Rotterdam Insight 2019-3
MAGAZINE 2019 “De twee branches waarin wij nu werkzaam zijn, kun je niet met elkaar vergelijken. Bij olieraffinaderijen, scheepswerven, chemische fabrieken en energiecentrales gaat het er nu eenmaal anders aan toe dan op een bouwplaats. Er zijn strengere veiligheidseisen, maar werktijden wijken ook af. Omdat alles er 24/7 doorgaat, moeten wij op elk moment van de dag service kunnen verlenen. Daarom zijn er bij ons storingsroosters ingevoerd en wordt er gewerkt in shifts.” Zodat Mol Lifting altijd paraat staat voor klanten, die zich in heel Nederland en een deel van België bevinden. Naast de verhuur en plaatsing van tijdelijke liften, meestal voor de duur van 1 maand t/m 2 jaar, worden bedrijven die een permanente oplossing zoeken nu ook ontzorgd. “In samenwerking met GEDA, een Duitse wereldspeler op het gebied van liften, beginnen we binnenkort aan een mooi project bij een energiecentrale. We werken met liften die bestaan uit hoogwaardige materialen, vol zitten met geavanceerde elektronica en optimaal kunnen worden aangepast aan de locatievereisten. Een permanente lift kan bijvoorbeeld gewenst zijn op een plek waar het draait om onderhoud en service van objecten op hoogte. Of bij het vervoer van mensen en materialen bij een asfaltcentrale. Daar staan silo’s van wel 35 meter hoog. Arbo-technisch is het dan niet verantwoord om daar af en aan te lopen via trappen. Dus biedt in zulke gevallen een permanente industrielift uitkomst.” Vernieuwingen Liften worden steeds geavanceerder, want de technologische ontwikkelingen gaan door. “Aan de buitenkant zie je het waarschijnlijk niet, maar dat zegt niet veel. Een auto is in feite ook nog steeds een carrosserie met vier wielen. Maar door technische snufjes is er aan de binnenkant veel meer mogelijk. Zo is het bij liften ook. Dat maakt de veiligheid groter en de bediening veelzijdiger. We kunnen liften op afstand controleren en de meest uiteenlopende informatie uitlezen. Wat is de aard van een storing? Hoe zit het met het stroomverbruik? Wanneer is het topdrukte? Op welke momenten staat de lift stil? Dat inzicht is niet alleen waardevol voor ons, maar ook voor klanten. In de bouw kent het liftgebruik in de ochtend en middag meestal een piekmoment. Ons advies kan dan zijn om te werken met slottijden. Dat houdt medewerkers scherp. Anders komen ze er pas boven toch te vaak achter dat ze hun brooddoos of nijptang zijn vergeten.” Een andere suggestie om alles in goede banen te leiden, kan de inzet van een liftbediende zijn. “Storingen ontstaan nu eenmaal vaak door menselijk handelen. Door ongeduld, per ongeluk, door drukte of ruimtegebrek. Bij de Koopgoot is er een complex bouwproject gaande met veel congestie. Om het oponthoud te beperken, is er een liftbediende aangesteld. De klant is erg tevreden over de resultaten.” Maar in andere situaties kan het prima zonder. Zoals in Pernis, waar onlangs een P18 personen-/goederenlift werd geplaatst bij Shell. “De cabine heeft een capaciteit van 2000 kilo, oftewel 20 personen. De lift is in opdracht van Bilfinger geplaatst bij Shin-Etsu, ’s werelds grootste PVC- producent, en bedient 15 verdiepingen. Met een hefsnelheid van 32 meter per minuut worden goederen en personen snel en efficiënt vervoerd.” Het is duidelijk: wat de vraag ook is, Mol Lifting heeft een passend antwoord. MOL LIFTING ROTTERDAM INSIGHT - 27 -
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=