Rotterdam Insight 2020 #4
- 103 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2020 HAVENBEDRIJF ZOEKT VERVOERSPARTNER VOOR CONTAINER EXCHANGE ROUTE De aanleg ervan is in volle gang en als een van de laatste stappen in het traject naar de ingebruikname van de Container Exchange Route zoekt Havenbedrijf Rotterdam een vervoerspartner voor dit project. Die partij moet zowel de voertuigen leveren als het transport verzorgen op deze toekomstige verbindingsbaan tussen de containerbedrijven op de Maasvlakte. Het Havenbedrijf schreef in juni een Europese aanbesteding uit voor het leveren van voertuigen en een vervoersdienst voor de Container Exchange Route (CER). Voor de vervoersmiddelen zet de havenbeheerder in op hybride transportvoertuigen, die zowel zelf (autonoom) als met een chauffeur kunnen rijden. Op de verbindingsroute zelf zouden die altijd onbemand moeten rijden. Daarbuiten wordt de keuze aan de terminals gelaten. Of zij daar met of zonder chauffeur rijden is onder meer afhankelijk van de manier waarop de terminals zijn ingericht, laat het Havenbedrijf weten. Eind 2021 operationeel De havenbeheerder hoopt in het eerste kwartaal van 2021 een (voorlopige) keuze te kunnen maken uit de aanbiedingen die de tender moet opleveren. De aanleg van de CER (kosten 175 miljoen euro) moet eveneens in die periode worden afgerond. Daarna volgt een testperiode van ongeveer een half jaar. De commerciële ingebruikname van de verbindingsbaan tussen de diepzeecontainerterminals (ECT Delta, Euromax, APMT1 en 2 en RWG), empty depots, railterminals en distributiebedrijven op de Maasvlakte staat gepland voor het einde van het vierde kwartaal van 2021. Bonden niet blij Een arbeidsconflict, dat uitbrak door de keuze voor (gedeeltelijk) autonoom rijdende voertuigen, kan die planning nog verstoren. Volgens FNV Havens en CNV Vakmensen schenden het Havenbedrijf en de containerterminals hiermee eerder gedane afspraken om baanverlies op de terminals door automatisering te voorkomen. De vakbonden claimen dat in dit zogenoemde werkzekerheidsakkoord was opgenomen dat het vervoer op de CER door (oudere) terminalmedewerkers zou worden uitgevoerd. Het Havenbedrijf onderschrijft die mening niet en geeft aan zich wél aan de afspraken te houden. De onenigheid leidde half juni al tot een actie waarbij havenwerkers de havenbeheerder opriepen opnieuw met de bonden in gesprek te gaan over de vervoersmiddelen voor de CER. Wereldwijd de eerste De aanleg van de 17 kilometer lange verbindingsbaan op de Maasvlakte voor het uitwisselen van containers ging mei vorig jaar van start. In prognoses van voor de coronacrisis gaf het Havenbedrijf aan dat de CER straks meer dan een miljoen containers per jaar zou gaan verwerken. Dat biedt volgens Chief Operating Officer Ronald Paul van Havenbedrijf Rotterdam grote voordelen voor de haven: “De Container Exchange Route maakt het mogelijk om containerstromen te bundelen waardoor treinen, binnenvaart- en feeder-schepen op één plek kunnen laden en lossen en daarvoor niet meer verschillende terminals hoeven af te gaan. De baan verbetert de verbinding tussen de containerterminals op de Maasvlakte, bestrijdt congestie en vermindert de kosten. Rotterdam is wereldwijd de eerste haven die een dergelijk concept krijgt. Daarmee onderscheiden we ons en kunnen we onze concurrentiepositie als containerhub verder verbeteren.” T e k s t : : E r i k S t r o o s m a F o t o g r a f i e : H a v e n b e d r i j f R o t t e r d a m HAVENNIEUWS
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=