Rotterdam Insight 2019 #2
De Verenigde Staten kiest nadrukkelijk voor ‘America First’, China slaat via de Nieuwe Zijderoute juist verder haar vleugels uit en dichter bij huis is een Brexit op dit moment van schrijven weliswaar nog ongewis, maar wel zeer dichtbij. De wereld is echt in beweging, nieuwe koersen worden bepaald. In de containerwereld is dit niet anders. Maersk heeft bijvoorbeeld expediteur Damco verder geïntegreerd, CMA CGM heeft CEVA over- genomen en DP World is inmiddels eigenaar van Unifeeder en ook bezig P&O Ferries te kopen. Logistiek dienstverlener DSV lijft vervol- gens recent concurrent Panalpina volledig in. Het zijn aansprekende voorbeelden van partijen die hun portfolio verbreden om zo hun positie te verstevigen, meer toegevoegde waarde te creëren en on- nodige kosten uit de logistieke keten te duwen. Tegelijkertijd maakt digitalisering ketens transparanter en kosten inzichtelijker. De verschillende traditionele rollen in de logistieke keten verande- ren. Volstaat het nog om je alleen te concentreren op je kernactivi- teit? Ik ben er van overtuigd dat dit niet het geval is. Als bedrijf moet je een breder portfolio van diensten aanbieden om in samenspraak met de klant de juiste dienstverlening te kunnen bieden. Schaalver- groting leidt er toe dat processen anders ingericht moeten worden en biedt kansen tot uitbreiding van het serviceportfolio. Dit zijn ook bepalende factoren voor het succes van de haven van Rotterdam. Het is essentieel voor de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven dat wij in de sector beter samenwerken. En daar ontbreekt het in onze sector nog veel te veel aan. Iedereen optimaliseert zijn eigen deelgebied en vergeet het grote geheel. De supply chain kan alleen maar versterkt worden als een ieder over de eigen grenzen heen stapt en veel meer bereid is te delen en, zoals gezegd, samen te werken. Een belangrijke voorwaarde is dat elke deelnemer daadwer- kelijk de meerwaarde moet voelen. Anders heeft samenwerking geen bestaansgrond. Als wij zelf de uitdagingen niet oppakken, zullen partijen in andere havens onherroepelijk in het gat springen. Kodak is een van de beroemdste voorbeelden van een bedrijf dat een briljante uitvinding deed, digitale fotografie, maar vervolgens zelf de boot miste. In het hier en nu zijn het digitale platforms als Uber en Airbnb die een bom hebben gelegd onder bestaande businessmodellen. Dat is nog maar het begin. Ook in haven, transport en logistiek schieten de online platforms als paddenstoelen uit de grond. Flexport is een goed voorbeeld van een nieuwe wereldwijde speler die expeditie op een andere manier aanpakt dan de gevestigde orde. Natuurlijk is ieders situatie in de logistieke keten anders, maar het delen van informatie wordt alleen maar belangrijker. Tegelijkertijd mag duidelijk zijn dat welke plannen en ambities wij met elkaar ook hebben, voorop staat dat de basis dienstverlening altijd in orde moet zijn. Dat vragen de klanten van Havenbedrijf Rotterdam alsmede van alle logistieke bedrijven gevestigd rondom en in de Rotterdamse haven. Voor een toekomstbestendige service en performance is het daarbij noodzaak om voluit te investeren in digitalisering en is het ontwikkelen van nieuwe diensten een onmiskenbaar gegeven. Want als wij het niet doen… - 6 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2019
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=