Rotterdam Insight 2019 #2

- 90 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2019 INTERNATIONAAL ÉN COMMERCIEEL NETWERK Een ouderwetse serviceclub waarbij het vooral draait om gezelligheid is RPPC zeker niet. “Achteraf drinken we absoluut een borrel met elkaar – we horen gelukkig altijd dat het behalve nuttig ook leuk is bij ons – maar onze evenementen en activiteiten zijn vooral gericht op meer omzet, nieuwe klanten, nieuwe contacten waar onze leden écht wat aan hebben. Commerciële kansen creëren voor hen, dat is ons hoofddoel.” Een sterk internationaal merk “De gunfactor in de haven is groot, daarom is een goed netwerk zo belangrijk. Niet alleen in de Rotterdamse regio maar ook daarbuiten, zoals in het voor de haven zo belangrijke achterland. Port of Rotterdam is een heel sterk merk. Samen met Havenbedrijf Rotterdam en het havenbedrijfsleven bundelen we de krachten.” RPPC is actief in Duitsland, met jaarlijks meerdere bezoeken aan Nordrhein-Westfalen en het midden en het zuiden van het land. Ook komen ze in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. De lijst met activiteiten die georganiseerd worden voor de bijna 250 leden is indrukwekkend. Zo zijn er in 2019 acht promotiereizen en zakelijke ontvangsten, waarbij de leden van RPPC verbonden worden aan internationale ladingbelanghebbenden. Op die manier komen zij direct in contact met mogelijk nieuwe opdrachtgevers. Alles wordt voor je geregeld: naar de beurs De collectieve promotie is voor grote en kleine bedrijven interessant en toegankelijk. “In juni staan we op de Transport Logistic beurs in München. We hebben een nieuwe stand laten ontwerpen, waar de bedrijven hun klanten kunnen ontvangen. Alles wat wij daar doen, gaat onder de noemer Port of Rotterdam. Het bespaart een bedrijf niet alleen duizenden euro’s maar ook veel tijd. Naast onze belangrijke partner, het Havenbedrijf Rotterdam, gaan er dit keer 35 leden met ons mee, voor wie we alles regelen: transport van folders en gadgets, catering, hotelkamers, diners, toegangskaarten. We pakken nog net niet hun koffers in. In oktober staan we op beurzen in Amsterdam, Wenen en Lissabon. In november sluiten we af met een beursdeelname in Kopenhagen. Daarnaast bezoeken we nog een stuk of vier andere beurzen, van Houston tot Bremen en Shanghai.” Regionaal netwerken en zichtbaarheid Ook voor wie minder behoefte heeft aan internationaal netwerken, is het lidmaatschap van RPPC een uitkomst. Er sluiten zich net zo goed bedrijven aan, die meer business in de haven willen. Maandelijks zijn er twee tot drie netwerkbijeenkomsten zoals een ontbijtsessie met workshop of een inspirerend bedrijfsbezoek, maar ook tijdens de Harbour Run en de Wereldhavendagen is RPPC aanwezig. Daarnaast maakt RPPC zich sterk voor optimale zichtbaarheid voor haar leden in print en online. Nieuwsbrieven, de nieuwsrubriek op de website, social media en Mainport Magazine. Offshore en Breakbulk Zoals de haven altijd in beweging is, zo verandert er ook bij RPPC het nodige. “Kijk, wij doen ons werk voor alle leden. Maar specifieke sectoren hebben zo hun eigen behoeftes en interesses. Vandaar dat we samen met het Havenbedrijf Rotterdam twee communities hebben gelanceerd: Offshore en Breakbulk. Intensieve samenwerking en uitwisseling van kennis staan hier voorop. En business dus. Ik sluit niet uit dat wij nog meer van dit soort communities starten, want ze slaan goed aan.” Wij zijn er voor de leden RPPC staat dus voor verbinden, promoten en zakendoen. “Een aspirant-lid twijfelde na een bedrijfsbezoek bij Tata Steel geen seconde meer over het lidmaatschap. Hij had aan die ene middag drie afspraken met andere bedrijven overgehouden. Daar doen wij dit werk voor. We zijn er voor de leden, niet voor onszelf.” ROTTERDAM PORT PROMOTION COUNCIL “Als je eenmaal weet wat de haven inhoudt, ben je verkocht. Het is zo indrukwekkend wat hier gebeurt. Er zijn talloze prachtige bedrijven en voor de promotie daarvan zetten wij ons, samen met het Havenbedrijf Rotterdam, elke dag weer in.” In gesprek met Albert Straatman, directeur van RPPC.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=