Rotterdam Insight 2020 #5

PORT OF PRIDE OP DE BRES VOOR De Stichting Port of Pride spant zich in voor diversiteit en inclusiviteit in de haven. Volgens voorzitter Marco Vlak is dat niet alleen vanuit maatschappelijk oogpunt belangrijk: “De haven loopt nu veel talent mis.” “Hoe diverser je als bedrijf bent, hoe suc- cesvoller. Uit alle onderzoeken komt dat naar voren”, zegt Marco Valk. Samen met voorzitter Erik de Neef van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE) en algemeen directeur Tjeerd van der Voorn van Vopak Agencies nam hij het initiatief om Port of Pride op te richten. “Met mijn evenementenbureau verzorg ik regel- matig evenementen in de haven. Twee dingen vielen mij daar op: de grote trots die daar heerst op de haven en het werk dat er verricht wordt en dat er zo weinig vrouwen, mensen met een niet-westerse migratieachtergrond, homo’s en lesbien- nes en mensen met een handicap werken. Uit zichzelf komen die verschillende we- relden blijkbaar moeilijk bij elkaar. Met Port of Pride willen we dat veranderen.” Stempel Een van de middelen die de stichting daarvoor inzet is het Port of Pride Proof-stempel. Valk: “Bedrijven kunnen daarmee laten zien dat zij diversiteit en inclusiviteit belangrijk vinden en daar binnen hun organisatie aandacht aan besteden. Bijvoorbeeld door een werkom- geving te creëren die door iedereen als veilig en prettig kan worden ervaren. Be- drijven die dat commitment willen aan- gaan, krijgen het stempel. Ook moeten zij bereid zijn om een medewerker aan te stellen die als aanspreekpunt fungeert en de voortgang bewaakt. Om onderne- mingen te helpen bij het bevorderen van gelijkheid op de werkvloer hebben wij een toolbox ontwikkeld. En verder kunnen zij uiteraard altijd bij ons terecht voor raad en daad.” Vooroordelen Drie bedrijven (Vopak, KRVE en JRC/ Alphatron Marine) en het Scheepvaart en Transport College hebben nu het Port of Pride Proof-stempel. “En met onder meer het Loodswezen zijn we daarover in gesprek”, vertelt Valk. “Begin september hebben we ons kick-off event gehouden en kregen we veel publiciteit. De reac- ties daarop vanuit de haven waren veel positiever dan ik had verwacht. [Met een lach:] Over vooroordelen gesproken… De komende tijd willen we het aantal aange- sloten bedrijven fors uitbreiden. De gelijke behandeling van mensen die in de haven van Rotterdam werken, of willen werken, willen wij met dit initiatief optimaliseren. Daarvoor is het belangrijk dat zoveel mo- gelijk bedrijven, die zich verbonden voelen met de haven, gaan meedoen.” www.portofpride.nl Marco Valk T e k s t : E r i k S t r o o s m a B e e l d : S t i c h t i n g P o r t o f P r i d e EN INCLUSIVITEIT DIVERSITEIT - 23 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2020

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=