Rotterdam Insight 2019-3

Alco Energy Rotterdam • Merwedeweg 10, 3198 LH Europoort Rotterdam • info@alcoenergy.com • www.alcoenergy.com ALCO ENERGY ROTTERDAM Sinds Nederland de benzinetank vult met E10 staat Alco Energy Rotterdam in de spotlights. De fabriek in Europoort produceert het benodigde bio-ethanol uit scheepsvrachten maïs. Een lesje scheikunde aan de hand van drie potjes. ,,We zijn de modernste bio- raffinaderij van Europa,” zegt directeur Robine Koning. T e k s t : E v e l i e n B a k s F o t o g r a f i e : B i a n c a d e B i e F o t o g r a f i e MAÏS ERIN… BIO-ETHANOL, VEEVOER EN GROENE CO 2 ERUIT Zeg E10 – sinds oktober de vervanger van E5 – en iedereen zegt me- teen Alco Energy Rotterdam. Europa’s grootste bio-raffinaderij, te vinden in de Rotterdamse haven voorbij Rozenburg, heeft zichzelf op de kaart gezet met de nieuwe benzine waarin nu tot 10% bio- ethanol zit en straks als het wettelijk mag misschien wel 15%. “Kijk, daar gebeurt het allemaal,” wijst directeur Robine Koning naar de enorme tanks op de 23 hectare grond, zo’n 46 voetbalvel- den groot dus. Vanachter haar bureau aan de Merwedeweg ziet ze de transportbanden rollen waarop per jaar ruim 1,3 miljoen ton maïs de fabriek in rolt. “Alco Energy zit op een unieke locatie met haar eigen zeesteiger aan het Calandkanaal. Er komt geen vrachtwagen aan te pas om alles te vervoeren. Heen niet en weg ook niet.” Kordaat zet ze, om het verhaal van Alco Energy Rotterdam duidelijk te maken, drie doorzichtige glazen potjes op tafel. In nummer 1 zit Europese maïs van veevoederkwaliteit, de belangrijkste grondstof voor het scheikundige proces dat zich in de raffinaderij voltrekt. Daaruit wordt het goedje geperst dat in pot nummer 2 zit: duurzame bio-ethanol voor de benzine E10. Ernaast pot nummer 3 met veevoeder, het restproduct. “Het is een fermentatieproces. Ik vergelijk het altijd maar met wat een grote bierbrouwer doet, maar dan zonder hop. Wij maken bier met veertien procent alcohol.” Niet in een potje maar even belangrijk is de groene CO 2 die ook uit de maïs wordt gehaald. Dit wordt via een oude petroleumlijn – ‘Die loopt helemaal tot aan Amsterdam’ – rechtstreeks naar de overbuurman getransporteerd, het Westlandgebied. De tuinders zetten de CO 2 in om hun kastomaten en -paprika’s te laten groeien en waardoor ook niet langer fossiele CO 2 hoeft te worden gebruikt. “De verdeling is zo: uit elke korrel maïs halen we een derde bio- ethanol, een derde CO 2 en een derde veevoeder.” Arrow-right - 51 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=