Rotterdam Insight 2019 #2

RIJKSWATERSTAAT Start realisatiefase september 2018 In september 2018 heeft Minister Van Nieuwenhuizen het startsein gegeven voor de realisatie van de Blankenburgverbinding. Bouwconsortium BAAK is in september 2018 gestart met de voorbereidende werkzaamheden zoals het inrichten van werkterreinen en het aanleggen van een eigen logistieke route van het Scheur tot aan de A20. Eigen logistieke route Bouwmaterialen voor de bouw van de Maasdeltatunnel en de Hollandtunnel voert BAAK aan via het Scheur en de A20 over een eigen logistieke route tussen de A20 en het Scheur. Zo maakt het bouwverkeer zo min mogelijk gebruik van de lokale wegen. Om een doorgaande en veilige route te kunnen maken, zijn heel wat maatregelen nodig. Op de A20 bij tankstation Aalkeet is een speciale uitvoegstrook gemaakt voor het werkverkeer. De route loopt vanaf de A20 verder langs de Krabbeplas en kruist de Zuidbuurt.Schuifhekken en stoplichten zorgen ervoor dat het werkverkeer het normale verkeer zo min mogelijk hindert en de Zuidbuurt veilig kan oversteken. Onder de Hoekse Lijn wordt een onderdoorgang gemaakt. De logistieke route is medio 2020 gereed. Twee tunnels Hollandtunnel Tussen knooppunt Vlaardingen en de Maasdeltatunnel bouwen we de Hollandtunnel. Het eerste deel is een open toerit van 550 meter en loopt vanaf knooppunt Vlaardingen langs de Krabbeplas naar het zui- den. We leggen de toerit verdiept aan, zodat deze vanuit de omgeving niet te zien is. Ter hoogte van de Zuidbuurt rijd je van de open toerit de tunnel in. De Hollandtunnel is 510 meter lang en eindigt in de zui- delijke open toerit van 270 meter die onder de Hoekse Lijn doorgaat. Maasdeltatunnel Tussen de Hollandtunnel en knooppunt Rozenburg ligt de Maas- deltatunnel. Vanaf de kanteldijk gaat de weg omlaag, onder de Maassluissedijk door, naar de ingang van de tunnel. Het noordelij- ke deel van de Maasdeltatunnel is een open toerit van 390 meter. Net na de Maassluissedijk verdwijnt de tunnel onder de grond. De tunnel is 950 meter lang en gaat eerst onder het Oeverbos en daarna onder het Scheur door. Bij Rozenburg komt de tunnel weer boven. Bij Rozenburg ligt een open toerit van 560 meter naar knooppunt Rozenburg. Voor de bouw van de Maasdeltatunnel is een niet-alledaagse bouwmethode gekozen. Deze methode zorgt ervoor dat het scheep- vaartverkeer van en naar de havens van Rotterdam zo min mogelijk hinder van de bouw heeft. Voor het deel van de Maasdeltatunnel dat onder het Scheur komt, bouwen we twee tunnelelementen die worden afgezonken. Dit soort elementen wordt meestal in een speci- aal bouwdok op afstand van de bouwplaats gemaakt en vervolgens over het water naar de afzinklocatie gebracht. De elementen voor de Blankenburgverbinding worden direct naast het Scheur gebouwd, bovenop de toeritten van de tunnel. Hierdoor is transport over het water niet nodig en is er minder hinder voor de scheepvaart. Aan weerszijden van het water bouwen we in het Scheur twee kistdam- men. Binnen de kistdammen bouwen we twee grote bouwdokken van zo’n 27 meter diep. In de bouwdokken bouwen we eerst de noordelijke en de zuidelijke gesloten tunneltoeritten. Als die klaar zijn kunnen we daarboven, op ongeveer 10 meter onder NAP, de twee afzinkelementen bouwen: één op de noordoever en één op de zuidoever. De elementen worden elk ongeveer 200 meter lang, 40 meter breed en 7 meter hoog. In één weekend wordt een tunnelele- ment op zijn plek onder het water afgezonken. Meer informatie? Kijkt u voor meer informatie over het project en de actuele stand van zaken op: www.blankenburgverbinding.nl In totaal is er zo’n 24 kilometer aan kabels en leidingen verlegd Binnen het tracé van de Blankenburgverbinding liggen talloze kabels en leidingen in de grond. Voordat de bouw van de Blankenburgverbinding kon starten, moesten deze worden verlegd. Dat gebeurde met risicovolle kabels en leidingen al in het voortraject, tussen 2016 en 2018. Het ging dan voornamelijk om industriële leidingen die een lange voorbereidingstijd vragen; de eerste gesprekken hierover begonnen in 2013. De niet-risicovolle kabels en leidingen worden op verzoek van de aannemer verlegd. ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2019 - 85 -

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=