerken, vooruitkijken, plannen maken, deadlines stellen en heel hard werken om het voor elkaar te krijgen. Het lijken wel Rotterdamse maritieme eigenschappen. Vanuit Ahoy hopen wij jullie weer spoedig live te zien; bij Europort, het Havengala, een netwerkborrel, bij de Vrienden van Amstel Live met een biertje of op North Sea Jazz. Tot slot nog een persoonlijke noot; blijf bewegen, sta niet stil, zoek elkaar op, fysiek als het kan, digitaal als het past, en leer, stimuleer elkaar. En bovenal; let op je eigen gezondheid en je weerstand, fysiek én mentaal. Neem de regie in handen, heb vertrouwen. Er is meer wat we zelf kunnen beïnvloeden dan we juist nu geneigd zijn te denken. ROTTERDAM AHOY - 27 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2020 COLUMN JOLANDA JANSEN Jolanda Jansen Algemeen Directeur Rotterdam Ahoy Sinds 2004 werkzaam in Rotterdam Ahoy Woonachtig in Rotterdam Hobby’s: muziek, sport en reizen

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=