Rotterdam Insight 2019-3

- 21 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2019 XX werkt voor de Nederlandse economie. Het steunen van het Klimaatakkoord is een logische volgende stap.” Dat geeft Marjan van Loon reden om te vlammen. Shell neemt daarin zijn verantwoordelijkheid, benadrukt ze keer op keer. Hoewel ‘we’ als Nederland nog zeer fossiel zijn – voor douchen en koken zijn we nog grotendeels afhankelijk van fossiele brandstoffen – is de oliegigant druk doende om nieuwe energiewegen in te slaan. Shell verwacht zelfs tot 2050 nog steeds fossiele energie in de Nederlandse energiemix aan te treffen. “We zijn ervan overtuigd dat we aan de slag moeten, we kijken vooruit en zijn er druk mee bezig. We investeren bijvoorbeeld in zonne- en windparken, elektrische mobiliteit, waterstof en we werken aan het terugdringen van de uitstoot van onze eigen activiteiten. We zijn van plan om heel succesvol door de energietransitie heen te komen. Wij waren de eerste die zeiden: wij doen mee. Ik hoop dat dit aan de grote industrie laat zien: doen jullie nou ook mee, dan houden we elkaar een beetje vast.” De volgende vraag van Marja kan niet uitblijven – de windparken en het aandeel van Shell in de toekomst hiervan, WINDPARKEN Ze ziet veel heil in de wind als energiekracht. “We doen al wind op zee en willen nog veel meer wind op zee. Voor Nederland moet de grote duurzame energiedrager echt vanaf die kant komen.” In Moerdijk heeft Shell al een groot zonnepark aangelegd. Binnenkort volgt meer. Maar ondertussen staan de meeste automobilisten nog steeds aan de pomp voor benzine, weet Marjan van Loon ook. De verandering is echter op komst, houdt ze iedereen voor, maar nog niet morgen en ook niet voor kerst klaar, want 98% van de Nederlandse auto’s tankt nu nog benzine of diesel. “Dat zal snel veranderen. Als Shell willen we ervoor zorgen dat onze klanten een schone keuze hebben. Zij kunnen bij ons elektrisch laden, thuis of op kantoor, we zijn waterstofstations aan het bouwen, HAVEN COLLEGE TOUR MARJAN VAN LOON

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=