Rotterdam Insight 2019-3
HAVENNIEUWS FACTS FIGURES WISTA gala Ook een belangrijke speler tijdens het Maritime Awards Gala waren de dames van WISTA, de Women’s International Shipping & Trading Association, een Silver Sponsor tijdens het gala. Zij vertegenwoordigen vrouwen die op managementniveau werkzaam zijn in de maritieme sector. Bij WISTA Nederland zijn nu zo’n 150 vrouwen aangesloten die de kost verdienen bij een brede range aan bedrijven waaronder scheepswerven, reders, onderwijs- en kennisinstellingen. Henk Volmerink, voorzitter van Stichting Maritime Awards Gala, toonde zich zeer verheugd met de aanwezigheid van WISTA aan een eigen galatafel. De sector wordt nog altijd gedomineerd door mannen, zo zei hij: ,,Maar we zien dat steeds meer dames de weg ernaar toe vinden. Hopelijk wordt WISTA een jaarlijks terugkerende sponsor.” Maritime Innovation Award Tijdens het jaarlijkse Maritime Awards Gala in Rijswijk werd de Maritime Innovation 2019 uitgereikt aan Conoshop International BV. Zijn grootste verdienste: de ontwikkeling van een innovatieve voortstuwingsunit voor schepen, de eConowind-unit. Dit is een 40-voets container met uitklapbare vleugelprofielen van tien meter hoog die windkracht omzetten in stuwkracht. Deze Ventifoils klappen autonoom omhoog en zijn in staat om het brandstofverbruik en CO2- emissies ernstig terug te brengen, gemiddeld 10 tot 30% zo wil het goede nieuws tijdens het Maritime Awards Gala dat plaatsvond tijdens de Maritime Week van 2 t/m 9 november. Belangrijkste rode draad tijdens dit evenement is het delen van kennis. Oude autobanden Zwarte kleurstof uit oude autobanden halen? Het kan straks waarschijnlijk in onze haven want met Black Bear Carbon haalt Rotterdam een bijzonder bedrijf binnen haar havengrenzen. Deze Limburgse bandenrecycler is bekend om het verwerken van carbon black, de zwarte kleurstof, uit producten als autobanden. Dat doet het op een duurzame manier wat verklaart dat het Havenbedrijf Rotterdam heeft uitgesproken zich moeite te getroosten om de on- derneming naar deze regio te halen. Of het lukt, zal binnenkort blijken. E-truck in aantocht! Hoe kan het wegvervoer van containers beter? Daarnaar liet het Havenbedrijf samen met Transport en Logistiek Nederland (TLN) recent onderzoek doen om inzicht te krijgen in de haalbaarheid van het verduurzamen van het wegvervoer van containers. Een van de belangrijkste conclusies is dat de E-truck over een paar jaar meer rendabel zal zijn dan een dieseltruck, om precies te zijn vanaf 2024. Basis voor al die berekeningen is dat er dagelijks liefst 12.000 korte ritten per plaats zijn – dat is minder dan 30 km – dus als deze emissievrij zijn, heb je het over enorme besparingen. - 89 -
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=