Rotterdam Insight 2019-3

- 87 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2019 XX HAVENNIEUWS FACTS FIGURES & Uniport Waalhaven stopt Grote schepen kiezen steeds meer voor terminals in de directe nabijheid van de zee, op de Maasvlakte. Dat is volgens FNV Havens een belangrijke reden voor Uniport Multipurpose Terminals om haar poorten in de Waalhaven definitief te sluiten in het voorjaar van 2020. Holland Amerika Lijn in beeld Als huisfotograaf van de Holland Amerika Lijn (HAL) stond Daniël van de Ven jarenlang eerste rij bij een hele trits gedenkwaardige momenten in de geschiedenis van de rederij. Hij stond vooraan bij de doop van bekende schepen als de Maasdam en de Statendam en in 1958 van boegbeeld ss Rotterdam. Dat beeld van het Rotterdamse havenleven van na WO II, inclusief het vertrek van legioenen jongedames die hun Canadese geliefdes achterna gingen, is tot eind januari te zien in de Kunsthal Rotterdam. Voor altijd Rotterdam is een overzicht met een selectie iconische foto’s waarin onze haven een prachtige hoofdrol speelt. De verhalen achter de foto’s heeft Van de Ven zelf ingesproken in audiofragmenten. Om weer even te mijmeren over alles wat de haven heeft grootgemaakt. www.kunsthal.nl Cijfers & cijfers In de grootste containerhaven van Europa gaan jaarlijks indrukwekkende cijfers rond. Wat dacht u hiervan: - 77,6 miljoen ton droog massagoed per jaar - 211,8 miljoen ton nat massagoed per jaar - 149,1 miljoen ton containers - 30,4 miljoen ton breakbulk Tot en met het derde kwartaal van 2019 was de over- slag 353,5 miljoen ton, een stijging van 1 procent. De volumegroei zit vooral in containers, ruwe olie, LNG en biomassa, al- dus de cijfers van het Havenbedrijf Rotterdam. Zonder personeel de wereld rond Zonder personeel de wereld rondvaren? De internationale vakbond Nautilus is ervan overtuigd dat vrachtschepen straks op afstand bestuurd koers kunnen zetten richting andere contreien. In 2020 zal er een proef plaatsvinden in Noorwegen met een zelf varend containerschip, zo bleek tijdens een driedaags congres in Rotterdam dat de toekomst van de scheepvaart behandelde. Ook in Rotterdam worden al tests gedaan. Wordt vervolgd. Foto © Daniël van de Ven Foto © Daniël van de Ven

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=