Rotterdam Insight

VOORWOORD LEO RUIJS EEN HAVEN IN LEO RUIJS CEO Hutchison Ports ECT Rotterdam Stilstaan is achteruitgang. Dat geldt voor de opslag en overslag in het algemeen en de containersector in het bijzonder. De havens om ons heen, en dan met name Antwerpen en Hamburg, beconcurreren ons en elkaar stevig op de diverse handelsroutes en blijven zich ontwikkelen. Nautisch is Rotterdam ongeëvenaard, maar desondanks zijn Antwerpen en Hamburg in staat om een belangrijk marktaandeel te realiseren. De containerschepen worden alsmaar groter. In de eerste 40 jaar van containerisatie zijn we tot een scheepsgrootte van 10.000 TEU gekomen, maar het heeft slechts 10 jaar geduurd om deze omvang te verdubbelen. De haven van Rotterdam zou daar meer van moeten kunnen profiteren, maar toch lukt dat slechts in beperkte mate. Hoe valt dat nu te verklaren? Is Rotterdam te duur? Als we kijken naar het totaalplaatje van de havenaanloopkosten kan dat niet de conclusie zijn. Onder havenaanloopkosten verstaan we de kosten voor beloodsen, slepen, afmeren en het kade- en havengeld. Uit een analyse van Havenbedrijf Rotterdam blijkt dat Rotterdam als aanloophaven goedkoper zou zijn dan Hamburg en Antwerpen. Met de aanleg van de 2e Maasvlakte is de overslagcapaciteit in de 1e fase met bijna 40% uitgebreid, hetgeen ongekende mogelijkheden zou moeten bieden. Toch zit hier een ook een keerzijde aan, want de belangen in de Rotterdamse haven zijn versnipperd. Beoogde concurrentie binnen de haven heeft de aandacht afgeleid van de concurrentie met andere havens, die veel belangrijker is. Hetzelfde geldt voor de organisatie van de container logistiek door de hele keten heen. Ook hier laat de organisatie- en concentratiegraad te wensen over, hetgeen de Rotterdamse haven niet per se ten goede komt. De overslagcapaciteit voor containers op de Maasvlakte raakt desalniettemin al weer vol. Capaciteitsuitbreiding ligt op de tekentafel en gaat in de komende jaren zijn beslag krijgen. De haven van Antwerpen lonkt naar de aanleg van het Saeftinghedok en in Noord Duitsland is er nog ruimte voldoende in Wilhelmshaven, terwijl tevens de Elbe uitgediept gaat worden om de toegankelijkheid van Hamburg te verbeteren. De haven van Rotterdam kan nog steeds een slag slaan, maar de extra capaciteit dient dan wel voor meer lading te zorgen en niet tot een verschuiving van lading binnen de haven te leiden. Daar heeft de haven van Rotterdam helemaal niets aan. BEWEGING! Voor u ligt een nieuw magazine dat luistert naar de naam Rotterdam Insight. Het zal niemand verbazen dat de Rotterdamse haven daarin centraal staat. De Rotterdamse haven, een motor voor werkgelegenheid in de regio en van de economie van de BV Nederland. Een haven waar geen dag hetzelfde is en de dynamiek van afdruipt. Er zal meer samengewerkt moeten worden om het marktaandeel te vergroten en de totale containerstroom in de haven, maar vooral ook tussen de haven en het Europese achterland, betrouwbaarder, effici- ënter en duurzamer te organiseren. Een uitspraak van burgemeester Aboutaleb op het 50-jarig jubileum van ECT is nog steeds veelzeggend: Concurrentie is goed, maar samenwerking soms beter! Informatietechnologie, internet en beter gebruik van data leveren meer mogelijkheden op en brengen markt transparantie dichterbij. Hierdoor kunnen planningen beter op elkaar worden afgestemd en logistieke processen worden verkort. Het klinkt misschien eenvou- dig, maar de praktijk van een naar aard conservatieve industrie met vele conflicterende belangen, blijkt voor het realiseren van innovatie weerbarstiger. Toch gaan deze ontwikkelingen ontegenzeggelijk hun weerslag krijgen in en om de Rotterdamse haven, want de haven is en blijft al- tijd in beweging. De vraag is alleen wel hoe de haven er optimaal van gaat profiteren. - 7 - ROTTERDAM INSIGHT MAGAZINE 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=